Menu

اخبار

اخبار

افزایش ذخایر بانک خون بند ناف به ۳۰۰ هزار نمونه، احتمال یافتن نمونه در کمتر از یک هفته را فراهم می کند
 

افزایش ذخایر بانک خون بند ناف به ۳۰۰ هزار نمونه، احتمال یافتن نمونه در کمتر از یک هفته را فراهم می کند

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: هرچقدر مراکز پیوند مغز استخوان توسعه پیدا کند و ذخایر بانک سلولی بالاتر رود، بیماران بیشتری را می‌توان درمان کرد.
شنبه، 20 آبان 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیر عامل بانک خون بندناف رویان، ۱۸ آبان در جمع مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: هرچقدر بتوانیم ذخایر سلولی را در بانک سلول‌های بنیادی افزایش دهیم شانس افزایش پیوند مغز استخوان نیز در کشور بالاتر می‌رود.
وی اضافه کرد: در مواردی که بیمار می‌خواهد پیوند مغز استخوان انجام دهد معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد تا بتواند یک دهنده مناسب را پیدا کند که متاسفانه در ۷۰ درصد مواقع نیز نمی‌توانند دهنده مناسب را پیدا کنند، اما اگر یک بانک خون بند ناف با ظرفیت ۳۰۰ هزار نمونه در دسترس باشد می‌توان در کمتر از یک هفته، نمونه را در دسترس بیمار قرار داد.
دکتر ضرابی با بیان اینکه پتانسیل سلول درمانی درخصوص ۸۰ بیماری وجود دارد افزود: در مواردی که وزارت بهداشت بیماری را به ما معرفی می‌کند تا سلول مورد نظرش را پیدا کنیم، ابتدا در بانک خودمان جست‌ و جو می‌کنیم و اگر سلول مورد نظر موجود نباشد باید بیمار به هیات امنای ارزی معرفی شود تا از بانک جهانی نمونه تهیه شود که هر نمونه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۸ تا ۱۰ نمونه سلول از بانک‌های آلمان، بلژیک و انگلیس برای بیماران کشورمان تهیه شد گفت: این مهم علاوه بر خروج ارز، زمان زیادی را نیز صرف می‌کند. البته ما نیز متعاقبا برای بیماران سایر کشورها سلول می‌فرستیم مثلا الان بیماری در استرالیا معرفی شده تا نمونه مورد نظر را برای او بفرستیم.


درمان بیماران بیشتر با توسعه مراکز پیوند مغز استخوان
به گزارش ایسنا، دکتر ضرابی با تاکید بر اینکه هرچقدر مراکز پیوند مغز استخوان توسعه پیدا کند و ذخایر بانک سلولی بالاتر رود بیماران بیشتری را می‌توان درمان کرد اظهار کرد: با توجه به اینکه خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش می‌روند بهتر است خانواده ها یک منبع سلولی را برای خودشان داشته باشند تا در صورت نیاز استفاده کنند.

مدیر شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: هرچند ممکن است شانس استفاده از بانک سلولی برای فرد کم باشد اما این مهم، یک بیمه بیولوژیک محسوب می‌شود و یک اطمینان بخشی ایجاد می کند تا در صورت لزوم بتواند استفاده کند.
وی اضافه کرد: در زمان کرونا آمار ذخایر سلولی بانک جهانی ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد اما در کشور ما به دلیل رویکرد خاصی که بود با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شدیم.
دکتر ضرابی در رابطه با علت این مسئله تصریح کرد: در زمان کرونا وقتی همه دیدند که روش‌های درمانی معمول جواب نمی‌دهد، امیدوار بودند که سلول درمانی بتواند در درمان بیماری‌های ناشناخته مثل کرونا کمک کند که همینطور هم شد.
وی ادامه داد: در طرح کارآزمایی بالینی که درخصوص بیماران کووید بیمارستان‌های مسیح دانشوری، امام خمینی(ره) و شریعتی داشتیم به طور مشخص در افرادی که سلول درمانی کردیم تعداد مرگ و میر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد؛ حتی در افرادی که در شرایط بسیار وخیمی بودند نیز میزان مرگ و میر بسیار کاهش یافت.
دکتر ضرابی  در رابطه با هزینه نگهداری خون بند ناف اظهار کرد: هزینه‌های ذخیره سازی خون بند ناف در دنیا جزو خدمات گرانقیمت است به طوری که در کشورهای همسایه نزدیک به ۳ هزار دلار دریافت هزینه صورت می‌گیرد. ما نیز برای ذخیره سازی نمونه‌های کشورهای همسایه نزدیک به ۲ هزار دلار هزینه دریافت می‌کنیم.

