Menu

اخبار

اخبار

ایدز را بیشتر بشناسیم
 

ایدز را بیشتر بشناسیم

بیش از سه دهه از شناخت ویروس HIV و بیماری AIDS می گذرد. همه گیری جهانی ایدز یکی از بزرگترین چالش ها در زندگی افراد در چند دهه اخیر بوده است .
چهارشنبه، 09 آذر 1401 | Article Rating

علایم ابتلابه HIV با توجه به مراحل بیماری متفاوت بوده و عبارت است از: عفونت اولیه ، عفونت بدون علامت،  عفونت علامت دار. در هر یک از مراحل بیماری، بسته به پیشرفت بیماری در بدن و درگیر کردن سلول ها، واکنش های مختلفی در بدن مشاهده می شود.

راه های انتقال ویروس HIV

شایع ترین راه انتقال در جهان از طریق تماس جنسی است . انتقال عفونت می تواند از طریق دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده، وسایل تزریق آلوده از جمله استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده و در نهایت از طریق تماس های تصادفی با ابزار تیز و برنده آلوده به این ویروس صورت پذیرد.

درمان HIV با خون بندناف 

اخیرا دانشمندان اعلام کردند که با ترکیب خون بندناف و سلول های بنیادی خونساز از اهدا کننده خویشاوند یک خانم میانسال مبتلا به HIV  را درمان کردنده اند.

نیویورک تایمز در گزارشی از درمان یک خانم مبتلا به HIV با استفاده از یک رویکرد درمانی جدید خبر داد و نوشت: این خانم سومین فردی است که با کمک درمان های پزشکی جدید مداوا شده و رویکرد جدید پتانسیل درمان افراد با پیشینه‌های نژادی متفاوت را دارد.

دانشمندان ه اعلام کردند که به نظر می رسد یک زن از نژادهای مختلط سومین فردی است که  از روش پیوندی جدید شامل خون بند ناف و پیوند سلول های بنیادی خونساز خویشاوند  استفاده کرده است و این روش امکان درمان افراد با پیشینه های مختلف نژادی را  فراهم می کند،

دو بیمار قبلی مبتلا به ایدز، با سلول‌های بنیادی مغز استخوان درمان شده بودند اما خون بندناف به نسبت به سلول های بنیادی مغز استخوان به طور راحت تری در دسترس است و نیازی به تطبیق کامل دهنده و گیرنده  نیست.

دانشمندان معتقدند با توجه به اینکه  اکثر اهداکنندگان در بانک های خون بندناف آمریکایی منشأ قفقازی دارند، بنابراین با تطابق جزئی می‌توان ده‌ها آمریکایی را که هم مبتلا به  H.I.V و هم سرطان هستند را درمان کرد.

این زن که علاوه بر ایدز، به سرطان خون نیز مبتلا بود، برای درمان سرطان، سلول های بنیادی خون بند ناف را دریافت کرد. برای درمان وی، به جای روش معمول یافتن یک اهداکننده سلول های بنیادی مغز استخوان از نژاد و قومیت مشابه با بیمار، از یک اهداکننده خون بندناف استفاده شد که تا حدی با بیمار منطبق بود. او همچنین از یکی از بستگان نزدیکش سلول های بنیادی خون محیطی دریافت کرد تا در حین انجام پیوند، به بدنش ایمنی موقت بدهد.

38 میلیون نفر در جهان با ایدز زندگی می کنند

داروهای قدرتمند ضد رتروویروسی می توانند HIV  را کنترل کنند، اما درمان کلیدی برای پایان دادن به این  همه گیری که چند دهه به طول انجامیده، هدف دانشمندان است.  در سراسر جهان، نزدیک به 38 میلیون نفر با HIV زندگی می کنند و حدود 73 درصد از آنها تحت درمان هستند.

