اخبار

اخبار

ورزش در بارداری؛ آیا برای مادر باردار خطرناک است؟
 

ورزش در بارداری؛ آیا برای مادر باردار خطرناک است؟

هدف ما در این گزارش این است که محکم ترین شواهد را در مورد خطرات و فواید ورزش های فیزیکی در دوران بارداری گردآوری کنیم تا بتوان برای این موضوع به درستی تصمیم گیری کرد. 
ﺳﻪشنبه، 03 آبان 1401 | Article Rating

ورزش منظم در دوران بارداری با فواید زیادی همراه است اما به طور کلی به مادران باردار به اندازه کافی در این مورد توصیه نمی شود. مادرباردار به دلیل نگرانی از خطرات احتمالی ورزش برای جنین، به ترک یا امتناع از ورزش در دوران بارداری اقدام می کند.
براساس مقاله ای که در مجله پزشکی بارداری منتشر شده است، ورزش می تواند به پیشگیری از اختلالات مرتبط با بارداری مانند دیابت بارداری، افزایش وزن بیش از حد بارداری، اختلالات فشار خون بالا، بی اختیاری ادرار، ماکروزومی جنین، درد کمری لگنی، اضطراب و افسردگی دوران بارداری کمک کند. ورزش باعث افزایش خطر و پیامدهای نامطلوب دوران بارداری نمی شود و بر اساس دستورالعمل های فعلی، برای داشتن یک بارداری سالم، ضروری است. اما نوع و شدت ورزش باید بر اساس سطح آمادگی قبلی زن باشد.
ورزش در بارداری هم برای مادر و هم برای جنین بی خطر است و به پیشگیری از اختلالات مرتبط با بارداری کمک می کند. نوع و شدت ورزش باید با سطح آمادگی جسمانی قبلی زن، سابقه پزشکی و ویژگی های حاملگی تطبیق داده شود.

تاثیر ورزش در دوران بارداری بر موقعیت جفت
براساس تحقیقاتی که محققانی از استرالیا و آمریکا انجام داده اند و مقاله آن در سایت ساینس دایرکت منتشر شده است، فعالیت بدنی در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است، با این حال تأثیر تمرینات ورزشی قبل از زایمان بر رشد جفت کمتر شناخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر تمرینات ورزشی در دوران بارداری بر وضعیت جفت است.
براین اساس، تمرینات ورزشی در دوران بارداری تاثیر بر وزن جفت یا نسبت PWBW ندارد. با این حال، یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که تمرین ورزشی قبل از زایمان می‌تواند تغییرات مورفولوژیکی مفیدی را در بافت‌های جفت ایجاد کند. ورزش در دوران بارداری باعث افزایش حجم بافت پرز جفت می شود.
شواهد با کیفیت متوسط نشان داد که وزن جفت در زنانی که در دوران بارداری ورزش می کردند در مقایسه با زنانی که هیچ فعالیت بدنی منظمی نداشتند تفاوت معنی داری نداشت.
براساس یافته های این مطالعه، افزایش قابل توجهی در حجم بافت پرز نسبت به حجم غیر پارانشیمی در گروه ورزش‌کننده نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. این نشان می دهد که تمرین ورزشی ممکن است به بهبود عملکرد جفت از طریق افزایش توانایی تبادل مواد مغذی و گاز از جفت به جنین کمک کند.
تاثیر آب درمانی بر مادران باردار
حفظ یا شروع یک ورزش مناسب در دوران بارداری فواید زیادی برای مادران آینده دارد.
ورزش منظم – اکثر روزها 30 دقیقه یا بیشتر – می تواند به کاهش کمردرد، کاهش یبوست، افزایش وزن سالم و تقویت قلب و عروق خونی کمک کند. طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان با سزارین را کاهش دهد و همچنین به کاهش وزن سریع‌تر پس از زایمان کمک کند.

مزایای آبدرمانی 
ورزش در آب مزایای بالقوه بیشتری دارد. آب به محافظ از شکم و کاهش فشار بر ستون فقرات و لگن در هنگام شنا کمک می کند.  انجام ایروبیک استخری ملایم یا پیاده روی در آب نیز توصیه شده است. 
تمرینات در آب  بسیاری از عضلات بدن را درگیر می کند و در مقایسه با سایر فعالیت های هوازی در خشکی، آسیب های ناشی از ورزش و فشارهای عضلانی کمتر است. 
علیرغم فواید فراوان، اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید هنگام استفاده از آب در دوران بارداری رعایت کنید.
حتی اگر در حین ورزش در استخر احساس تعریق نداشته باشید. حتما با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول تمرین و در طول روز آب بدن خود را تامین کنید. در صورت احساس سرگیجه، سردی یا سایر علائم گرمازدگی، باید ورزش را متوقف کنید.
پایان مطلب/
 

تصاویر
  • ورزش در بارداری؛ آیا برای مادر باردار خطرناک است؟
  • ورزش در بارداری؛ آیا برای مادر باردار خطرناک است؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.