Menu

اخبار

اخبار

سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
 

سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان روز دوشنبه در سفر به گیلان در برنامه های متعددی که با همکاری دفتر نمایندگی گیلان و دانشگاه علوم پزشکی این استان برگزار شده بود، حضور یافت.
ﺳﻪشنبه، 01 آذر 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان روز دوشنبه به استان گیلان سفر کرد و با دکتر حیدرعلی بالو سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست به‌منظور افزایش همکاری‌های تحقیقاتی و درمانی گفتگو کرد. 

دکتر حیدرعلی بالو سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه موسسه رویان در کشور و جهان یک موسسه شناخته‌شده با خدمات ارزنده است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از توانمندی بالایی در داشتن اعضای هیئت‌علمی برخوردار بوده و آماده گسترش هماهنگی‌ها در این رابطه است.
وی با تأکید برافزایش اطلاع‌رسانی و شناساندن سلول‌های بنیادی بند ناف در درمان بیماری‌ها، افزود: مردم گیلان بسیار بافرهنگ هستند و می‌توان با کمی اطلاع‌رسانی و روشنگری، مردم را در این کار تحقیقاتی-درمانی بیشتر مشارکت داد.
دکتر مرتضی ضرابی - مدیرعامل بانک خون‌بندناف رویان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات گسترده این مجموعه در ذخیره‌سازی و درمان بیمارها، اظهار کرد: اقداماتی که در مجموعه رویان در تحقیقات سلول‌های بنیادی و ذخیره‌سازی بانک خون‌بند ناف انجام شده بسیار گسترده است.


به گفته وی، رویان در تکمیل ذخایر سلول‌های بنیادی و بانک خون‌بند ناف بسیار پیشگام بوده و بزرگ‌ترین ظرفیت ذخیره سلول‌های خون‌بند ناف را در منطقه ایجاد کرده است.
دکتر ضرابی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و بانک خون‌بند ناف فرصتی را فراهم کرده تا کسانی که نیاز دارند بتوانند از این سلول‌های بنیادی استفاده کنند، تصریح کرد: گیلان نیز همانند بسیاری از استان‌های کشور ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و بانک خون‌بند ناف را در خود ایجاد کرده است.
گفتنی است توسعه همکاری در خصوص تحقیقات مرتبط با سلول‌های بنیادی، حمایت رویان از تحقیقات اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جهت سلول‌های بنیادی و بانک خون‌بند ناف و تلاش برای فرهنگ‌سازی در راستای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بانک خون‌بند ناف از مهم‌ترین مواردی بود که در این نشست، طرفین برای رسیدن به آن‌ها، گفت‌وگو کردند.
 

همایش ضرورت اشاعه فرهنگ بانک خون بند ناف در گیلان 
دکتر ضرابی با حضور در همایش ضرورت اشاعه فرهنگ بانک خون بند ناف در گیلان که به منظور بررسی پتانسیل های سلول های بنیادی خون بندناف در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت رشت با حضور جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس و محمدرضا نقی‌پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شده بود، اظهار کرد: ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در ۱۲۰ بانک عمومی جهان و حدود ۷ میلیون نمونه خون بند ناف در ۲۵۰ بانک خصوصی ذخیره‌سازی انجام شده است.

وی گفت: بعد از بیماری‌های خونی، بیماری‌های عصبی مهم‌ترین بیماری است که در حال انجام کارآزمایی بالینی سلول‌ درمانی آن هستیم. در رویان چند کارآزمایی بالینی شامل فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز انجام شده است. اهمیت کارآزمایی بالینی این است که به بهبود بیماران کمک می‌کند.

ضرابی با اشاره به احداث پالایشگاه محصولات زایمانی در رویان، گفت: پالایشگاه محصولات زایمانی شامل خون بندناف، بافت جنین، خون آمنیوتیک،سرم خون بندناف است که حدود ۲۰ نوع فراوری متفاوت را می‌توان از زباله‌های زایمانی استخراج کرد. افراد باید قبل از زایمان نسبت به عضویت در بانک خون بند ناف اقدام کنند زیرا در حین زایمان فقط ۳ الی ۵ دقیقه تا قبل از لخته شدن خون زمان داریم که نسبت به جمع آوری خون بند ناف اقدام کنیم.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده شهرستان‌های رشت و خمام نیز در این همایش با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره در عرصه پژوهش و تحقیقات پیشگام بوده، گفت: انتظار می‌رود که بخشی از ظرفیت‌های رویان به گیلان هدایت شود زیرا این استان با وجود ظرفیت‌های متعدد نیاز به مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دارد.