پیوند مغز استخوان برای اکثر بیماران یک گزینه واقعی نیست. چنین پیوندهایی بسیار تهاجمی و پرخطر هستند، بنابراین به طور کلی فقط برای افراد مبتلا به سرطان که تمام گزینه‌های دیگر درباره آنها بی پاسخ بوده، به کار گرفته می شود.

به گفته کارشناسان، دقیقاً مشخص نیست که چرا سلول‌های بنیادی خون بند ناف اینقدر خوب کار می‌کنند. دکتر کوئن ون بسین، مدیر خدمات پیوند در ویل کورنل، گفت که یک احتمال این است که آنها توانایی بیشتری برای سازگاری با محیط جدید دارند. او گفت: "اینها نوزادان تازه متولد شده هستند، آنها سازگارتر هستند."

خون بند ناف همچنین ممکن است حاوی عناصری فراتر از سلول های بنیادی باشد که به پیوند کمک می کنند.

دکتر دیکس گفت: "سلول های بنیادی خون بندناف جذاب هستند." چیزی جادویی در مورد این سلول ها به طور کلی وجود دارد که فواید بیشتری را ارائه می دهد.

آخرین وضعیت HIV در ایران / نیمی از مبتلایان در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

در حال حاضر حدود ۲۳ هزار مبتلای زنده به «HIV» در کشور گزارش می‌شود؛ تشخیص و درمان رایگان و محرمانه بیماری هم در ۱۲۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری صورت می‌گیرد و HIV سال‌هاست که دیگر «کُشنده» نیست و در صورت تشخیص و درمان بهنگام، دیگر فرد به مرحله «ایدز» نخواهد رسید و می‌تواند بیماری‌اش را در محدوده قابل کنترل نگه دارد...

در آستانه روز جهانی ایدز، دکتر سیداحمد سیدعلی‌نقی - اپیدمیولوژیست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران به ایسنا گفت: همه افراد وقتی که ویروس HIV به بدن‌شان منتقل شود، به عنوان مبتلای به HIV شناخته می‌شوند؛ اما وقتی سیستم ایمنی از حدی بیشتر افت کند که عفونت‌های فرصت‌طلب به بدن هجوم آورند و سیستم ایمنی به حدی ضعیف شود که هر عفونتی که در بدن یک فرد عادی بیماری زایی نمی‌کند اما در این افراد بیماری زایی کند، دیگر مبتلای به HIV به مرحله ایدز رسیده است که ایمنی بدن کاهش یافته و انواع ویروس‌ها در بدن بروز می‌یابد. رسیدن بیماری به مرحله ایدز عوارض زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند زیرا درد و رنج زیادی برای بیمار به همراه خواهد داشت به نحوی که کیفیت و کمیت زندگی او و حتی طول عمرش تحت تاثیر خواهد بود.

وی افزود: البته خوشبختانه اکنون با توجه به درمان‌های خوبی که برای HIV وجود دارد، اگر افراد مبتلا، سریع تشخیص داده شوند و تحت درمان قرار گیرند دیگر به مرحله ایدز نخواهند رسید. در حال حاضر درمان‌های موثر HIV وجود دارد که بیمار با مصرف یک یا دو قرص در روز می‌تواند بیماری‌اش را در محدوده قابل کنترل نگه دارد.

شرط تولد فرزند سالم از زوجین مبتلا به HIV

سیدعلی‌نقی درخصوص تولد فرزندان سالم از پدران و مادران مبتلا به HIV، گفت: اگر این افراد به درمان پایبند باشند و ویروس در بدن آنها مهار شده باشد، می‌توانند مانند همه افراد جامعه، خانواده و بچه داشته باشند؛ البته باید اقدام به فرزندآوری زیر نظر متخصص زنان و پزشکان مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری انجام شود. درحال حاضر در ۳۷ باشگاه مثبت HIV که زیر نظر سازمان بهزیستی است خیلی افراد را می‌بینیم که زوجین مبتلا به HIV هستند اما فرزندشان بیمار نیست.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ایدز را بیشتر بشناسیم
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.