Menu

اخبار

اخبار

سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
 

سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان روز سه شنبه 30 آبان ماه در سفر به خطه سرسبز گیلان از آمادگی این شرکت در راستای توسعه همکاری‌ها ازجمله سلول درمانی، درمان زخم‌ها و همچنین درمان ناباروری و پژوهش‌های دوجانبه خبر داد.
چهارشنبه، 01 آذر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان روز سه شنبه 30 آبان ماه به همراه دکتر حمیدرضا مسکنی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دیدار و پیرامون توسعه همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردند.

وی در نشست مشترک با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی و درمانی تأکید کردند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در این نشست از آمادگی این شرکت در راستای توسعه همکاری‌ها ازجمله سلول درمانی، درمان زخم‌ها و همچنین درمان ناباروری و پژوهش‌های دوجانبه خبر داد.

وی با اشاره به رشد قابل‌توجه رویان در سلامت، افزود: این شرکت در ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و زخم پوش‌ها پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و می‌تواند در سطح وسیعی خدمات درمانی در گیلان ارائه کند.

دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به توانمندی رویان در درمان نازایی، گفت: استان گیلان با چالش سالمندی با نرخ ۱۶.۱۹ درصدی مواجه است.  رشد جمعیتی نیز در این استان بسیار پایین است از این رو رویان می‌تواند در این زمینه مشارکت بیشتری کند.

وی با اشاره به فعال کردن مراکز درمان ناباروری در رشت و قطب های شرقی و غربی استان گیلان، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، مرکز سطح یک درمان در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت و سطح دو درمان ناباروری در تالش و لاهیجان فعال و به مردم خدمت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به موفقیت‌های مراکز درمان دولتی و خصوصی در استان، گفت: خوشبختانه با توسعه علم و فناوری‌های موجود در استان گیلان، سطح درمان ناباروری در مراکز داخل استان بین ۲۳ تا ۳۳ درصد است.

دکتر آشوبی همچنین از استقبال دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت بهره‌مندی از دانش و پژوهش محققان رویان در جهت درمان زخم‌های مزمن، دیابتیک، سوختگی خبر داد.

بازدید ازدفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان

دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان طی سفری به استان گیلان در جریان فعالیت های نمایندگی بانک خون بند ناف رویان استان گیلان قرار گرفتند.

ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک رویان

دکتر  ضرابی در مراسم بزرگداشت روز پرستار و روز جهانی خون بند ناف که در سالن اجتماعات مرکز آموزشی و درمانی الزهرا(س) رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز پرستار، اظهار کرد: خدمتی که توسط پرستاران ارائه می‌شود ارزشمند و شرافتمندانه است، زیرا پرستاران هم به جسم و هم به روح بیمار می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بدون خدمت پرستاری خدمات پزشکی سرانجام نخواهد داشت، افزود: جایگاه پرستاری والا و ارزشمند است، زیرا پرستاران به تاسی از حضرت زینب(س) وارد عرصه رسیدگی به انسان‌های دردمند می‌شوند؛ حضرت زینب نشان داد که ظرفیت‌های روحی و عقلی و احساسی یک زن چقدر می‌تواند اوج و عظمت پیدا کند.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در ادامه خودنوزایی و تولید سلول تخصصی و متمایز را دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادی دانست و بیان کرد: سلول‌های بنیادی هم خون ساز و هم غیر خون ساز(مزانشیمی) هستند.

ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف بلافاصله پس از تولد نوزاد جمع آوری می شود، گفت: نمونه خون های جمع آوری شده در تانک های محتوی نیتروژن مایع و در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد نگهداری می شود.

وی از جمع آوری و ذخیره سازی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه خون در بانک خون بند ناف ایران خبر داد و متذکر شد: علاوه بر نمونه های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان نیز نمونه داریم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان از فعالیت ۴۵ دفتر نمایندگی در استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: نمونه های جمع آوری شده شامل ۵۵ درصد نوزاد پسر، ۴۵ درصد نوزاد دختر و ۱۷ درصد زایمان طبیعی و ۸۳ درصد سزارین است.

