Menu

اخبار

اخبار

25 آوریل روز جهانی DNA
 

25 آوریل روز جهانی DNA

هدف بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی سلول های بنیادی برای استفاده در درمان بیماری هایی است که غالبا منشا خونی دارند. برای این منظور لازم است که DNA این سلول ها استخراج و تعیین سویه ژنتیکی توسط انجام آزمایش HAL صورت گیرد.
دوشنبه، 05 اردیبهشت 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی آمریکا، روز 25 آوریل را روز جهانی DNA نام گذاری کرده است. این روز یادآور تکمیل موفقیت آمیز پروژه ژنوم انسانی در سال 2003 و کشف ساختار مارپیچ دو رشته ای DNA در سال 1953 است که در این روز ساختار مولکول DNA هم کشف شد .

 ‏ DNA  چیست؟

 DNA  یا داکسی نوکلئیک اسید ماده وراثتی است که تمام کدها و اطلاعات ژنتیکی جانوران، گیاهان و حتی ویروس‌ها را حمل می‌کند که این اطلاعات برای رشد، تکامل، بقا، تولید مثل و سایر عملکردهای موجودات، حیاتی است DNA تعیین‌کننده وظیفه‌ای است ک سلول‌ها در بدن انجام می‌دهند؛ بنابراین نقش آن‌ها در ساختار بدن غیرقابل انکار است. جالب است بدانید که مولکول DNA در انسان‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند البته احتمال این‌که DNA دوقلوهای همسان همانند هم باشند بسیار زیاد است.

جالب است بدانید که مثلا؛ اگر همه مولکول های DNA را در انتهای بدن هر فرد قرار دهید، ممکن است طول دی ان ای او 600 بار از زمین تا خورشید برود و برگردد.

دانستنی های dna

 

  • صفات مختلفی مانند رنگ چشم، پوست، قد جانداران، شکل ظاهری و حتی عطر گل ها و … همه، توسط این مولکول ها به فرزندان جانداران منتقل و به ارث می رسد.
  • DNAیک مولکول شکننده است. تقریباً هزار بار در روز اتفاقاتی برایش می افتد که باعث ایجاد خطا می شود؛ خطاهایی که در طول نوشتن یا از طریق نور فرابنفش یا هر کدام از میزبان های فعالیت ها رخ می دهد.
  • مکانیسم های ترمیمی متعددی وجود دارد اما بعضی از آسیب ها ترمیم پذیر نیستند و دچار جهش می شوند. بعضی از جهش ها هیچ آسیبی ایجاد نمی کنند. بعضی از آن ها کمک کننده هستند اما بعضی دیگر باعث ایجاد بیماری مثل سرطان می شوند.
  • تکنولوژی های جدید مثل CRISPR به انسان ها اجازه ویرایش ژنوم را می دهند و باعث می شوند که جهش هایی مثل سرطان، آلزایمر و بعضی از بیماری های ژنتیکی را بهبود ببخشیم.
  • در سال 1943 دانشمندان نمی دانستند که DNA، یک نوع ماده ژنتیکی موجود در سلول ها می باشد و تا قبل از آن فکر می کردند پروتئین ها اطلاعات را ذخیره می کنند.
  • یکی از ویژگی‌های مهم DNA این است که می‌تواند همانند سازی کرده، یا از خودش نسخه برداری کند. در این مارپیچ دوتایی، هر رشته‌ی DNA می‌تواند به عنوان الگویی برای همانند سازی توالی بازها بکار گرفته شود. هنگام تقسیم سلول‌ها این کار حیاتی است زیرا هر سلول جدید باید نسخه کاملا دقیقی از DNA‌ های موجود در سلول قدیمی داشته باشد.

 

DNA استخراج شده برای چه کاری استفاده می‌شود؟

جالب است بدانید که مولکول DNA در انسان‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند البته احتمال این‌که DNA دوقلوهای همسان همانند هم باشند بسیار زیاد است.

   جالب است بدانید 9/99 درصد DNA دو انسان کاملا یکسان است. اما چیزی که انسان ها را از همدیگر متمایز می‌سازد، آن 1/0 درصد است. در واقع 1/0 درصد توالی کد دی ان ای فرد به فرد متفاوت می‌باشد، چیزی که باعث منحصر به فرد بودن هر می‌شود. این توالی ها که به اصطلاح نشانگر های ژنتیکی نام دارند.

   بدن انسان از سلول های گوناگونی ساخته شده است. برروی سلول های هسته دار بدن مولکول های خاصی قرار دارد که در هرانسان منحصر به فرد می باشد و با مولکول های سطحی سلول های فرد دیگر متفاوت می باشد. از این رو این مولکول ها می توانند نقش مهمی در ایجاد ایمنی بدن در برابر عوامل بیگانه داشته باشند. به طوری که یک سلول را، از بدن یک فرد به فرد دیگر انتقال دهیم ،سیستم ایمنی فرد دریافت کننده متوجه حضور سلول نا شناس می شود و سعی به حذف این سلول می کند.

    البته طی تحقیقات انجام شده، دیده شده این مولکول ها در افراد خویشاوند و نزدیک اختلاف کمتر است زیرا هر فرد نيمي ازاین مولکول ها که اصطلاحا به آنها نشانگر یا آنتی ژن های سطح لکوسیت انسانی  (Human Leukocyte Antigen)  یا آنتي ژن هاي مجموعه سازگاري بافتي اصلي  می گویند را از پدر و نيمي از مادربه ارث می برد.

    طبق مطالعات انجام شده این آنتی ژن ها برای تعیین سازگاری بافتی در پیوند عضو و همچنین در بیماری های خودایمنی نقش دارند. ژن HLA مسئول ساخت این آنتی ژن می باشد.

 هدف بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی سلول های بنیادی برای استفاده در درمان بیماری هایی که منشا خونی دارند می باشد . برای این منظور لازم است که DNA این سلول ها استخراج و تعیین سویه ژنتیکی توسط انجام آزمایش HAL صورت گیرد.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • 25 آوریل روز جهانی DNA
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.