Menu

اخبار

اخبار

طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با سلول های بنیادی اجرایی شد
 

طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با سلول های بنیادی اجرایی شد

مجری طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با استفاده از سلول های بنیادی گفت: طرح تحقیقاتی درمان اطفال مبتلا به فلج مغزی با بهره گیری از سلول های بنیادی در مرکز طبی کودکان به اجرا درآمده است.
یکشنبه، 05 فروردین 1397 | Article Rating

 به گزارش روابط عمومی، دکتر محمودرضا اشرفی افزود: تزریق سلول های بنیادی مشتق از بندناف با منشا سلول های خون ساز یا مزانشیمی به کودکان فلج مغزی اسپاستیک 4 تا 14 ساله در قالب طرح تحقیقاتی از مرداد امسال به اجر درآمد.
وی، تعداد کودکان بیمار شرکت کننده در این طرح را 108 نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به سه گروه تقسیم شدند که به گروه اول سلول بنیادی با منشا خون ساز، گروه دوم سلول بنیادی بند ناف مزانشیمی ترزیق می شود و سومین گروه هم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند.
اشرفی با بیان اینکه تاکنون حدود نیمی از بیماران وارد این طرح شدند، اظهار کرد: این طرح سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران تصویب شد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، سازمان بهزیستی، سازمان انتقال خون و شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان آغاز شده است.
وی هدف از اجرای این طرح را ارائه خدمات بهتر به کودکان مبتلا به فلج مغزی اعلام کرد و گفت: با اجرای موفقیت آمیز این طرح تحقیقاتی، نیازی به مراجعه بیماران برای سلول درمانی به کشورهای دیگر مانند چین، هند، اوکراین و حتی آلمان نخواهد بود.
فوق تخصص اعصاب کودکان ادامه داد: مراجعه بیماران ایرانی به کشورهای دیگر علاوه بر هزینه های مالی گزاف، مشکلاتی را هم برای آنان به همراه داشته است. 
وی افزود: اگر این طرح با موفقیت به سرانجام برسد، می توان آن را به عنوان توریسم درمانی با استفاده سلول بنیادی بکار گرفت. کشورهای همسایه به خصوص عراق و آذربایجان تمایل دارند برای استفاده از این روش پیشرفته به ایران سفر کنند.
مجری طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با استفاده از سلول های بنیادی، هزینه این طرح بیش از یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما با اعتبار ناچیز از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این طرح را آغاز کردیم و امیدواریم با مساعدت دانشگاه ها، خیرین و شرکت های دانش بنیان، آن را به نتیجه مطلوب برسانیم.
اشرفی ادامه داد: در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که بهترین سلولی که می توان برای بیماران فلج مغزی استفاده کرد، سلول های بنیادی خون بند ناف است.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه در حال حاضر مورد اطمینان بخش ترین و کم عارضه ترین سلول بنیادی که در فلج مغزی موثر است، سلول های بنیادی با منشاء بند ناف است، گفت: هرچند این بیماری علاج قطعی ندارد اما با این روش بهبودی 20 تا 60 درصد حاصل شود. اگر این روش تاثیر مثبت داشته باشد نیاز به تکرار آن هم وجود دارد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مجوز اخلاقی این طرح پژوهشی از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ و سپس کار عملی آغاز شده است.

 

تصاویر
  • طرح تحقیقاتی درمان فلج مغزی اطفال با سلول های بنیادی اجرایی شد
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.