Menu

اخبار

اخبار

سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان
 

سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان

24 تا 30 مهرماه سال 1401 به عنوان هفته ی ملی سلامت بانوان ایران (سبا) با شعار « سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان » نامگذاری شده است.
یکشنبه، 24 مهر 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، هفته ملی سلامت بانوان ایران، همه ساله در هفته پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود.

روزشمار این هفته :

روز شمار و عناوین ایام هفته سلامت بانوان امسال به شرح زیر اعلام شده است:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۴؛ زنان و امنیت غذایی

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۵؛ سلامت زنان و سلامت روانی خانواده

سه شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۶؛ سلامت زنان و سبک زندگی

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۷؛ سلامت زنان سلامت خانواده و جوانی جمعیت

پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۸؛ زنان و بیماریهای شایع

جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۲۹؛ زنان و تعلیم و تربیت نسل آینده

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۳۰؛ زنان و آسیبهای شغلی

گام های ضروری برای سلامت زنان

امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که آینه ی تمام عیار توانمندیهای زن ایرانی است. مهارت ها و تلاش های شغلی زنان در شرایط بحران کرونا نشان داده است که زنان از بسیاری از توانایی های وجودی شان برای مدیریت بحران در خانوادهها و جامعه به نحو احسن استفاده کرده اند.آنان با روحیه مسئولیت پذیری پیشگام خودمراقبتی در بحران کرونا شده اند. در روزهای شیوع بحران کرونا تلاش برای حفظ افکار مثبت توجه به سلامتی حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده قابل توجه و بیانگر روحیه مادرانه بانوان بوده است.

اما باید توجه داشت که زنان آسیبپذیری بیشتری در شیوع برخی بیماریهای جسمی و روحی دارند که از جمله آن میتوان به ۲ برابر بودن افسردگی زنان نسبت به مردان اشاره کرد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بهداشت سلامت باروری زنان؛ موضوعی حیاتی برای جامعه

برای داشتن جامعه ای سالم ضروری است که امکانات و خدمات استاندارد بهداشت باروری و حق برخورداری از خدمات مراقبت های بهداشتی مناسب که زنان را قادر به داشتن حاملگی و زایمان ایمن میسازد، برای این بخش از جامعه به سهولت در دسترس باشد.

توجه به سلامت و بهداشت زنان در این فاصله زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحقیقات نشان می دهد وضعیت سالمت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن دارد. بر این اساس چنانچه مشکلاتی از جمله سوءتغذیه، کار طاقت فرسا، زایمان های مکرر و دیگر مسایل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر سلامت آنها نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده آنان نیز علاوه بر سلامتی خودشان دچارآسیب خواهد شد.

سلامت مادران باردار و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف فرزندشان

توجه به سلامت زنان و مادران باردار باید از نوجوانی آغاز و تا زمان زایمان و حتی بعد از زایمان ادامه دار باشد. با نگاهی به استاندارهای جهانی برای ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان متوجه می شویم که تاریخچه پزشکی مادر تاثیر مستقیمی بر سلامت نوزاد و شانس نوزاد برای حفظ سلول های بنیادی خون بندنافش دارد. این مطلب گویای این واقعیت است که هر کودک، می تواند برخی بیماری ها را از مادر باردار به ارث ببرد. این مساله می تواند برای آینده یک جامعه بسیار خطر آفرین و پر هزینه باشد.

وقتی مادر باردار نمی تواند خون بندناف فرزندش را به دلیل تاریخچه پزشکی خودش ذخیره سازی کند و با موارد منع قرارداد مواجه می شود ، تصمیم سازان جامعه را باید نسبت به مساله سلامت دختران و مادران حساس تر کند و آموزش ها و تجهیزات پزشکی گسترده تری در اختیار آنها قرار دهد.

نگاهی به موارد منع قرارداد ذخیره سازی خون بندناف با توجه به سابقه پزشکی مادر

بانک خون بندناف رویان همگام با سراسر دنیا با رعایت دقیق استاندارهای جهانی ، قبل از عقد قرارداد ذخیره سازی، با پرسشنامه پزشکی و در روز زایمان با خونگیری از مادر برای انجام آزمایشات سرولوژی سلامت ایشان را مورد بررسی دقیق تر قرار می هد.

استفاده از برخی داروها و یا ابتلا به پاره ای از بیماری ها در دوران مختلف زندگی مادر، باعث منع قرارداد می شود.

آزمایشات مادر برروی نمونه خون گرفته شده از مادر و همزمان با پردازش سلولی نمونه خون بندناف، انجام میشود. در صورت لزوم ممکن است آزمایشات تکمیلی نیز مورد نیاز باشد . این آزمایش ها عبارتند از:

RPR, HBSAb, HBSAg, HCVAb Total, HBCAb Total, HIVI/II, CMVIgM, CMVIgG, HTLV I/II

موارد منع قرار داد ذخیره سازی به طور کلی عبارتند از:

موارد منع قرارداد با توجه به بیماری های مادر (در طول دوران زندگی) مانند: پارکینسون و هپاتیت 

موارد منع قرارداد با توجه به بیماریها در دو سال گذشته تا زمان انجام زایمان مانند:  سابقه پرکاری تیروئید ومصرف داروی متی مازول یا پروپیل تیواوراسیل(PTU)

موارد منع قرارداد با توجه به بیماریهای مادر در یک سال گذشته تا زمان زایمان مانند: آبله مرغان و زونا 

موارد منع قرارداد با توجه به بیماریهای مادر در طول دوران بارداری مانند: استفاده ازتخمک اهدایی، اسپرم اهدایی، جنین اهدایی یا رحم اجاره‌ای

موارد منع قرارداد با توجه به آزمایشهای مادر قبل از انجام قرارداد

موارد منع قرارداد با توجه به بیماری (در طول3 ماه گذشته تا زایمان): مانند انجام تاتو و حجامت 

موارد منع قرارداد باتوجه به بیماری کرونا

مطالعه موارد منع قرارداد مهر تاکیدی بر این موضوع است که جامعه سالم نیازمند مادران سالم است.

 

 

تصاویر
  • سلامت زنان، بنیان خانواده سالم و جامعه جوان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.