Menu

اخبار

اخبار

خون بند ناف ۲۵ هزار نوزاد در سال ذخیره می‌شود
 

خون بند ناف ۲۵ هزار نوزاد در سال ذخیره می‌شود

مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: از بین کل ولادت‌های سالانه در کشور، خون بند ناف ۲ تا ۳ درصد از نوزادان به درخواست خانواده‌ها ذخیره می‌شود.
دوشنبه، 01 اسفند 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر  مرتضی ضرابی در نشست خبری که 30 بهمن ماه در سالن جلسات مرکز درمان جهاد دانشگاهی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: خون بلافاصله بعد ولادت که در جفت وجود دارد مملو از سلول بنیادی است که برای درمان در بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های خونی و برخی بیماری‌های عصبی قابل استفاده است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان توضیح داد: کار بانک خون بند ناف جمع‌آوری این خون و نگهداری آن در آزمایشگاه و نیز نگهداری آن در کپسول‌هایی در دمای منفی ۱۹۶ درجه است.

وی بیان کرد: خوشبختانه امروز در همه استان‌ها دفتر بانک خون بند ناف فعال است ولی مخزن و ذخیره‌سازی در تهران انجام می‌شود و امروز ما در داخل کشور ۴۰ دفتر دایر داریم.

ضرابی با اشاره به این نکته که پس از تهران اصفهان، خراسان رضوی و استان فارس بیشترین استقبال از ذخیره‌سازی خون بند ناف را داشته‌اند گفت: امروز در کشور بیش از ۱۸۵ هزار خون بند ناف در بانک نگهداری می‌شود و این بانک بزرگ‌ترین بانک سطح خاورمیانه است.

نگهداری 7 میلیون خون بندناف در دنیا 

مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در سطح جهان بیش از ۷ میلیون نمونه خون بند ناف نگهداری می‌شود، مطرح کرد: رویان تنها بانک فعال در ایران است که در نقشه جهانی نیز ثبت شده است.

وی تصریح کرد: سلول‌های بنیادی موجود در خون بند بیش از ۸۰ بیماری پتانسیل درمانی وجود دارد

به گزارش مهر، این مسئول ادامه داد: سالانه ۲۵ هزار نمونه بند ناف ذخیره می‌شود که استان قزوین نیز به‌عنوان یکی از استان‌های پیشگام در این زمینه است.

وی با توضیح این موضوع که پس از تحقیق بر روی سلول‌های بنیادی بند ناف بر روی سایر ضایعات زایمانی تحقیق شده است، عنوان کرد: در خون محیطی، مغز استخوان، بافت چربی، پرده کیسه آب جنین سلول‌های بنیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از موادی که ضایعات زایمان محسوب می‌شوند قابل استفاده و بهره‌برداری در انواع کارهای پزشکی از جمله پانسمان‌های خاص سوختگی هستند گفت: در همین راستا به دنبال تأسیس اولین پالایشگاه زایمانی هستیم که در نیمه اول سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اهمیت ذخیره‌سازی این محصول با ارزش در خانواده‌هایی که فرزند دیگر آن‌ها مبتلا به بیماری خونی است، دوچندان می‌شود، چرا که بسیاری پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از نوع خواهر و برادری است، همچنین بهترین وزن برای اثربخشی سلول‌های بنیادین برای کودکان زیر ۲۵ کیلوگرم بسیار محرز است.

وی افزود: کارآزمایی بالینی درباره بیماری فلج مغزی اطفال، اوتیسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی و آرتروز انجام شده و نتایج آن رضایت‌بخش بوده و می‌تواند مبنای انجام کارآزمایی های بعدی قرار گیرد.

ضرابی گفت: در تلاشیم تا با استفاده از سلول‌های بنیادی به درمان پنج بیماری آرتروز، فلج اطفال، اوتیسم، SMA و ALS بپردازیم. خوشبختانه در برخی کشورهای پیشرفته نتایج تحقیقات سلول‌های بنیادی در این بیماری‌ها مثبت بوده است.

وی افزود: زمان درمان بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی بر اساس میزان، نوع و شدت بیماری متفاوت است؛ به‌طوری‌که برای درمان بیماری‌های عصبی حداقل سه نوبت سلول بنیادی و برای برخی بیماری‌های قلبی یک نوبت تزریق سلول‌های بنیادی کافی است.

ضرابی گفت: چنانچه یک پزشک تشخیص به درمان به‌واسطه سلول‌های بنیادی دهد؛ بیماران در نوبت انتظار قرار می‌گیرند و می‌توانند بر اساس تطابق ژنتیک از بانک عمومی سلول‌های بنیادی رویان، سلول دریافت نمایند.

پایان مطب/

تصاویر
  • خون بند ناف ۲۵ هزار نوزاد در سال ذخیره می‌شود
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.