Menu

اخبار

اخبار

درمان ها و مطالعات جدید در زمینه اوتیسم چیست ؟
 

درمان ها و مطالعات جدید در زمینه اوتیسم چیست ؟

درگذشته، شناخت کودکان مبتلا به اوتیسم از 2 سالگی به بعد امکان پذیر بود، اما با مطالعات جدید، محققان به سرنخ‌هایی برای تشخیص زودهنگام اوتیسم از طریق بافت جفت دست یافتند.
جمعه، 12 فروردین 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، روز ۲ آوریل مصادف با سیزدهم فروردین روز جهانی آگاهی از اوتیسم نامگذاری شده است. بیماریی که پسران، 4 برابر دختران به آن مبتلا می شوند. در رابطه با همه گیری اختلال طیف اوتیسم (ASD) تخمین زده شده که در سراسر جهان از هر ۱۶۰ کودک، یک نفر مبتلا به ASD باشد. این برآورد نشان دهنده یک رقم متوسط ‌است اما شیوع گزارش شده در مطالعات مختلف به طور قابل توجهی متفاوت می باشد. مثلا در سالِ ۲۰۲۰ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا (CDC)  گزارش داد، تقریباً از هر ۵۴ کودک ۱ نفر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  است. از هر ۳۴ پسر ۱ نفر و از هر ۱۴۴ دختر ۱ نفر با اوتیسم شناخته شده است.

سازماندهی مغزی بین پسران و دختران مبتلا به اوتیسم متفاوت است
محققان با استفاده از 678 اسکن مغزی کودکان مبتلا به اوتیسم، الگوریتمی را توسعه دادند که می‌‌تواند بین پسران و دختران با دقت 86 درصد تمایز قائل شود. هنگامی که الگوریتم  ساخته شده را روی 95 اسکن مغز باقی مانده از کودکان مبتلا به اوتیسم آزمایش کردند، همان دقت را در تشخیص پسران از دختران مشاهده کردند.

دانشمندان همچنین این الگوریتم را بر روی 976 اسکن مغز از پسران و دختران سالم آزمایش کردند. این الگوریتم نمی‌توانست بین آن‌ها تمایز قائل شود و نشان داد که تفاوت‌های جنسیتی که دانشمندان یافته‌اند منحصر به اوتیسم است.
  سرنخ‌هایی برای تشخیص و مداخله زودهنگام اوتیسم از طریق بافت جفت
اگرچه در گذشته شناخت کودک مبتلا به اوتیسم بعد از تولد و از حدود سن 2 سالگی امکان پذیر بود، اما اکنون محققان، ژن انسانی جدیدی را در جفت شناسایی کردند که با رشد مغز جنین و اختلال طیف اوتیسم (ASD) مرتبط می‌باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه‌ای که در 16 فوریه در مجله‌ی Genome Biology منتشر شد، محققان از توالی‌یابی ژنومی برای یافتن اثر متیلاسیون DNA در جفت نوزادانی که در نهایت به ناتوانی اوتیسم تشخیص داده شدند، استفاده کردند. این اثر (متیلاسیون)، با رشد عصبی اولیه جنین مرتبط بود. محققان با اتخاذ رویکردی بی‌طرفانه برای بررسی تفاوت‌های متیلاسیون DNA جفت، موفق به کشف ژنی جدید در منطقه‌ای از ژنوم شدند که نقشه‌برداری ضعیفی برای اوتیسم داشت. اختلال طیف اوتیسم، وضعیت عصبی پیچیده‌ای است که با عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی مرتبط است. 
چرا مطالعه بافت جفت مهم است
جفت از رشد جنین در رحم حمایت می‌کند؛ تأمین اکسیژن را برعهده دارد و متابولیسم را تنظیم می‌کند؛ همچنین هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را برای مغز در حال رشد جنین فراهم می‌کند. جفت با وجود اهمیت آن در تنظیم و بالتبع، در انعکاس وقایع حیاتی برای رشد مغز در رحم، بافتی است که اغلب به اشتباه درک شده و نادیده گرفته می‌شود. برای چندین دهه، در هنگام زایمان‌های بیمارستانی، بافت جفت را دور می‌انداختند؛ علی‌رغم اینکه این بافت، مانند معدنی طلا برای یافتن سرنخ‌های مولکولی برای مشکلات آینده کودک است.
در دوران بارداری، جنین ممکن است استرس اکسیداتیو، عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن تجربه کند. این مسأله در رشد طبیعی مغز رایج است. با این حال، در برخی موارد، قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و آفت‌کش‌ها می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو بیش از حد شود؛ که این حالت می‌تواند منجر به آسیب سلولی و بافتی یا تأخیر در رشد عصبی جنین گردد. استرس اکسیداتیو پدیده‌ای طبیعی است؛ اما اگر بیش از حد باشد، ممکن است ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مرتبط با ASD مانند آلودگی هوا، آفت‌کش‌ها، چاقی مادر و یا التهاب باشد.
مطالعه  فاز یک سلول درمانی بیماران مبتلا به اوتیسم به زودی در ایران
با تحقیقات و مطالعات انجام شده،  بررسی ایمنی تزریق سلول های بنیادی بافت بندناف در کودکان دچار اختلال طیف اوتیسم در کشور انجام خواهد شد. 
پیش از این در حوزه کودکان مبتلا به اوتیسم، با نمونه‌های خون بندناف در کشورمان بر روی چند بیمار اقدامات درمانی در حد تزریق انجام شده و به زودی این کار بزرگ در کشور شروع خواهد شد.
پایان مطلب/

تصاویر
  • درمان ها و مطالعات جدید در زمینه اوتیسم چیست ؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.