Menu

اخبار

اخبار

دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
 

دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: بانک خون بندناف به عنوان یک سرمایه ملی است و از کشورهای منطقه و حتی ایرانیان خارج از کشور برای نگهداری خون بند ناف مراجعه می کنند.
چهارشنبه، 25 آبان 1401 | Article Rating


به گزارش روابط عمومی، همزمان با آیین گرامیداشت روز جهانی «خون بندناف» و پاسداشت خدمات پزشکان و پیشگامان عرصه علوم سلول های بنیادی، مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید شرکت فناوری‌های بن یاخته رویان چهارشنبه 25 آبان ماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان و دکتر مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان برگزار شد.

 

 

بانک خون بندناف به عنوان یک سرمایه ملی است

دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان گفت: بانک خون بند ناف رویان در ابتدا به شکل بانک خصوصی وبا حدود ۵۰ میلیون تومان شکل گرفت.اما امروز به صورت بانک عمومی و خصوصی اداره می شود.

دکتر شاهرودی با بیان اینکه بانک بند خون رویان در منطقه نمونه است ادامه داد: هدف ما این است که امید را در بیماران زنده نگه‌داریم و برای کاهش آلام آن‌ها قدمی برداریم؛ همچنین نسل جوان نیز بدانند که در کشور می‌توانند کارهای ارزشمندی انجام دهند.
 

تلفیق فناوری‌های پزشکی و مهندسی توسط جهاددانشگاهی
رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه همواره غبطه می‌خورم از این‌که رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان از پژوهشگاه رویان و اقداماتی که زنده‌یاد مرحوم کاظمی آشتیانی در این پژوهشگاه انجام داده‌اند، یاد می‌کنند گفت: تحقیقات در حوزه سلول‌های بنیادی در کشورمان در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته و زمینه استفاده درمانی از این سلول‌ها را برای بیماران مختلف که بعضاً صعب‌العلاج هستند فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه سلول درمانی به‌عنوان یک تحول در دنیای پزشکی به‌حساب می‌آید و پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه نویدبخش آینده درخشان در حوزه پزشکی بازساختی خواهد بود تأکید کرد: خوشبختانه با اقدامات به‌موقع و تلاش‌هایی که در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی به همت مرحوم کاظمی آشتیانی و همکارانش انجام‌شده است که در حال حاضر نیز ادامه دارد، جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای پیشرو در حوزه دانش سلول‌های بنیادی قرارگرفته است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه تلاش‌هایی که تاکنون در پژوهشگاه رویان در جهت دستیابی به چرخه کامل دانش فنی سلول‌های بنیادی صورت گرفته، ستودنی است ادامه داد: جداسازی، استحصال و نگهداری و برای مدت طولانی سلول‌های بنیادی در این پژوهشگاه انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سلول‌هایی موجود در خون‌بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی از نوع خون‌ساز است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های خونی مورداستفاده قرار گیرد افزود: اما این سلول‌ها به‌عنوان یک زباله بیولوژیکی بعد از تولد نوزاد دور انداخته می‌شد که بانک خون بند ناف رویان نیز برای همین امر مهم شکل‌گرفته است و در حال حاضر نزدیک به ۱۹۰ هزار نمونه خون‌بند ناف در آن ذخیره‌شده است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در این مرکز امکان فراوری از سایر محصولات زایمانی نیز فراهم‌شده است ادامه داد: خون‌بند ناف، پرده جنینی و سلول‌های مختلفی در جفت وجود دارد که همگی در حوزه پزشکی به‌عنوان محصولات ارزشمند و قابل‌استفاده در درمان به‌حساب می‌آیند و گفته‌شده است که خون‌بند ناف به‌عنوان یک پس‌انداز سلامتی فرزندان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی و توسعه کارآزمایی های بالینی آینده روشنی را پیش روی ما در حوزه پزشکی بازساختی قرار می‌دهد گفت: به امید خدا باتجربه به‌دست‌آمده در پژوهشگاه رویان بتوانیم در حوزه‌های مختلف مهندسی، کشاورزی و سایر زمینه‌های فعالیت جهاددانشگاهی ده‌ها رویان دیگر راه‌اندازی کنیم.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
  • دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
  • دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
  • دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
  • دکتر شاهوردی: بانک خون بند ناف به عنوان یک سرمایه ملی است
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.