وی با بیان اینکه سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی را دارد، عنوان کرد: هر بیماری که سلول از دست داده می‌تواند از سلول‌های بنیادی استفاده کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، با اشاره به آغاز طرح کارآزمایی بالینی سلول‌های بنیادی برای درمان فلج مغزی و اتیسم در ۱۵۰ کودک، تاکید کرد: طی چند سال آینده، سلول درمانی کمک شایانی به درمان بیماری‌های غیر خونی خواهد کرد.

ضرابی همچنین از راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی خبر داد و گفت: بعد از تولد نوزاد، پنج جزء زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده‌های جنینی، مایع جنینی و جفت از رحم خارج و دور ریخته می‌شود، اما امروزه مشخص شده که هر کدام از این ضمائم زایمانی، در صورت فرآوری می تواند در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ محصول از ضمائم زایمانی استخراج می‌شود، اظهار کرد: نامگذاری روز جهانی خون بند ناف به خاطر متوجه کردن جوامع نسبت به ارزشمندی این محصول است.

 

حضور مدیرعامل در گفتگوی خبری شبکه باران

دکتر مرتضی ضرابی، شامگاه ۲۹ آبان در در گفت وگوی خبری شبکه باران، خون موجود در بند ناف را یک مخزن ارزشمند از سلول های بنیادی دانست و اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام گرفته در حوزه سلول های بنیادی طی سال های اخیر، خون بند ناف می تواند به عنوان یک منبع ارزشمند از سلول های بنیادی خون ساز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود منابع مختلف سلول های بنیادی، افزود: خون بند ناف که در بند ناف و جفت جریان دارد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد؛ اما اکنون مشخص شده که این خون دارای سلول های بنیادی است و اگر جمع آوری شود، می تواند در درمان بیماری های صعب العلاج به ویژه بیماری های دارای منشا خونی، مورد استفاده قرار گیرد.

ضرابی با بیان اینکه خوشبختانه منابع مختلف سلول های بنیادی را در اختیار داریم، گفت: منابع سلول های بنیادی چند دسته هستند؛ یعنی هم امکان گرفتن سلول بنیادی از مغز استخوان و خون محیطی وجود دارد و هم از خون بند ناف؛ طی چند سال اخیر منبع دیگری از سلول های بنیادی مورد توجه قرار گرفته که شامل سلول های بنیادی ریشه دندان شیری و دندان عقل است، یعنی امکان جداسازی و ذخیره سازی سلول بنیادی از ریشه دندان شیری و دندان عقل وجود دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان، با اشاره به جایگاه ایران در حوزه دانش سلول های بنیادی، یادآور شد: در گام اول توانایی جداسازی سلول بنیادی از منابع مختلف مطرح است که خوشبختانه دانش فنی آن در ایران وجود دارد و کاملا بومی است. گام دوم توانایی تبدیل سلول بنیادی به سلول تخصصی دیگر است تا سلول را متمایز و سلول بنیادی را به سلول قلبی و عصبی و انسولین ساز و... تبدیل کنیم که از این دانش نیز برخوردار هستیم.

وی گام سوم را ذخیره سازی طولانی مدت سلول های بنیادی تا ۳۰ سال دانست و که در ایران وجود دارد و بیان کرد: ایران جزو کشورهای پیشرو در دانش سلول های بنیادی بوده و در سطح منطقه نیز، بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف را با بیش از ۲۰۰ هزار نمونه داریم و ده ها پیوند را با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف انجام دادیم؛ همچنین بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی برای بیماری غیر خونی(عصبی) را در کشور آغاز کردیم و نتایج آن در مطالعات بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

ضرابی با اشاره به راه اندازی دفاتر بانک خون بند ناف رویان در همه استان ها، گیلان را جزو اولین دفاتر استانی دانست که به مدد سازمان جهاد دانشگاهی راه اندازی شده و عنوان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، ظرفیت انجام فعالیت های تحقیقاتی مشترک در حوزه سلول های بنیادی و زخم پوش ها وجود دارد.

حضور مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در برنامه تلویزیونی صبح تازه
دکتر مرتضی ضرابی در سفر به استان گیلان، در برنامه صبح تازه حضور یافت و به سوالات کارشناس این برنامه پاسخ گفت.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.