وی با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی هسته‌ای به گیلان افزود: یکی از نیازهای گیلان در حوزه‌ کشاورزی در این سفر تامین شد امیدواریم گیلان بتواند قطب کشاورزی هسته‌ای شود.

کوچکی‌نژاد افزود: انتظار داریم دستگاه‌هایی که باید مسیر را برای حضور مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در گیلان بازگشایی کنند، این اقدام را انجام دهند تا هم خدمات‌دهی و هم اشتغالزایی در استان رونق بگیرد.

در ادامه دکتر حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان گفت: ۲۰ هزار نوزاد سال گذشته در استان متولد شده‌اند که فقط ۲۵۰ نمونه خون بند ناف ذخیره شده که در مجموع آمار قابل توجهی نیست و در راستای ترویج سلامتی به کمک جامعه پزشکی نیاز داریم.

وی افزود: جهت حمایت از خانواده‌ها تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت منعقد شده تا افراد بتوانند با بهره‌مندی از تسهیلات راحت‌تر نسبت به ذخیره خون بند ناف اقدام کنند.

در ادامه محمدرضا نقی‌پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به فعالیت های مشترک علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی گفت: در نشست مشترکی که با حضور مدیرعامل بانک خون بندناف رویان و سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی داشتیم، پیرو فعالیت‌های مرکز رویان در گیلان و پژوهش‌های درمان ناباروری نکاتی مطرح شد که باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: همه موضوعاتی که جهاد دانشگاهی ورود می‌کند مهم، اساسی و پیچیده است که از نقاط قوت جهاد محسوب می‌شود؛ تمام کارهای جهاد به شدت کاربردی و در راستای سلامت جامعه است و همواره در بیانات مقام معظم رهبری هم شنیده‌ایم که نسبت به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تاکید و تشویق دارند.

محمدحسین احمدی، دبیر نهاد مردمی رسالت در گیلان هم افزود: بانک قرض‌الحسنه رسالت در پی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با رویان نسبت به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به خانواده‌ها اقدام می‌کند، این آمادگی وجود دارد که در قالب وام با کارمزد دو درصد زمینه لازم جهت بهره‌مندی خانواده‌ها از امکانات بانک خون بند ناف رویان فراهم شود.

به گزارش ایسنا، در پایان از ۳۰ دانش‌آموز شرکت‌کننده در مسابقه نقاشی روز جهانی بانک خون بند ناف و همچنین ۱۸ کادر اتاق عمل و پزشک که در فرآیند ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان مشارکت‌ داشتند، تجلیل و قدردانی شد.


نشست خبری دکتر ضرابی با اصحاب رسانه 
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در سفر به گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه نیز حضور یافت. 
وی در این نشست خبری گفت:  تاکنون ۱۲۰ کودک مبتلا به فلج مغزی هم از طریق سلول‌های بنیادی پیوند شده اند که ثمره مهم آن رفع نواقص یادگیری، ترمیم بینایی، شنوایی و مشکل بلع این کودکان بوده است.

دکتر ضرابی افزود: پارسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار زایمان در کشور اتفاق افتاد که از این تعداد ۲۷ هزار مورد منجر به جمع آوری بند ناف نوزادان برای نگهداری در موسسه رویان شد و این رقم کمتر از ۳ درصد زایمان‌های کشور را شامل می‌شود.

او در همین راستا از هدف گذاری برای جمع آوری بند ناف ۵ درصد نوزادان کشور هنگام زایمان تا ۵ سال آینده خبر داد.
به گفته مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، تحقق این هدف پوشش بیش از ۵۰ هزار زایمان و جمع آوری همین تعداد بند ناف را برای گسترش درمان‌های نوین در حوزه پزشکی عملی خواهد ساخت.
پایان مطلب/
 

تصاویر
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
  • سفر مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به استان گیلان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.