Menu

اخبار

اخبار

ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف در سطح کشور
 

ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف در سطح کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه با ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف به عنوان بزرگترین ظرفیت خون بند نافذ خاورمیانه گفت: در حال حاضر در تمام استان‌ها و در شهرستان‌های کردستان دفاتر نمایندگی خون بند ناف رویان فعال است.
پنجشنبه، 27 مهر 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مرتضی ضرابی، در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی کردستان با تسلیت ضایعه دردناک مردم فلسطین اظهار کرد: ضایعه دردناک و جبران‌ناپذیری کشتار مردم فلسطین و داغی که توسط رژیم کودک‌کش اسرائیل اتفاق افتاد، خواب را از چشم همه گرفت که امیدواریم آه این مظلومان سیل خروشانی شود که بساط ظلم، فساد و استبداد این رژیم را از زمین محو کند.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه گوشه‌ای بسیار کوچک از دستاوردهای دانشمندان خوب استان کردستان بوده که به منصه ظهور گذاشته شده است و این بخشی از توانایی جوانان کارآفرین کشور عزیزمان بوده که در جای خود کار ارزشمندی است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه رویان در سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: پژوهشگاه رویان یک مجموعه نویددهنده تولد فرزند برای جامعه شناخته شده است و مکانی برای درمان ناباروری و ارائه این خدمات به خانواده‌ها بوده است.

وی افزود: موضوع سلول‌های بنیادین خون بندناف در دهه ۸۰ در مجموعه رویان شکل گرفت و سلول‌های بنیادین یکی از خدمات گسترده جهاددانشگاهی است.

ضرابی با اشاره به اینکه موضوع اخلاق یکی از اولویت‌های استفاده از سلول‌های بنیادی است، افزود: امروز در سطح جهان این موضوع حائز اهمیت است که اگر کشوری به فناوری جداسازی سلول‌های بنیادین دست پیدا کند، یک کشور دارای ثروت بی‌انتها است.

وی دانش جداسازی سلول‌های بنیادین خون بندناف در کشور را بومی ذکر کرد و گفت: سلول بنیادین به عنوان سلول اولیه تشکیل‌دهنده همه بافت‌های بدن بوده که ما به دانش جداسازی این سلول دست پیدا کرده‌ایم و این سلول‌ها توانایی تبدیل به سلول‌های قلبی، عصبی و انسولین‌ساز را دارد.

ضرابی، بانک خون بندناف را یک دستاورد مهم شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان دانست و گفت: امروز این سلول‌های بنیادین برای درمان بیماری‌های خطرناک مانند سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌ و نقض ایمنی کاربرد دارد و امروز ده‌ها نفر با استفاده از سلول‌های خون بند ناف سلامتی خود را به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف به عنوان بزرگترین ظرفیت خون بند نافذ خاورمیانه عنوان کرد: در حال حاضر در تمام استان‌ها و در شهرستان‌های کردستان دفاتر نمایندگی خون بند ناف رویان فعال است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان افزود: در دفتر نمایندگی خون بندناف رویان استان کردستان از ابتدای فعالیت تاکنون سه هزار نمونه خون بن ناف نوزادان کردستانی ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه قدم بعدی ما در مرکز این است که ضمائم زایمانی را پالایش کنیم، اظهار کرد: تلاش ما این بوده که اولین مرکز پالایش ضمائم زایمانی را راه‌اندازی کنیم که امکانش در پارک علم و فناوری تهران فراهم شده است.

ضرابی در پایان یادآور شد: برای درمان فلج مغزی، سوختگی، زخم پای دیابتی، تولید دو محصول از ضایعات زایمانی را در حال بررسی داریم که در تلاشیم این عناصر ارزشمند را تولید کنیم.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف در سطح کشور
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.