Menu

اخبار

اخبار

راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی، بزودی/ذخیره‌سازی بافت بند ناف ظرف یک ماه آتی
 

راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی، بزودی/ذخیره‌سازی بافت بند ناف ظرف یک ماه آتی

مدیر  عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: به زودی پالایشگاه محصولات زایمانی افتتاح خواهد شد.
شنبه، 20 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیر عامل بانک خون بندناف رویان ، ۱۸ آبان ماه در نشست با جمعی از متخصصان پزشکی شهر اراک اظهار کرد: ۲۴ آبان ماه به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است و علت این نامگذاری متوجه کردن کشورهای جهان به اهمیت خون بند ناف و ضرورت حفظ این سرمایه ارزشمند است که می‌تواند در پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اقدامات شهید کاظمی آشتیانی باعث شکل گیری بانک خون بند ناف رویان در کشور شد که امروزه اثرات اقدامات ایشان را در کشور شاهد هستیم.

دکتر ضرابی با بیان اینکه خون بند ناف دارای سلول بنیادی فراوان است گفت: سلول‌های بنیادی مشخصا دو ویژگی خودنوزایی و تمایز نسبت به سایر سلول‌ها را دارند و همین موضوع باعث شده که این نوع از سلول‌ها بسیار با اهمیت باشند.

وی با بیان اینکه تمام بافت‌های بدن سلول بنیادی را دارند تصریح کرد: سلول‌های بنیادی خونساز در مغز استخوان یک در ۱۰ هزار و در خون یک در ۱۰۰ هزار یافت می‌شوند و سلول‌های خونی را می‌سازند. سلول‌های بنیادی مزانشیمی را نیز می‌توانیم از بافت بند ناف جداسازی کنیم و در درمان بیماری‌های عصبی، غضروفی و استخوانی می‌توانیم از پیوند این نوع از سلول‌ها استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اظهار کرد: سه منبع اصلی که می‌توانیم سلول‌های بنیادی را بدست آوریم، مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف است.

وی افزود: خون بند ناف، خونی است که در جفت و بند ناف جریان دارد و معمولا به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود و مشخص شد که مملو از سلول‌های بنیادی است و جداسازی آن ضرری به مادر و جنین نمی‌رساند.

دکتر ضرابی با اشاره به کارهایی که در بانک خون بند ناف رویان انجام می‌شود گفت: جمع آوری خون بند ناف، انجام تست‌های میکروبی بر روی نمونه خون، سنجش شاخص‌های ژنتیکی، جداسازی سلول‌های بنیادی خونساز و در نتیجه ذخیره سازی در تانک محتوی نیتروژن مایع در سرمای منفی ۱۹۶ درجه، کار ما در بانک خون بند ناف است.

وی با بیان اینکه خون بند ناف را طبق استانداردهای جهانی می‌توان ۲۵ سال فریز ‌کرد افزود: اخیرا گزارشی از یکی از بانک‌های خون بند ناف مبنی بر استفاده از خون بند ناف فردی که ۱۹ سال پیش فریز شده بود ارائه شده است.

دکتر ضرابی با بیان اینکه ذخیره خون بند ناف در رویان به دو صورت عمومی و خانوادگی انجام می‌شود گفت: در روش خانوادگی، خانواده‌ها نمونه خون بند ناف را برای خودشان ذخیره می‌کنند و مالکیت نمونه در اختیار خانواده است، اما در روش‌ عمومی، خون بند ناف به بانک اهدا می‌شود و دیگر فرد مالکیتی بر نمونه ندارد.

وی با اشاره به وجود ۱۲۰ بانک خون بند ناف عمومی در دنیا و ذخیره سازی بیش از ۸۰۰ هزار نمونه در بانک‌های عمومی دنیا ادامه داد: تعداد بانک‌های خصوصی ۲۵۰ عدد است و نزدیک به ۷.۵ میلیون نمونه خانوادگی ذخیره سازی شده است.

