Menu

اخبار

اخبار

آیا زنان باردار و شیرده باید علیه COVID-19 واکسینه شوند؟
 

آیا زنان باردار و شیرده باید علیه COVID-19 واکسینه شوند؟

زنان باردار جزء گروه‌های در معرض خطر هستند. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از سوالات در مورد مزایای واکسیناسیون و عوارض احتمالی آن بی پاسخ مانده‌اند. در این مقاله به بررسی برخی از پرسش‌ها درباره این موضوع پرداخته‌ایم . . .
ﺳﻪشنبه، 24 فروردین 1400 | Article Rating

آیا زنان باردار و شیرده باید علیه COVID-19 واکسینه شوند؟

 

        از 26 فوریه، تعداد مبتلایان COVID-19 به 113 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است. جهت متوقف کردن شیوع  ویروس و کاهش خسارات اقتصادی و روانی ویرانگر COVID-19 ، مجوز استفاده اضطراری برای چند واکسن صادر شد.

       در 11 دسامبراولین واکسن COVID-19 تولید شده توسط Pfizer و BioNTech  با 95 درصد موفقیت در مرحله 3 آزمایشات بالینی، توسط FDA مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد. اندکی پس از آن Moderna نتایج آزمایش‌های موفقیت آمیز فاز 3 خود را با میزان کارایی 94.1 درصد اعلام کرد و هم‌چنین مجوز استفاده اضطراری FDA را دریافت کرد.

        مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها  (CDC) و کمیته مشورتی رویه‌های ایمن‌سازی  (ACIP) رهنمودها و توصیه هایی را در مورد اینکه چه کسانی اولویت دریافت واکسن را دارند، صادر کرده اند. کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و مراقبت بهداشتی برای دریافت واکسن در اولویت قرار دارند  همچنین افراد با بیماری‌های زمینه ای و کسانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند و افراد مسن در اولیت‌های بعدی قرار دارند.

        زنان باردار جزء گروه‌های در معرض خطر هستند. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از سوالات در مورد مزایای واکسیناسیون و عوارض احتمالی آن بی پاسخ مانده اند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ((CDC کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) ، سازمان بهداشت جهانی  (WHO) و آکادمی پزشکی شیردهی پس از بررسی سوالات اصلی زیر، توصیه های خود را برای زنان باردار و شیرده ارائه داده اند:

  • اثرات عفونت COVID-19 بر بارداری چیست؟
  • اطلاعات موجود در مورد ایمنی واکسن COVID-19 برای زنان باردار یا شیرده چیست؟

 

اثرات عفونت COVID-19 در بارداری چیست؟

        آخرین اطلاعات ارائه شده در CDC این است که احتمال تشدید بیماری در زنان باردار مبتلا به COVID-19 بیشتر است. علاوه بر این  ممکن است این افراد در معرض خطر افزایش پیامدهای نامطلوب بارداری مانند زایمان زودرس باشند.

        در نوامبر سال گذشته CDC  نشان داد که زنان باردار مبتلا به COVID-19 در رنج سنی 35 تا 44 سال نسبت به زنان همسن غیر باردارشان، تقریباً چهار برابر بیشتر به بستری در بخش مراقبت های ویژه احتیاج پیدا می‌کنند. و همچنین خطر مرگ در آن‌ها دو برابر بیشتر است.

        البته توجه داشته باشید که احتمال خطر نقص مادرزادی، سقط جنین یا سایر عواقب ناخوشایند در تمام بارداری‌ها به هر حال وجود دارد.

        بر اساس مقاله‌ای که در ACOG منتشر شد، اگرچه داده‌های CDC احتمال افزایش خطر تشدید بیماری را در زنان باردار مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 نشان می‌دهد، اما همچنان در زنان باردار میزان خطر این بیماری نسبت به عفونت آنفلوانزای H1N1 بسیار کم‌تر است.

 

اطلاعات فعلی در مورد ایمنی واکسن COVID-19 برای زنان باردار چیست؟

        واکسن‌هایی که هم اکنون دارای مجوز استفاده اضطراری (EUA) هستند بر روی زنان باردار یا شیرده آزمایش نشده‌اند. همان‌طور که در آخرین برگه واکسن Pfizer به وضوح بیان شده است  "اطلاعات موجود در مورد اثرات واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 در مورد زنان باردار کافی نیست" و " اثرات واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 بر روی شیر مادران شیرده کاملا مشخص نیست. " زیرا در مراحل اولیه آزمایش  Pfizer و Moderna بنا بر ملاحظات اخلاقی بسیار مراقب بودند که این مطالعات هیچ زن باردار یا شیرده را در بر نگیرند.

