Menu

اخبار

اخبار

30 اردیبهشت؛ روز جهانی کارآزمای بالینی
 

30 اردیبهشت؛ روز جهانی کارآزمای بالینی

روز جهانی کارآزمایی‌های بالینی هر ساله در ۲۰ ماه می (۳۰ اردیبهشت) گرامی داشته می‌شود. این تاریخ به یاد روزی انتخاب شده است که گفته می‌شود James Lind در سال ۱۷۴۷ میلادی (۱۱۲۶ شمسی) شروع به انجام اولین کارآزمایی کنترل‌شده در دنیا کرده است. ا
شنبه، 30 اردیبهشت 1402 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، جیمز لیند در این کارآزمایی، درمان‌های گوناگونی را برای اسکوروی مقایسه کرد. اسکوروی یک بیماری شایع در بین ملوانان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بود. کمبود ویتامین C باعث ایجاد بیماری به نام اسکوروی می‌شود که علائم آن خستگی یا سستی ، ضعف گسترده بافت همبندو آسیب پذیری مویرگی است. سلول‌ها ویتامین C را از طریق پروتئین حمل کننده خاص جمع آوری می‌کنند.

روز جهانی کارآزمایی‌های بالینی برای افزایش آگاهی در مورد پژوهش‌های سلامت و برای جلب‌کردن توجه‌ها به راه‌هایی که در آن پژوهش می‌تواند در عمل استفاده شود، پایه‌گذاری شده است.

کارآزمای بالینی چیست ؟

کارآزمایی بالینی (Clinical trial) یکی از انواع مطالعات پزشکی است که بر روی جمعیت‌های انسانی انجام می‌شود. کاربرد مهم کارآزمایی‌های بالینی در مطالعه اثرات داروها و شیوه‌های درمانی جدید است. کارآزمایی بالینی فاز یک (Phase I Trial): اولین گام برای آزمودن درمانی جدید در انسان است.

مراحل کارآزمای بالینی :

کارآزمایی بالینی فاز یک (Phase I Trial): اولین گام برای آزمودن درمانی جدید در انسان است. در این مطالعات، بهترین راه استفاده از درمانی جدید (به‌عنوان مثال کاربرد آن به‌صورت خوراکی یا تزریق) و بهترین دوز آن تست می‌شود. دوز دارو را معمولاً هر بار اندکی افزایش می‌دهند تا بالاترین دوزی که عوارض جانبی خطرناکی ندارد مشخص شود. چون درباره خطرات و فواید احتمالی درمان‌هایی که تست می‌شوند اطلاعات چندانی در دست نیست، در آزمایش‌های بالینی فاز یک تنها تعداد اندکی از بیمارانی شرکت دارند که درمان‌های دیگر برای درمان آنها مؤثر واقع نشده است.

کارآزمایی بالینی فاز دو (Phase II Trial): مطالعه‌ای برای تست نمودن اینکه آیا درمانی جدید دارای اثر ضد سرطانی است (به‌عنوان مثال، اینکه آیا تومور را کوچکتر می‌سازد) و اینکه آیا علیه نوع خاصی از سرطان موفق عمل می‌کند.

کارآزمایی بالینی فاز سه (Phase III Trial): مطالعه‌ای برای مقایسه نتایج درمان افراد با کاربرد درمانی جدید و نتایج درمان افراد با استفاده از درمان استاندارد (به‌عنوان مثال، اینکه میزان بقا در کدام گروه بیشتر است یا در کدام گروه عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌شود). اصولاً مطالعات تنها زمانی به فاز سه می‌رسند که به نظر آید در فاز یک و دو موفق عمل کرده‌اند. در آزمایش بالینی فاز سه ممکن است صدها نفر شرکت داشته باشند.

کارآزمایی بالینی فاز چهار (Phase IV Trial) :کارآزمایی بالینی که در آن عوارض جانبی درمانی جدید را مطالعه می‌کنند که با کاربرد آن موافقت شده است و به بازار عرضه شده است. این آزمایشها هزاران نفر شرکت‌کننده را در بر می‌گیرد و محققان در این آزمایش‌ها به دنبال یافتن عوارض جانبی هستند که در آزمایش های قبلی مشاهده نشده است.

مطالعات بالینی معمولا بر روی داوطلبین انسانی انجام می‌گیرند (که به آنها شرکت کننده نیز گفته می‌شود). هدف از انجام مطالعات بالینی افزایش دانش پزشکی و یافتن راه‌های بهتری برای پیشگیری، غربالگری، تشخیص و یا درمان بیماری است. هر مطالعه بالینی باید دارای پروتکلی باشد تا آنچه را که در مطالعه انجام خواهد شد، نحوه انجام مطالعه و علت نیاز به بخش‌های جداگانه مطالعه را توضیح دهد. مطالعه ممکن است متشکل از داوطلبینی باشد که دارای بیماری خاصی بوده و یا سالم هستند.

هدف از انجام اکثر مطالعات بالینی تعیین اثربخشی و ایمنی یک آزمایش یا درمان جدید است. مطالعات بالینی ممکن است به سایر جنبه‌های دیگر مراقبت، از جمله بهبود کیفیت زندگی افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، نیز بپردازند.

وقتی یک آزمایش یا مطالعه بالینی یا به پایان می رسد، چه اتفاقی می افتد؟

پس از پایان تحقیقات بالینی، محققان داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند تا ببینند با نتایج به دست آمده در ادامه به چه مراحلی نیاز است.

به عنوان یک شرکت‌کننده، باید قبل از شروع تحقیق، در مورد مدت زمان ادامه آن و ادامه دریافت درمان پس از پایان آزمایشات در صورت لزوم، و نحوه اطلاع از نتایج تحقیقات، اطلاعاتی به شما ارائه شود. اگر سوال خاصی دارید حتما بپرسید.

رضایت  آگاهانه

رضایت آگاهانه (informed consent)، فرآیندی است که در آن حقایق اصلی در مورد کارآزمایی‌ بالینی به فردی که داوطلب شرکت در آن به عنوان آزمودنی است، آموخته می‌شود،‌ تا او تصمیم بگیرد در این کارآزمایی شرکت کند یا نه.

 رضایت آگاهانه همچنین یک فرآیند مداوم در طول بررسی است تا اطلاعات لازم برای افراد مورد آزمایش فراهم آید.

 

کارآزمای بالینی با خون بندناف

در پنج تا ۱۰ سال آینده سلول درمانی، مکمل دارو درمانی در بسیاری از بیماری ها می شود. همچنین در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی برای اطفال و والدین با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف صورت گرفته است.

هر سلولی بخواهد وارد درمان بیماری ها شود، بعد از مشخص شدن فاز بیماری، باید وارد فاز تحقیقاتی انسانی شود. در دنیا کارآزمایی بالینی روی اوتیسم، فلج مغزی، دیابت نوع یک، پارکینسون، آلزایمر، ام.اس، سکته مغزی و آرتروز در حال انجام است.

 در ایران کارآزمایی بالینی روی بیماران فلج مغزی متناسب با اتفاقاتی که در این زمینه در دنیا انجام می شود، اقدامات تحقیقاتی آغاز شده است و ۱۲۰ بیمار از این طریق پیوند شده اند.

آغاز کارآزمایی بالینی سلول درمانی بیماران اوتیسم

کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول های بنیادی بافت بندناف برای بیماران اوتیسم نیز از مهرماه سال 1401 در ایران آغاز شده است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • 30 اردیبهشت؛ روز جهانی کارآزمای بالینی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.