Menu

اخبار

اخبار

نجات دختر شش ساله از سرطان با سلول های بنیادی خون بندناف
 

نجات دختر شش ساله از سرطان با سلول های بنیادی خون بندناف

ایتزل سروانتز در فوریه سال 2013 یک عمل پیوند خون بندناف موفقیت آمیز داشت . خون بندناف اهدایی نجات دهنده زندگی، توسط بانک عمومی استم سایت در دسامبر سال 2001 در مرکز پزشکی گارفیلد در مونتری پارک کالیفرنیا جمع آوری شده بود .
یکشنبه، 30 تیر 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از  پرنتزگاید بعد از 12 سال ذخیره سازی در استم سایت ، سلولهای بنیادی خون بندناف هنوز برای یک پیوند موفقیت آمیز قابل استفاده و مورد اعتماد باقی مانده بودند .
ایتزل سروانتز زمانیکه پیوند خون بندناف را دریافت کرد 6 ساله و مبتلا به لوکمی لیمفوپلاستیک حاد (ALL) بود. لوکمی بعد از شیمی درمانی نیز عود مجدد داشت به گونه ای که تنها راه متوقف ساختن آن پیوند سلولهای بنیادی بود . اما خواهر ایتزل از لحاظ تطابق HLA  گزینه مناسبی برای او نبود و جستجو در شبکه جهانی پیوند ها نیز هیچ اهدا کننده مناسب مغز استخوانی را پیدا نکرد.
خوشبختانه ، لیست موجودی نمونه های شرکت بانک خون عمومی استم سایت دارای واحد خونی بود که کاملا با ایتزل همخوانی داشت و شامل مقادیر بسیار عالی از سلولهای بنیادی بود.
طی 6 ماه او به فعالیت های معمول خود بازگشت.
پیوند ایتزل خیلی زود در روز هفدهم تکمیل شد . او نشانه هایی از مشکلات پیوند را که همراه عمل پیوند بوده و معمول و متداول می باشند را به همراه داشت . نظیر عفونت ویرال که باعث تاخیر در بهبود کلی سیستم ایمنی او می شد. اما نکته مهم این است که پس از پیوند, بیماری لوکمیای ایتزل برطرف شد که پزشکان آنرا "بازیابی کامل " می نامند . ایتزل هیچگونه بازخورد حاد علیه این پیوند (GVHD) نداشت بلکه فقط نشانه های ملایم و محدودی از آن بروز داد که به شکل پوستی بوده و در پاسخ به درمانهای مورد نظر می باشند .
طی یک مدت زمان معقول ، ایتزل با سلامتی کامل از بیمارستان مرخص شد . او طی 6 ماه به مدرسه و فعالیتهای طبیعی خود بازگشته بود ، یعنی دوره بعد از پیوند .
ایتزل اکنون یک بانوی جوان پرتلاش ، شفاف ، پرتحرک و با جرات می باشد . طی 5 سال پس از انجام عمل پیوند, ایتزل در بهبود و بازیابی کامل عاری از لوکمیا قرار دارد .
طی 5 سال از عمل پیوند خون بندناف، ایتزل در سلامت کامل است.

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • نجات دختر شش ساله از سرطان با سلول های بنیادی خون بندناف
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.