        طبق آخرین مطالعات منتشر شده در CDC  "در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد ایمنی واکسن COVID-19  mRNA در افراد باردار وجود دارد. اما نتایج مطالعات پارکلینیکی بر روی اثر واکسن Moderna در موش های باردار، ایمنی واکسن را تأیید کرده است. مطالعات در مورد افراد باردار در حال انجام است و تولیدکنندگان واکسن نتایج مربوط به افرادی را که در آزمایشات بالینی باردار شده‌اند را دنبال می‌کنند. بر اساس اطلاعات موجود، متخصصان معتقدند که بعید است واکسن‌های mRNA خطری برای فرد باردار یا جنین داشته باشد زیرا واکسن‌های mRNA واکسن زنده نیستند.

        اگر افراد باردار عضوی از گروهی هستند که توصیه می‌شود واکسن COVID-19 را دریافت کنند، بر اساس ملاحظات پزشکی تصمیم گیری در مورد استفاده از واکسن mRNA COVID-19 صورت می‌گیرد. هنگام تصمیم گیری  مادران باردار و پزشکان آن‌ها باید:

  • سطح انتقال ویروس در جامعه COVID-19 را در نظر بگیرید
  • میزان خطر ابتلا به COVID-19 را در نظر بگیرند
  • خطرات COVID-19 برای بیمار و خطرات احتمالی برای جنین را در نظز بگیرند
  • کارایی واکسن، عوارض جانبی واکسن و کمبود اطلاعات در مورد واکسن در دوران بارداری را در نظر بگیرند.

        عامل مهم دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که احتمال رخداد عوارض جانبی واکسن COVID-19 در افراد باردار می‌تواند مشابه افراد غیر باردار باشد. البته اگر یک زن باردار پس از واکسیناسیون واکنش خفیف مانند دچار تب شود، می‌توان" توصیه به مصرف استامینوفن کرد زیرا بروز تب می‌تواند با پیامدهای نامطلوب بارداری  همراه باشد.

نکته: کسانی که قصد باردار شدن دارند، پس از واکسیناسیون mRNA COVID-19 الزامی برای اجتناب از بارداری وجود ندارد.

        در نهایت با توجه به توصیه‌های CDC و ACOG واکسن کرونا ایمن می‌باشد و به همین منظور ACOG راهنمای مفصلی برای پزشکان منتشر کرده است و در این راهنما تمام جنبه‌های مربوط منافع و خطرات واکسیناسیون را برای هر فرد ارزیابی کرده است.

        علاوه بر این  به نظر می‌رسد انواع جدید COVID-19 ممکن است برای زنان باردار خطرناک‌تر باشد. این مسئله می‌تواند زنان باردار بیشتری را به سمت واکسیناسیون پیشگیرانه علیه COVID-19 سوق دهد. اما  مادران شیرده چه می‌شوند؟

 

اطلاعات فعلی در مورد ایمنی واکسن COVID-19 برای زنان شیرده چیست؟

        توصیه‌های CDC در مورد مادران شیرده مانند زنان باردار است. اگرچه بنا بر ملاحظات اخلاقی ایمنی و اثرات واکسن mRNA COVID-19 در مادران شیرده و زنان باردار در فاز کارازمایی بالینی بررسی نشده است، تصور نمی‌شود که واکسن های mRNA خطری برای نوزاد و مادر داشته باشد.

        یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که آنتی بادی‌های COVID-19 می‌توانند از یک مادر باردار به کودک او منتقل شوند و واکسیناسیون زودرس ممکن است از طریق جفت از جنین محافظت کند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا تعداد آنتی بادی‌هایی که به نوزاد منتقل می‌شوند برای جلوگیری از ابتلا به Covid-19 در نوزادان کافی است یا نه. برای تعیین این مسئله به تحقیقات بیشتر نیاز است.

        اما در نهایت با توجه به مزایای شیردهی در ایجاد ایمنی کودک، احتمالا مادران شیرده بیشتر متقاضی دریافت واکسن کرونا باشند.

 

نتیجه گیری

        انجام مطالعات بیشتر در مورد اثر واکسن در زنان باردار و شیرده در آزمایشات بالینی بسیار مهم است. با پیشرفت تحقیقات،  هرچه زنان باردار بیشتری واکسینه شوند اثرات واکسن  بهتر درک می‌شوند و توصیه‌های مربوطه منتشر می‌شوند. در حال حاضر  توافق بر این است که زنان باردار و شیرده بتوانند پس از یک تصمیم گیری شخصی و بر اساس مشاوره با پزشک خود واکسینه شوند.

        با توجه به اینکه اطلاعات به سرعت در حال تکامل می‌باشند، آیا تمام منابع اطلاعاتی قابل اعتماد هستند؟ متأسفانه  همه مواردی که در اینترنت قرار می‌گیرند نمی‌توانند داده‌های قابل استنادی بدهند. به منظور اتخاذ تصمیمات درست توصیه می‌کنیم از اطلاعات منتشر شده توسط CDC ، ACOG ، WHO و ACIP و وزارت بهداشت ایران استفاده کنید.

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

منابع:

تصاویر
  • آیا زنان باردار و شیرده باید علیه COVID-19 واکسینه شوند؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.