Menu

اخبار

اخبار

امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
 

امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!

عضو پژوهشکده رویان و مدیر بانک خون بند ناف رویان در رونمایی از کتاب «داستان رویان» گفت:‌ اساساً لازم است افرادی مثل دکتر آشتیانی موسس این‌پژوهشکده به عموم مردم به‌عنوان یک الگو معرفی شود.
شنبه، 24 اردیبهشت 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مراسم رونمایی ویراست جدید کتاب «داستان رویان» با حضور محمدعلی زمانیان، نویسنده کتاب و مرتضی ضرابی عضو پژوهشکده رویان و مدیر بانک خون بند ناف رویان، روز چهارشنبه 21 اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

ضرابی درباره بنیان‌گذار پژوهشکده رویان به‌عنوان شخصیت محوری این‌کتاب این‌طور گفت: بهترین توصیفی که می شود از مرحوم آشتیانی کرد، همان‌چیزی است که در بیانات مقام معظم رهبری بوده است. ایشان در وصف دکتر آشتیانی فرمودند: «ایشان به‌عنوان یک شخصیت ارزشمند کانون امید و ابتکار و نوآوری، از فرزندان صالح انقلاب، از رویش‌های مبارکی هستند که آینده درخشان علمی کشور را نوید می‌دهند.» همچنین مقام معظم رهبری روحیه جهادگری را جزئی از شخصیت دکتر آشتیانی می‌دانستند و از دکتر کاظمی به‌عنوان یک دانشمند دلسوز و جهادگر مخلص که با دین‌باوری راه‌های پرفراز و نشیب زندگی را طی کرده است.

به گزارش مهر وی در ادامه افزود: دکتر آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشکده رویان و تحقیقات سلول‌های بنیادی کشور بوده‌اند. متأسفانه در زمانی از میان ما رفتند که کارهای ارزشمندی را اجرا کرده بودند. راه‌اندازی پژوهشکده رویان با هدف درمان ناباروری در زمانی اتفاق افتاد که شاید بیشترین ارز از کشور خارج می‌شد. مرحوم کاظمی آشتیانی با دقت و درایتی که داشتند و موقع‌شناسی این‌شرایط، روی این‌موضوع کار کردند و تیمی از متخصصان زنان و ناباروری جمع کردند. ایشان این‌کار را در یک‌پژوهشگاه کوچک در رویان شروع کردند. با تلاشی که داشتند، کار به جایی رسید که ما الان بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری را در سطح کشور داریم که یکی از مراکز پیشرو در درمان ناباروری شناخته می‌شود. نکته مهم که رهبر انقلاب هم در کلامشان اشاره کرده‌اند، این است که عنصر دین‌باوری در سازوکارهای علمی ایشان وجود داشت.

عضو پژوهشکده رویان افزود: در سال ۸۱ مرحوم دکتر نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشتند و در آن زمان خیلی ساده بحث سلول‌های بنیادی را ترسیم کردند. در عین حال گفتند بحث مسائل اخلاقی هم وجود دارد و اگر ما این کار را شروع کنیم، ممکن است مجامع مختلف ما را سرزنش کنند.

ضرابی با اشاره به نامه‌ای که در دی ۱۳۸۱ به دست رهبری رسید، گفت: رهبر انقلاب دو هفته بعد از این نامه، ‌در جواب به دو نکته اشاره کردند. ایشان فرمودند: «به دوستان بگویید با همت و پشتکار این ثروت را برای کشور به ارمغان بیاورند؛ ولی مراقب باشند این کار به ساختن قطعات یدکی انسان منتهی نشود.» این زمانی بود که حتی دانشگاه‌های ما هنوز وارد فیلد تحقیاتی سلول‌های بنیادی نشده بودند. ولی رهبر انقلاب با ظرافت به این نکته اشاره کردند؛ چیزی که ما بعد از بیست سال به آن رسیدیم.

وی معرفی افرادی همچون دکتر آشتیانی را از ضروریات دانست و گفت: اساساً لازم است افرادی مثل دکتر آشتیانی به عموم مردم به‌عنوان یک الگو معرفی شود. یک بخشی از معرفی این‌ها توسط افرادی صورت می‌گیرد که با آن‌ها حشر و نشر داشتند. مقام معظم رهبری درباره دکتر آشتیانی توصیفاتی دارند که شاید درباره هیچکس چنین توصیفاتی نکرده باشند. این نشان‌دهنده این است که بایستی به این شخصیت پرداخته شود. الان کسانی هستند که در دانشکده رویان دانشجو شده‌اند. این‌ها تاثیرات شناخت دکتر آشتیانی و فعالیت‌های اوست.»

محمدعلی زمانیان نویسنده «داستان رویان» نیز در ادامه مراسم گفت: امثال دکتر آشتیانی ویژگی‌های خاصی دارند؛ اما آنچه من را برای نوشتن این کتاب ترغیب کرد، جامعیت شخصیت ایشان بود. نوشتن روایات و خاطرات زندگی ایشان باعث شد که من برای نوشتن کتاب عزمم را جزم کنم. این کتاب بعد از گذشت دوازده سال از فوت آشتیانی نوشته شده است و علتش این بود که افرادی همچون دکتر آشتیانی به دلیل شغل و موقعیت کاری باید به نوعی گمنام بمانند و زمان زیادی سپری می‌شود که شناخته شوند. علت دیگر این است که در این دوره آن‌قدر که به مشاهیر دیگر حوزه‌ها پرداخته می‌شود، نوبت به امثال دکتر آشتیانی نمی‌رسد. این‌ها میراث علمی و فرهنگی کشور ما هستند و باید برای نسل‌های بعدی و دیگر جوامع الگو باشند.

 
 

تصاویر
  • امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
  • امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
  • امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
  • امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
  • امثال دکتر آشتیانی را به عموم مردم معرفی کنید!
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.