Menu

اخبار

اخبار

سلول های بنیادی تولد دوباره ای به شانایا کوچولو داد
 

سلول های بنیادی تولد دوباره ای به شانایا کوچولو داد

ما درباره سلول های بنیادی خوانده ایم که این توانایی بالقوه و توانمندی را دارند تا شرایط پزشکی و بیماری های بسیاری را مداوا کنند و ده ها سال است که مورد استفاده قرار گرفته اند . اما در اینجا داستان نایابی را می بینیم که سلول های بنیادی پدر، کاملا با نوزاد دخترش تطابق داشته و او را از یک ناهنجاری مخاطره آمیز بالقوه زندگی نجات داده است . 
دوشنبه، 16 تیر 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، اگرچه برای درمان بیماری این کودک از سلول های بنیادی خون بندناف استفاده نشده، اما تصمیم والدین برای ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف فرزندشان در بانک های سلول های بنیادی خون بندناف، سبب شد تا تمام هزینه های مرتبط با عمل پیوند سلول های بنیادی و مراقبت های پزشکی فرزندشان توسط این بانک پوشش داده شود .
آن روز یک روز معمولی برای آقای هیتش آکاروال از سورات ، شهری در هند بود. هنگامی که او در حال بازی کردن با دختر سه ماهه خود یعنی شانایا بود که برای انجام آزمایشات متداول با دکتر وقت ملاقات داشتند . اما او احساس می کرد که گویی امروز کمی متفاوت می باشد . آن روز تبدیل به یک تجربه تلخ و کابوس شبانه شد . هنگامی که دکتر تایید کرد که دختر او به تالاسمی ماژور مبتلا است . یعنی یک ناهنجاری خونی شدید و جدی. به نظر می رسید که هم مادر و هم پدر ناقلین این بیماری باشند، واقعیتی که تا آن زمان برای آنان ناشناخته بود. بهترین درمان برای شانایای کوچولو که زنده بماند و برای والدینش که رویاهای خود را برای دخترشان زنده ببینند پیوند سلول های بنیادی بود .
ذخیره سازی سلول های بنیادی، تصمیمی بود که آنها در زمان تولد شانایا گرفته بودند و هم اکنون در چنین ساعاتی از بحران در کنار آنها واقع شده بود . آقای هیتش اگاروال به خاطر می آرود که : ما بسیار شاد بودیم زمانی که او در سال 2018 به دنیا آمد . درست مانند تمامی افرادی که به تازگی پدر و مادر شده اند, ما نیز از طریق ثبت نام در یک بانک سلول های بنیادی برای سلامتی آتی او از قبل برنامه ریزی کرده بودیم تا خون بندناف کودک خود را ذخیره سازی کنیم. اما ما نمی دانستیم که این تصمیم چه تاثیری بر روی زندگی ما خواهد داشت.
همچنانکه والدین به درک بهتری از شرایط پیش رو رسیدند ، هیتش به سرعت وارد عمل شد تا در خصوص درمان با سلول های بنیادی به کشفیاتی برسد. به پیشنهاد پزشک، خون او نیز آزمایش شد تا متوجه شوند که آیا سلول های بنیادی او با نوزادش تطابق دارد یا خیر. در کمال خوش شانسی هیتش و شانایا در تمام آزمایشات ژنتیکی که برای پیوند سلول های بنیادی مورد نیاز بود کاملا تطابق داشتند, به عبارتی معجزه پزشکی. از آنجا که این امر بسیار کمیاب و نادر است که والدین و نوزادان کاملا تطابق داشته باشند بیمارستان به سرعت برنامه پیوند سلول های بنیادی را به منظور انتقال سلول های پدر به شانایا آماده نمود و مراحل کار با موفقیت انجام شد . قدرت سلول های بنیادی موثر واقع شد . هم اکنون شانایا درمان شده و دوباره متولد شده  و به والدینش زندگی جدیدی برای دخترشان داده است . 
آقای هیتش اشاره می کند که : همچنانکه ما حیران و سرگردان بودیم درباره انجام مقدمات و هزینه های گزاف ، شرکت بانک خون بندناف به کمک ما آمد. البته ما از برنامه های کمک پزشکی در زمان انعقاد قرارداد با خبر بودیم ،جایی که مشتریان با یک کمک 20 هزار روپیه ای برای مخارج عمل پیوند ضمانت داده شده بودند. ولی مطمئن نبودیم که این کار کمکی خواهد نمود .
امروز شایانا لبخند معصومانه ای حاکی از سپاس و تشکر را به پدرش می دهد . هیتش در کمال احساس و در حالیکه اشک از چشمانش جاری است پاسخ می دهد که واقعا از انجام وظیفه پدرانه خود احساس رضایتمندی می نماید . هم اکنون هیتش می تواند با غرور و افتخار به دخترش زمانی که بزرگ شد بگوید که : "من خون خود را داده ام تا جان تو را نجات دهم ."

 

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • سلول های بنیادی تولد دوباره ای به شانایا کوچولو داد
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.