Menu

اخبار

اخبار

نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
 

نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی

نشست تخصصی «سلول‌های بهاری» با حضور جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در حوزه زنان، خون و حوزه‌های سلولی و مولکولی در جهاد دانشگاهی گلستان برگزار شد.
چهارشنبه، 04 آبان 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، این نشست با حضور وبیناری «دکتر مرتضی ضرابی» مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و رئیس گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی گلستان، با موضوع «اهمیت و نقش سلول‌های بنیادی در حوزه پزشکی و درمان» و ارائه راهکارها و چالش‌های پیش رو بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان گلستان برگزار شد.

فرآوری ۱۰ محصول از ضمائم زایمانی/ ذخیره‌سازی ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف در کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه متاسفانه ضمائم زایمانی به عنوان عناصر باارزش مانند یک زباله دور ریخته می‌شوند، گفت: تاکنون ۱۰ محصول از ضمائم زایمانی در حال فرآوری است.

دکتر مرتضی ضرابی در نشست تخصصی سلول‌های بهاری در جهاددانشگاهی گلستان اظهار کرد: خانواده های در آستانه تولد نوزاد با دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف در استان‌ها هماهنگ می‌شوند سپس کارشناسان آموزش دیده در زمان زایمان در بیمارستان حضور می یابند و پس از تولد نوزاد بدون دخالت در روند زایمان و خدشه به سلامت مادر و نوزاد بانک خون بند ناف را ذخیره سازی می کنند که پس از ذخیره سازی خون بند ناف بلافاصله به تهران ارسال  و در صورت برخورداری از شرایط، وارد پردازش های لازم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه حجم خون جمع آوری شده بین ۸۰ تا ۱۵۰ سی سی است، افزود: بسته به نوع زایمان اعم از طبیعی و یا سزارین حجم خون متفاوت است، نمونه خون بند ناف هم پس از جمع آوری در مکان های خاص و در دمای منهای ۱۹۶ درجه در مدت طولانی نگهداری می شود، طبق اعلام استانداردهای جهانی نمونه خون بند ناف تا ۲۵ سال قابلیت نگهداری دارد البته از آنجایی که دو دهه از خون بند ناف در دنیا می گذرد نمونه های ذخیره سازی شده توانست به میزان زیاد قابلیت پیوند خود را حفظ کند و ممکن است این مدت زمان تا ۳۰ سال هم افزایش یابد.

ضرابی به کاربرد سلول های بنیادی خون بند ناف اشاره کرد و افزود: سلول های بنیادی خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خون‌ساز هستند و در بیماری های دارای اختلال خونی اعم از تالاسمی، سرطان های خون، نقص سیستم ایمنی، کم خونی مادرزادی و غیره قابل استفاده است که تاکنون بیش از ۵۰ بیمار با سلول های بنیادی ذخیره سازی شده خون بند ناف مورد پیوند قرار گرفتند.

وی از وجود بانک خون خصوصی و عمومی بند ناف در رویان خبر داد و ابراز داشت: در حال حاضر بیشترین نمونه های استفاده شده در بیماری های با منشأ خونی بوده است، هنگام استفاده از نمونه خون بند ناف هم باید شاخص‌های ژنتیکی در فرد دهنده و گیرنده با یکدیگر تطابق داشته باشند؛ در واقع افرادی که تطابق ژنتیکی داشته باشند، می‌توانند از نمونه خون بند ناف استفاده کنند و تاکنون نیز نمونه‌های استفاده شده بیشتر برای خواهر و برادر به‌کارگیری شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به استفاده از خون بند ناف برای درمان بیماری های غیرخونی اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر در دنیا کارآزمایی‌های متعددی از خون بند ناف برای درمان بیماری‌های غیرخونی اعم از آرتروز، ضایعات نخاعی، سکته قلبی، مغزی و غیره با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف در حال انجام است.

ضرابی با اشاره به اینکه بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی از سال ۹۸ در حال انجام است، بیان کرد: ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی در سن چهار تا ۱۴ سال در طرح قرار گرفتند و با وجود شرایط کرونایی توانستیم کارآزمایی بالینی را در دو فاز انجام دهیم و امیدوارم فاز سوم نیز به زودی آغاز شود.

وی با بیان اینکه به‌تازگی کارآزمایی بالینی در بیماری اوتیسم آغاز شده و در بیماری آرتروز نیز آغاز می شود، با اشاره به اهمیت ضمائم زایمانی، یادآور شد: بعد از تولد نوزاد پنج جزء زایمانی اعم از خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده آمنیوتیک، مایع آمنیوتیک و جفت وجود دارد و مطالعات نشان می دهد اینها زباله نیست و این عناصر ارزشمند در صورت فرآوری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها نزدیک به ۳۰ محصول از ضمائم زایمانی که مثل یک زباله دور ریخته می شود قابلیت تولید دارد و تاکنون ۱۰ محصول در حال فرآوری است و به‌زودی در قالب پالایشگاه محصولات زایمانی رونمایی خواهد شد.

ضرابی با بیان اینکه در بانک عمومی خون بند ناف هزینه ای از خانواده دریافت نمی شود، بیان کرد: تعداد نمونه جمع آوری شده در بانک عمومی بسیار محدود است و نیاز به حمایت دولت دارد اما در بانک خصوصی والدین با پرداخت هزینه نمونه را برای خود نگهداری کرده و در زمان لزوم از آن استفاده می‌کنند.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
  • نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
  • نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
  • نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
  • نشست تخصصی سلول‌های بهاری با حضور "وبیناری" دکتر ضرابی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.