Menu

اخبار

اخبار

روز جهانی بهداشت؛  ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر
 

روز جهانی بهداشت؛ ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر

روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت هرسال در ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین است .
پنجشنبه، 17 فروردین 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، در ۷ آوریل سال 2023 سازمان بهداشت جهانی ( WHO) 75امین سالروز تاسیس این سازمان را جشن می گیرد.

در سال 1948، کشورهای جهان گرد هم آمدند و سازمان بهداشت جهانی را برای ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر تأسیس کردند تا همه، در همه جا به بالاترین سطح سلامت و رفاه دسترسی داشته باشند.

هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس WHO فرصتی است برای نگاه کردن به موفقیت های بهداشت عمومی که کیفیت زندگی را در طول هفت دهه گذشته بهبود بخشیده است. همچنین فرصتی برای ایجاد انگیزه برای مقابله با چالش‌های سلامت امروز و فردا است.

با نگاهی به 75 سال آینده و نزدیک شدن به پایان قرن، تعهد مجدد به برابری سلامت برای همگان، کلید رسیدگی به چالش های سلامت آینده خواهد بود. در سایه همه‌گیری COVID-19، نقشه راه WHO برای بهبودی شامل یک تغییر پارادایم فوری به سمت ارتقای سلامت و رفاه و پیشگیری از بیماری با پرداختن به علل ریشه‌ای آن و ایجاد شرایط برای رشد سلامت است. سازمان بهداشت جهانی از کشورها می‌خواهد با اولویت دادن مراقبت‌های بهداشتی اولیه به عنوان زیربنای پوشش همگانی سلامت، سلامت را تامین کنند.

نقش بانک خون بندناف رویان برای ارتقای سلامت جامعه

شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال ١٣٨٤ ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از ١٨٠ هزار نمونه شده است. این بانک با داشتن ٣٢ نمایندگی در سراسر کشور توانسته است خدمات مناسب و یکسانی را به همه مردم عزیز ایران ارائه کند.

خدمات و محصولات بانک خون بندناف رویان

  • بانک سلول های بنیادی خون بندناف

خون موجود در بندناف جدا شده از نوزادان در بدو تولد، همچنان به عنوان ضمائم اضافی زایمانی در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع حاوی کلیه سلول‌های خونی و از همه مهم‌تر درصد قابل ملاحظه‌ای از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که آن را بسیار ارزشمند می‌سازد. کاربردهای درمانی و پزشکی این سلول‌ها با سرعت زیادی در حال گسترش است. از آنجایی که این سلول‌ها به بدن در بازسازی بافت‌ها و سیستم‌ها کمک می‌کنند، خون بند‌ناف امروزه به عنوان یک عنصر احیاءکننده نیز شناخته می‌شود.

کاربرد درمانی خون بندناف

بیش از سه دهه از پیوند اولین خون بندناف برای درمان کودک مبتلا به کم‌خونی فانکونی می‌گذرد. در عصر حاضر از خون بندناف برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم مانند اختلالات خونی، نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های متابولیک و برخی از سرطان‌ها استفاده می‌شود. تحقیقات پژوهشگران این حوزه، نویدبخش آینده‌ای است که استفاده از سلول‌های خون بندناف فراتر از تصور‌ها خواهد رفت و امید می‌رود با سیر افزایشی مطالعات کارآزمایی بالینی در سراسر دنیا، برای درمان بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، سکته مغزی، دیابت و اوتیسم کارایی خواهد داشت و افق‌های کاربردی فراوان‌تری برای استفاده از این سلول‌ها گشوده شود.

  • بانک سلول های بنیادی خون محیطی

در خون محیطی انواع مختلفی از سلو‌‌ل‌های خونی شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکتها وسلول‌های پیش‌ساز خونساز وجود دارند. سلو‌‌ل‌های بنیادی فراخوانی شده به خون محیطی منبع مفیدی برای احیاء سیستم خونساز و سیستم ایمنی فرد بیمار پس از شیمی درمانی‌های شدید می‌باشد.

خدمات قابل ارائه

جداسازی RBC، Osteoclast، Osteoblast، Adipose از مغز استخوان

فریز و نگهداری سلو‌‌ل‌های بنیادی مغز استخوان

جداسازی RBC از خون محیطی

فریز و نگهداری سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی

کاربردها

پیوند اتولوگ سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی به صورت گسترده‌ای در درمان سرطان‌هایی که با دوز بالا شیمی درمانی می شوند، استفاده می‌گردد؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان‌های خونی استفاده می‌شود بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند از جمله سرطان سینه و سرطان سلو‌‌ل‌های کوچک ریوی نیز کاربرد دارد. همچنین، نشان داده شده است تزریق متوالی سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی می‌تواند باعث افزایش شدت و قدرت شیمی درمانی گردد. علاوه براین، از پیوند اتولوگ این سلو‌‌ل‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان‌هوچکین، لوسمی میلوئیدی حاد، نوروبلاستوما، تومورهای زایا و انواع بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شود.

بانک سلول های مزانشیم مشتق از بندناف ، آزمایشگاه فلوسایتومتری، سرم خون بندناف انسانی و ذخیره سازی بافت بندناف از دیگر خدمات بانک خون بندناف است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • روز جهانی بهداشت؛  ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر
  • روز جهانی بهداشت؛  ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر
  • روز جهانی بهداشت؛  ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر
  • روز جهانی بهداشت؛  ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.