دکتر ضرابی اضافه کرد: در بانک‌های خصوصی چون هزینه را خانواده می‌دهد تعداد نمونه‌های بیشتری ذخیره سازی شده است. کشور هند با ۲۶ میلیون زایمان در سال می‌خواهد بزرگترین بانک خون بند ناف را در جهان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بانک بند ناف خون رویان تنها بانک در ایران و بزرگترین بانک خاورمیانه است افزود: در کشور در بخش عمومی ۵ هزار و در بخش خانوادگی بیش از ۲۰۰ هزار نمونه نگهداری می‌شود. ما در بعضی از کشورهای خاورمیانه نیز درخواست‌هایی برای تاسیس نمایندگی داریم.

دکتر ضرابی در رابطه با مزایای خون بند ناف نیز اظهار کرد: خون بند ناف را به راحتی می‌توان جمع آوری کرد، ریسک آلودگی بسیار پایینی دارد، تطابق شاخص‌های ژنتیکی پایینی می‌خواهد و قابل دسترس است.

وی در رابطه با محدودیت‌های خون بند ناف نیز تصریح کرد: تعداد سلول‌های خون بند ناف بسیار محدود است و همین باعث شده در کودکان بیشتر استفاده شود و تنها یکبار قابل استفاده است.

دکتر ضرابی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات، خون بند ناف می‌تواند بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها را درمان ‌کند گفت: بیماری‌های دارای منشاء خونی مثل تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، کم خونی‌های مادر زادی و سرطان‌های مرتبط با خون از جمله این بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه در رویان کارآزمایی بالینی را در فلج مغزی، اوتیسم، آرتروز و ALS شروع کرده‌ایم اظهار کرد: در دنیا صدها کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام می‌گیرد که در فازهای مختلف است. در رویان کارآزمایی بالینی را در ۱۵۰ بیمار فلج مغزی ۴ تا ۱۴ ساله انجام دادیم که در فاز یک و دو، تزریق خون و بافت بند ناف را داشتیم و منجر به این شد که در حرکت، بینایی، بلع و تکلم آنها تغییرات محسوسی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه به زودی پالایشگاه محصولات زایمانی افتتاح خواهد شد گفت: ضایعات زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده آمنیوتیک، سرم خون بند ناف و پلاسمای غنی از پلاکت است که از هر کدام می‌توان بهره برد.

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: پیش بینی ما این است که بیش از ۲۰ محصول را می‌توانیم از زباله‌های زایمانی جداسازی کنیم و به زودی پالایشگاهی را ایجاد خواهیم کرد تا از دور ریختن ضایعات زایمانی جلوگیری شود و بتوان از آنها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه ظرف یک ماه آینده ذخیره سازی بافت بند ناف را نیز انجام خواهیم داد اظهار کرد: سلول‌های بنیادی پالپ دندان شیری و عقل نیز یکی دیگر از منابع سلول‌های مزانشیم است و برای بیماری‌های عصبی می‌تواند کارکرد خوبی داشته باشد و در رویان تا پایان سال، ذخیره سازی پالپ دندان را نیز خواهیم داشت.

محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی بانک خون بند ناف از دکتر مرتضی دکتر ضرابی دعوت کردیم تا در اراک حضور پیدا کنند تا در جمع پزشکان متخصص زنان و زایمان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص صحبت‌هایی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه حوزه رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی در طول سال‌ها دستاوردهای بسیاری داشته است گفت: در رابطه با اعتماد و اطمینان به حوزه خون بند ناف صحبت‌های زیادی مطرح است و نیاز به تبیین و اطلاع رسانی جدی در حوزه شناخته شدن و فواید خون بند ناف در کشور هست تا سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر شود.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی، بزودی/ذخیره‌سازی بافت بند ناف ظرف یک ماه آتی
  • راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی، بزودی/ذخیره‌سازی بافت بند ناف ظرف یک ماه آتی
  • راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی، بزودی/ذخیره‌سازی بافت بند ناف ظرف یک ماه آتی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.