Menu

اخبار

اخبار

ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری را بشناسیم
 

ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری را بشناسیم

در دوران بارداری، کودک شما تمام مواد مغذی لازم را از شما دریافت می کند. بنابراین در دوران بارداری بیشتر از قبل از بارداری نیازمند مواد مغذی هستید.
ﺳﻪشنبه، 28 تیر 1401 | Article Rating

به گزارش مارس دایمز marchofdimes (یک سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده که برای بهبود سلامت مادران و نوزادان کار می کند) مادران باردار باید مطمئن شوند، مواد غذایی که استفاده می کنند و ویتامین هایی که در دوران بارداری تجویز می شود، دارای اسید فولیک، آهن و کلسیم است.  با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ویتامین D،  DHA و ید کافی در روز دریافت می کنید. * هیچ مکملی را بدون مشورت پزشک معالج خود مصرف نکنید.

ویتامین های دوران بارداری چیست؟

ویتامین های دوران بارداری، مولتی ویتامین هایی هستند که برای زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند تجویز می شوند. این مولتی ویتامین ها در مقایسه با مولتی ویتامین های معمولی، دارای مقدار بیشتری از مواد مغذی هستند . در دوران بارداری هر روز یک قرص ویتامین مصرف کنید. اگر قصد بارداری دارید، قبل از بارداری مصرف ویتامین ها را شروع کنید.

اگر گیاهخوار هستید.....

اگر گیاهخوار هستید، آلرژی غذایی دارید یا نمی توانید غذاهای خاصی را بخورید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که مکملی مصرف کنید تا مواد مغذی بیشتری به بدنتان برساند .

کدام مواد مغذی در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارند؟

همه مواد مغذی مهم هستند، اما این شش  ویتامین، نقش کلیدی در رشد و تکامل کودک در دوران بارداری دارند:

  • - اسید فولیک
  • - آهن
  • - کلسیم
  • - ویتامین دی
  • - DHA
  • - ید

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یک ویتامین B است که هر سلول در بدن شما برای رشد و تکامل سالم به آن نیاز دارد. مصرف اسید فولیک قبل و در اوایل بارداری می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات به نام نقص لوله عصبی(که NTD نیز نامیده می شود ) کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهد مصرف اسید فولیک ممکن است به جلوگیری از نقص های قلبی و نقایص مادرزادی در دهان کودک (به نام شکاف کام و لب) کمک کند.

قبل از بارداری هر روز یک مکمل ویتامین با 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنی.

حتی اگر قصد بارداری ندارید، هر روز یک مکمل ویتامین با 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید.

در دوران بارداری، هر روز یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنید که 600 میکروگرم اسید فولیک در آن وجود دارد. برچسب محصول را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار اسید فولیک در آن وجود دارد.

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی است. بدن شما از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند، پروتئینی که به انتقال اکسیژن از ریه ها به بقیه بدن کمک می کند. شما در دوران بارداری دو برابر بیشتر از قبل از بارداری به آهن نیاز دارید. بدن شما به این آهن نیاز دارد تا خون بیشتری بسازد و بتواند اکسیژن را به جنین برساند. جنین برای ساختن خون خود به آهن نیاز دارد.

در دوران بارداری، روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید. اکثر ویتامین های دوران بارداری این مقدار را دارند. همچنین می توانید آهن را از غذا دریافت کنید. منابع خوب آهن عبارتند از:

- گوشت بدون چربی، مرغ و غذاهای دریایی

- غلات، نان و ماکارونی که آهن به آن اضافه شده است

- سبزیجات با برگ سبز

- لوبیا، آجیل، کشمش و میوه های خشک

* غذاهای حاوی ویتامین C می توانند میزان جذب آهن بدن را افزایش دهند. بهتر است هر روز غذاهایی مانند آب پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی مصرف کنید.

* کلسیم (در محصولات لبنی مانند شیر) و قهوه، چای، زرده تخم مرغ، فیبر و دانه های سویا می توانند مانع جذب آهن در بدن شوند. سعی کنید هنگام خوردن غذاهای غنی از آهن از این موارد اجتناب کنید.

اگر در دوران بارداری آهن کافی دریافت نکنید، ممکن است بیشتر این موارد را تجربه کنید:

  • - عفونت ها
  • - کم خونی
  • - خستگی
  • - تولد زودرس
  • - وزن کم هنگام تولد

کلسیم چیست؟

کلسیم یک ماده معدنی است که به رشد استخوان ها، دندان ها، قلب، ماهیچه ها و اعصاب کودک شما کمک می کند. در دوران بارداری، روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارید. منابع خوب کلسیم عبارتند از:

شیر و پنیر و ماست

- کلم بروکلی و کلم پیچ

- آب پرتقال که کلسیم به آن اضافه شده است

اگر در دوران بارداری کلسیم کافی دریافت نکنید، بدن شما آن را از استخوان های شما می گیرد و به نوزادتان می دهد. این موضوع می تواند باعث ایجاد بیماری هایی مانند پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی برای مادر شود.

 

DHA چیست؟

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) یک اسیدچرب امگا 3 است که نقش مهمی در هریک از سلول های بدن بازی می کند. مغز، پوست و چشم برای سلامتی به مقادیر کافی DHA نیاز دارند و بدن نمی تواند DHA را به مقادیر قابل توجهی بسازد. بنابراین منابع غذایی یا مکمل DHA غالبا در طول بارداری توصیه می شوند.

منابع خوب DHA عبارتند از:

- شاه ماهی، سالمون، قزل آلا، میگو و تیلاپیا

- آب پرتقال، شیر و تخم مرغ هایی که DHA به آنها اضافه شده است

ید چیست؟

ید یک ماده معدنی است که بدن شما برای ساختن هورمون های تیروئیدی به آن نیاز دارد که به بدن کمک می کند تا انرژی غذا را ذخیره کند. در دوران بارداری برای کمک به رشد سیستم عصبی جنین به ید نیاز دارید. سیستم عصبی (مغز، نخاع و اعصاب) به کودک شما کمک می کند حرکت کند، فکر کند و احساس کند.

در دوران بارداری روزانه به 220 میکروگرم ید نیاز دارید. همه ویتامین های دوران بارداری حاوی ید نیستند، بنابراین مطمئن شوید که غذاهای حاوی ید را مصرف کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به مصرف مکمل ید دارید یا خیر.

منابع خوب ید عبارتند از:

ماهی

- شیر و پنیر و ماست

- غلات و نان غنی شده یا غنی شده

- نمک یددار

 

پایان مطلب/

 

منبع: 

 

https://www.marchofdimes.org/pregnancy/vitamins-and-other-nutrients-during-pregnancy.aspx

تصاویر
  • ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری را بشناسیم
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.