عدم افزایش ذخیره بانک عمومی بدلیل عدم تخصیص اعتبارات دولتی
وی افزود: در داخل کشور در بانک عمومی چون نمونه‌ها اهدا می‌شود هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و هزینه‌های ‌نگهداری بر اساس اعتبارات دولتی انجام می‌پذیرد. اما متاسفانه مدتی است هیچ اعتباری از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و ما نتوانستیم نمونه‌ها را در بانک عمومی افزایش دهیم.
دکتر ضرابی ادامه‌ داد: مبلغ اولیه ذخیره سازی در بانک‌ خصوصی ۸ میلیون تومان است و سالیانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه نگهداری دریافت می‌شود. البته خانواده‌ها می‌توانند هزینه اولیه را تقسیط کنند یا از تسهیلات بانکی معرفی شده استفاده کنند. همچنین برای خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی یا ژنتیکی‌ دارند، شرایطی گذاشتیم تا آزمایشات آنها تخفیف داده شود.

مدیر شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با تاکید بر اینکه هیچکس را به دلیل مشکل مالی از ذخیره خون بند ناف محروم نکردیم گفت: در مواردی ما به صورت رایگان ذخیره‌سازی انجام داده‌ایم.
وی در رابطه با همکاری با دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اظهار کرد: در حوزه سلول‌های بنیادی، پزشکی بازساختی و کار آزمایی‌های بالینی، اگر دانشگاه مایل باشد حتما همکاری و حمایت لازم را انجام می‌دهیم.
دکتر ضرابی اضافه کرد: ما پروژه‌هایی را تعیین کرده و لیست پروژه‌ها را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهیم تا اگر هیئت علمی و دانشجویان تمایل داشتند در اجرای طرح‌ها مشارکت داشته باشند. ما تضمین می‌کنیم که سلول‌های لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی را تامین کنیم.
داوود حکمت پو، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اظهار کرد: ما از انجام همکاری‌های مشترک با بانک‌ خون بند ناف رویان استقبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در زمینه‌های تحقیقاتی ظرفیت کارهای بیشتری دارد گفت: ما در دانشگاه، هیات علمی قدرتمند و زیرساخت‌های بسیاری داریم و می‌توانیم برای اجرای طرح‌های مختلف قدم‌هایی برداریم. همچنین می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استان مرکزی در اجرای طرح‌های تحقیقاتی استفاده کرد.
مریم جنابی، مدیر مرکز درمان جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز اظهار کرد: ما نمایندگی بانک خون بند ناف را از سال ۱۳۸۹ در جهاد دانشگاهی استان مرکزی داریم و تاکنون نمونه‌های بسیاری را برای ذخیره سازی به تهران ارسال کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: ما برای انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی و آموزشی، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم و در اولین قدم برای اولین بار در استان مرکزی در بحث آموزش، کارگاه‌های IVF و آنالیز اسپرم را برگزار کردیم و به زودی نیز اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد.
پایان مطلب/
 

تصاویر
  • افزایش ذخایر بانک خون بند ناف به ۳۰۰ هزار نمونه، احتمال یافتن نمونه در کمتر از یک هفته را فراهم می کند
  • افزایش ذخایر بانک خون بند ناف به ۳۰۰ هزار نمونه، احتمال یافتن نمونه در کمتر از یک هفته را فراهم می کند
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.