Menu

اخبار

اخبار

مرحله دوم طرح کار آزمایی بالینی سلول های بنیادی آغاز شد
 

مرحله دوم طرح کار آزمایی بالینی سلول های بنیادی آغاز شد

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: مرحله دوم برزگترین طرح کار آزمایی بالینی سلول های بنیادی برای کودکان چهار تا 14 سال مبتلا به بیماری فلج مغزی از ابتدای دی ماه جاری آغاز شد.
یکشنبه، 16 دی 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از ایرنا، مرتضی ضرابی عصر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: مرحله اول این طرح که از سال گذشته آغاز شده بود قبل از دی ماه خاتمه یافت.
وی یاد آور شد: 120 کودک در این طرح با استفاده از سلول درمانی مورد درمان قرار می گیرند که نتایج اولیه مرحله اول آن امید بخش است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اضافه کرد: کودکان به 2 دسته تقسیم شده اند که یک دسته در مرحله اول سلول های بنیادی دریافت کردند و دسته دوم در این مرحله سلول بنیادی دریافت می کنند.
ضرابی خاطر نشان کرد: برای درمان این بیماران هم سلول های خون بند ناف و هم بند ناف استفاده شده و در صورت رضایت بخش بودن طرح کارآزمایی کودکان 4 تا 14 سال از این روش برای سایر بیماران استفاده خواهد شد.
وی اشاره کرد: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم یکی از دانشگاه های همکار در اجرای این طرح بالینی است.

** بهره گیری از سایر مشتقات زایمانی 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ابزار داشت: علاوه بر خون بند ناف این شرکت در زمینه بهره گیری از سایر مشتقات زایمانی مانند سلول های بنیادی ناف و مایع جنینی هم فعالیت می کند.
ضرابی ادامه داد: برخی کشورها با استفاده از این مشتقات داروها، قطره ها و ضمادهای مختلفی برای درمان بیماری ها تولید کرده اند و همچنین برخی کشورها بانک سلول های بنیادی دندان راه اندازی کرده اند که جمهوری اسلامی ایران هم دانش فنی این را در اختیار دارد.
به گفته وی، سلول های بنیادی از سراسر کشور جمع آوری و در تهران نگهداری می شود.

** تعداد مراکز سلول درمانی به بیش از 10 مرکز نمی رسد
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: بیماران برای بهره گیری از خدمات سلول درمانی مراجعه می کند و سلول برای اینکار هم وجود دارد ولی به دلیل تعداد اندک مراکز سلول درمانی مدت زیادی باید در نوبت انتظار قرار گیرد.
ضرابی بیان داشت: درحال حاضر تعداد مراکز سلول درمانی در کشور به بیش از 10 مرکز هم نمی رسد و چنانچه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمادگی داشته باشد می توان یک مرکز سلول درمانی در این استان راه اندازی کرد.
وی اشاره کرد: با اینکار علاوه بر هرمزگان بیماران استان های همجوار هم می توانند از خدمات سلول درمانی استفاده کرده و مدت زمان کمتری در نویت انتظار قرار گیرند که برای تحقق آن نیاز به همکاری افزون تر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بیان داشت: حتی آمادگی دادن خدمات ناباروری رویان درصورت همکاری و همراهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به زوج های نابارور وجود دارد و پشتیبانی فنی و انتقال دانش را هم انجام می دهیم.
ضرابی ادامه داد: با توجه به بومی بودن دانش فنی سلول های بنیادی در کشور برخی کشورهای همسایه درخواست راه اندازی بانک خون توسط رویان داده اند و اگر خدمات رویان در هرمزگان داده شود می تواند گردشگری درمانی استان را متحول سازد.

** آمار برخی بیماری ها در هرمزگان بیشتر است
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: به نظر می رسد آمار برخی بیماری ها در هرمزگان بیشتر از سایر استان هاست که پیشنهاد دادیم ذخیره سلولی این استان افزایش یابد.
ضرابی ادامه داد: به عنوان مثالی تعداد بیماران مبتلا به یک نوع اختلال قلبی در روستایی در شهرستان قشم و یا تالاسمی بسیار بالاست.

** تلاش برای بومی سازی تجهیزات نگهداری سلول های بنیادی
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اظهار داشت: در زمینه تامین و نگهداری برخی تجهیزات مورد نیاز به خارج از کشور وابستگی وجود دارد که تانک های ذخیره سلول های بنیادی یکی از این نمونه های حیاتی محسوب می شود.
ضرابی ادامه داد: با توجه به مشابهت این تانک ها با تانک هایی که در صنایع غذایی مورد استفاده است فراخوان ساخت آنها داده شده و امید می رود این وابستگی مرتفع شود.
وی خاطر نشان کرد: از 2 سال گذشته تلاش ها برای برای کاهش وابستگی خارجی در زمینه تهیه و تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز بیشتر شده است.

** تلاش برای کاهش هزینه های ذخیره سلول های بنیادی و سلول درمانی برای خانواده های نیازمند
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: هزینه اولیه ذخیره سلول های بنیادی 30 میلیون ریال و هزینه سالیانه یک میلیون و 400 هزار ریال است و پیوند سلولی بین 700 تا 800 میلیون ریال هزینه دارد.
ضرابی ادامه داد: با توجه به هزینه های سلول درمانی برخی خانواده ها قادر به بهره گیری از این خدمات نیستند که تلاش ها برای رایگان شدن این خدمات با کمک خیریه ها و برخی نهادهای حمایتی و خیران آغاز شده است.

** ظرفیت درمان افزون بر 80 بیماری با سلول های بنیادی وجود دارد
به گفته مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، ظرفیت درمان افزون بر 80 بیماری با سلول های بنیادی وجود دارد که اینکار را با جایگزینی سلولی می توان انجام داد.
ضرابی اضافه کرد: سلول درمانی برخلاف برخی روش های درمانی هیچ عارضه ای ندارد ولی باید اصولی و رعایت نکات لازم و فنی انجام گیرد.
وی اشاره کرد: به ازای هر کیلو وزن بدن باید 30 میلیون سلول بنیادی داشت و بین بین 70 تا 200 سی سی خون زایمانی می توان که امکان جداسازی 500 میلیون تا 2 میلیارد سلول بنیادی از ان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان یاد آور شد: در حال حاضر 104 هزار نمونه سلول بنیادی خون بند ناف در بانک های عمومی وخصوصی سلول های بنیادی کشور نگهداری می شود و تا کنون 30 پیوند برای بیماری های خونی انجام شده است.

** ایران دارای تنها کارخانه تولید سلولی در غرب آسیا است
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: جمهوری اسلامی تنها کشور دارای کارخانه تولید سلولی در غرب آسیا بوده و سلول ها را به صورت صنعتی تولید می کند.
ضرابی بیان داشت: مجوز دادن خدمات سلول درمانی به افراد خارجی از وزارت بهداشت اخذ شده و در صورت موافقت سازمان هایی مانند پدافند غیرعامل و برخی نهادهای دیگر امکان صادرات سلول های بنیادی هم وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان افزود: یکی از کشور های اروپایی درخواست دریافت سلول بنیادی از جمهوری اسلامی دارد و حتی قادر به صادرات این سلول ها هستیم.
پایان مطلب/

تصاویر
  • مرحله دوم طرح کار آزمایی بالینی سلول های بنیادی آغاز شد
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.