Menu

اخبار

اخبار

با حالت تهوع در بارداری چه کنیم؟
 

با حالت تهوع در بارداری چه کنیم؟

در این مقاله سعی داریم به زنانی که با حالت تهوع در دوران بارداری، به ویژه در ماه‌های اولیه مواجه هستند، کمک می‌کنیم.
ﺳﻪشنبه، 07 تیر 1401 | Article Rating

تهوع صبحگاهی چیست؟

تهوع صبحگاهی حالت تهوع و استفراغی است که در دوران بارداری رخ می دهد. از آنجایی که حس بویایی شما در زمان بارداری بسیار قوی است، نسبت به برخی غذاها و بوها تنفر شدید پیدا می کنید.

با این حال، باید بدانید که حالت تهوع فقط "صبح" اتفاق نمی افتد. اگر شما در میان 3 از هر 4 مادری هستید که از علائم تهوع صبحگاهی رنج می‌برند، باید بدانید که تهوع و استفراغ می‌تواند در هر زمانی از روز یا شب اتفاق بیافتد.

تهوع صبحگاهی از چه زمانی شروع می شود؟

علائم تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود هفته 6 بارداری یعنی در اواسط ماه 2 شروع می شود. جای تعجب نیست که این یکی از اولین علائم آشکاری است که شما انتظارش را دارید - این تنها یک هفته پس از آن که سطح هورمون hCG شما به اندازه کافی افزایش یافته است تا آزمایش بارداری مثبت را ایجاد کند! پیدا می شود.

برخی از مادران کمی دیرتر یعنی بین هفته های 7 تا 9 دچار حالت تهوع بارداری می شوند، اما خوشبختانه این علامت نه چندان جالب بارداری معمولاً در ابتدای سه ماهه دوم ناپدید می شود.

تهوع صبحگاهی چقدر طول می کشد؟

برای اکثریت قریب به اتفاق مادران باردار، حالت تهوع و استفراغ معمولاً بین هفته‌های 12 تا 16 بارداری کاهش می‌یابد و علائم در بدترین حالت، تا  هفته‌های 10 تا 16 نیز وجود دارد.

گفته می شود، تعداد کمی از زنان همچنان علائم را تا سه ماهه دوم تجربه می کنند. تعداد بسیار کمی نیز، به ویژه آنهایی که در انتظار چند قلو هستند، ممکن است در طول بارداری خود از تهوع صبحگاهی رنج ببرند.

عوامل متعددی ممکن است خطر ابتلا به تهوع صبحگاهی را افزایش دهند، از جمله:

سطوح هورمونی

سطح هورمون بارداری بالاتر از حد متوسط ​​(چون، برای مثال، چند قلویی دارید) می تواند حالت تهوع صبحگاهی را افزایش دهد.

در حالی که سطوح پایین‌تر از حد متوسط ​​هورمون ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد یا از بین ببرد، شما همچنین می‌توانید سطح هورمونی کاملاً طبیعی داشته باشید و حداقل (در صورت وجود) حالت تهوع صبحگاهی را تجربه کنید.

یک مغز حساس

برخی از مغزها نسبت به دیگران حساس تر هستند، به این معنی که احتمال بیشتری دارد که به هورمون ها و سایر محرک های بی حالی بارداری پاسخ دهند.

اگر معده حساسی دارید - برای مثال همیشه دچار بیماری ماشین یا دریازدگی می شوید - احتمال اینکه در بارداری تهوع و استفراغ شدیدتری داشته باشید بیشتر است. اگر به ندرت مضطرب هستید، در زمانی که انتظار دارید، کمتر دچار تهوع صبحگاهی می شوید. سابقه میگرن همچنین می تواند احتمال ابتلا به تهوع صبحگاهی را افزایش دهد .

فشار

استرس عاطفی می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. بنابراین تعجب آور نیست که تهوع صبحگاهی زمانی که شما به ویژه استرس دارید بدتر می شود.

خستگی، بارداری اول، ژنتیک،آب و هوای گرم نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده تهوع صبحگاهی است.

برای رفع تهوع صبحگاهی چه کار کنیم؟

  • بوهای زننده را حذف کنید
  • معده تان را خالی نگه ندارید
  • استراحت کنید و استرس را از بین ببرید
  • شیر بادام بخوید. یک لیوان شیر بادام سرد برای کمک به رفع ناراحتی معده و رفع سوزش معده مناسب است.
  • سوپ، اسموتی و شیک. نوشیدن ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ اغلب آسان‌تر است، به‌خصوص اگر مایع سرد یخی باشد. اگر نمی توانید آب را تحمل کنید، سعی کنید بستنی را برای آبرسانی بمکید.
  • میوه ها و سبزیجات پر از آب. اگر مایعات باعث ناراحتی شما می شود، سعی کنید مواد جامد با محتوای آب زیاد بخورید. خربزه اغلب انتخاب خوبی است.
  •  زنجبیل بخورید. مطالعات متعدد نشان داده است که زنجبیل واقعا حالت تهوع و استفراغ در بارداری را کاهش می دهد. دمنوش زنجبیل، چای زنجبیل، آب نبات زنجبیل، بیسکویت زنجبیل یا زنجبیل متبلور. هنگام آشپزی از زنجبیل تازه (مثلاً در سوپ یا سرخ کردنی) استفاده کنید یا آن را به چای خود اضافه کنید.
  • مرکبات مصرف کنید.  بسیاری از مردم بو و طعم لیمو و پرتقال را در دوران بارداری آرامش بخش می دانند. آب نبات های مکنده ترش یا استشمام لیموی تازه بریده شده ممکن است چاره  شما برای تسکین باشد.
  • آب نبات نعناع فلفلی. مکیدن آب نبات با طعم نعناع گاهی به تسکین حالت تهوع کمک می کند.

پایان مطلب/

منبع: https://www.whattoexpect.com/pregnancy/morning-sickness/

تصاویر
  • با حالت تهوع در بارداری چه کنیم؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.