Menu

اخبار

اخبار

ضایعات زایمانی زباله نیستند/پالایشگاهی برای بندناف راه‌اندازی شود
 

ضایعات زایمانی زباله نیستند/پالایشگاهی برای بندناف راه‌اندازی شود

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از بند ناف نه‌تنها امکان نجات بسیاری از بیماران صعب‌العلاج را فراهم می‌کند، بلکه استفاده از سایر ضایعات زایمانی مانند پرده جفت در این مسیر کارآمد است؛ ضایعاتی که نباید آن‌ها را دور انداخت و قطعا نباید این ضایعات زایمانی را زباله زایمانی بنامیم؛ کلمه‌ای که در حال حاضر در جامعه پزشکی مرسوم است.
جمعه، 24 آبان 1398 | Article Rating

به گزارش  ایسنا، امیر علی حمیدیه روز گذشته در همایش بزرگداشت روز جهانی «سلول‌های بنیادی خون بند ناف، با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف محدود به درمان بیماری‌های خونی نیست، بیان کرد: پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز بند ناف از ۳۵ سال پیش در دنیا و حدود ۲۰ سال پیش در ایران آغاز شد. اما از ۱۵ سال پیش به طور چشمگیر این حوزه مورد توجه قرار گرفت و به همان میزان که در سطح بین‌المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا کرد.

 

حمیدیه ادامه داد: در مواردی که بیمار چاره‌ای ندارد و منبع قابل توجهی برای پیوند سلولی نداشته باشد، پیوند از سلول‌های بنیادی خونساز بند ناف یکی از گزینه‌ها است و این روش جان بسیاری از بیماران را نجات داده است. شاید در زمان ظهور این دانش کسی تصور نمی‌کرد که سلول‌های بنیادی بند ناف این قدر با اهمیت شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نخستین پیوند خون بند ناف در کودکان انجام شد، گفت: به طور کلی ۱۳ تا ۱۴ بیماری در افراد بالغ به کمک سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان می‌شوند. اما رقم این بیماری‌ها در کودکان به بیش از ۶۰ بیماری می‌رسد.

 

به گفته وی، به مرور استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در رشته‌های دیگر پزشکی نیز گسترش یافته است. البته علاوه بر خون بند ناف از سایر ضایعات زایمانی نیز می‌توان استفاده کرد. ضایعاتی که نباید آنها را دور انداخت. بر خلاف اصطلاحات رایج پزشکی نباید این ضایعات زایمانی را زباله بدانیم. زیرا آنها همچون قطعات یدکی هستند که با فرهنگ‌سازی برای استفاده در درمان بیماری‌ها باید از آنها استفاده کنیم.

حمیدیه همچنین با اشاره به دو فعالیت مهم که می‌توان در حوزه سلول‌های بنیادی انجام داد، گفت: این دو برنامه یکی ناوگان جابجایی سلول‌های بنیادی و دیگری فراهم آوردن پالایشگاه بندناف و بقایای زایمانی است. در کشور می‌توان پالایشگاهی برای بندناف راه‌اندازی کرد تا علاوه بر سلول‌های بنیادی از سایر محصولات این جفت نیز استفاده کنیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و ریاست‌جمهوری، خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است و روند ذخیره آن به این صورت است که ابتدا نمونه جمع‌آوری می‌شود، سپس به آزمایشگاه انتقال می‌یابد و بعد از آن در تانک‌های ذخیره نیتروژن نگهداری می‌شود.
 

تصاویر
  • ضایعات زایمانی زباله نیستند/پالایشگاهی برای بندناف راه‌اندازی شود
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.