Menu

اخبار

اخبار

17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
 

17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022

روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز، هر ساله برای قدردانی از همه اهداکنندگان این سلول های بنیادی در سراسر جهان جشن گرفته می شود. 
چهارشنبه، 23 شهریور 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، هر ساله 17 سپتامبر به منظور تقدیر از همه افرادی که برای سلامت دیگران سلول های بنیادی خود را اهدا کرده اند، جشن گرفته می شود. اهداکنندگانی شامل افراد غیرخویشاوند، خویشاوند و اعضای خانواده، اهداکنندگان خون بند ناف، اهداکنندگانی که قبلاً اهدا کرده‌اند و اهداکنندگانی که در بانک شاخص های ژنتیک (HLA) در سراسر جهان ثبت نام کرده و در انتظار اهدا هستند.
روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز را برای افزایش آگاهی عموم مردم و تصمیم گیران در مورد اهمیت ثبت نام به عنوان اهداکننده سلول های بنیادی و تأثیر پیوند سلول های بنیادی خونساز بر زندگی بیماران نام گذاری کرده اند.

یک اهدا کننده باشیم
پایگاه اطلاع رسانی WMDA گزارش داد؛ تا کنون حدود 39 میلیون نفر برای اهدای سلول های بنیادی خونساز و بیش از 805 هزار خون بندناف برای پیوند سلول های بنیادی به بیماران اهدا شده است. 
قرار گرفتن در لیست اهداکنندگان نسبتاً آسان است و همه می توانیم در لیست میلیون‌ها اهداکننده سلول های بنیادی یا اهداکننده خون بندناف باشیم. اگرچه در حال حاضر اهداکنندگان زیادی وجود دارند، اما با توجه به اینکه برای بیش از 30 درصد از بیماران، ما نمی‌توانیم اهداکننده مشابهی را در لیست جهانی پیدا کنیم، (به‌ویژه برای بیماران با نژادهای مختلط یا از اقلیت‌های قومی، اهداکنندگان مناسبی وجود ندارد) همه کشورها نیازمند توسعه و گسترش بانک های اطلاعاتی خود هستند. 


پیوند سلول های بنیادی در ایران
در گذشته بیماران نیازمند پیوند مجبور بودند برای یافتن اهداکننده مناسب به طور حضوری به تک تک مراکز پذیره نویسی سطح کشور مراجعه کنند اما اکنون با تجمیع اطلاعات مربوط به شاخص های ژنتیکی (HLA)  اهداکنندگان سطح کشور در شبکه ملی امکان جستجوی سریع و آنلاین فراهم شده است.
دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی ریاست جمهوری در این باره می گوید: پیوند سلول های بنیادی خونساز در ایران از حدود 30 سال پیش آغاز شد. درمان عمدتاً از خود بیماران و بعدها از خویشاوندان نزدیک آنان انجام می‌شد، اما برای شمار قابل توجهی از بیماران یعنی حدود 70% از آنان اهداکننده مشابه و مناسب پیدا نمی شد. در نتیجه این گروه از بیماران نیازمند دریافت سلول های بنیادی خونساز از افراد غیرخویشاوند بودند اما متاسفانه بعلت نبود مراکز پذیره نویسی در آن زمان، برای این بیماران، امکان درمان در داخل کشور موجود نبود و بسیاری از آنان باید به خارج از کشور فرستاده می شدند. با آغاز به کار اولین مرکز پذیره نویسی در حدود 10 سال پیش کم کم اهداکنندگان ایرانی نیز به یاری هموطنان خود شتافتند. اما همچنان تعداد اهداکنندگان ایرانی در مقایسه با جمعیت کشورمان بسیار پایین است.
مراکزه پذیره نویسی در ایران 
بانک خون بندناف رویان 

ایران دارای بزرگترین بانک خون بند ناف هایبرید در خاورمیانه است. در بانک خون بند ناف رویان، نمونه‌ها به صورت عمومی و خصوصی ذخیره‌سازی می‌شوند. تاکنون بیش از 175 هزار نمونه در بانک خصوصی و خانوادگی  و بیش از 5 هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره شده است. ایران بزرگترین بانک خون بند ناف هایبرید در خاورمیانه است که توانسته نمونه‌های خون بند ناف از سایر کشورها همچون ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان را جمع‌آوری کند.
بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی برای استفاده از خدمات این بانک،  از طریق معرفی نامه پزشک، به این مرکز ارجاع می شوند و در صورت وجود نمونه منطبق در بانک عمومی، نمونه برای پیوند به بیمارستان محل درمان ارسال می شود. چنانچه نمونه منطبق برای بیمار در میان نمونه های ذخیره شده در بانک خصوصی یافت شود، از طریق ارتباط مرکز با خانواده، مراتب با آنها در میان گذاشته می شود و در صورت تمایل و رضایت خانواده، نمونه خون بندناف فرزندشان به فرد بیمار اهدا می شود. 

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک، مرکزی غیرانتفاعی و غیردولتی است . نمونه ‌گیری جهت تعیین HLA در محک فقط از طریق بُزاق صورت می‌گیرد . بیمارستان محک اولین مرکز در ایران است که تعیین HLA را از طریق نمونه بُزاق به ثبت می‌رساند. پس از مشخص شدن سازگاری HLA میان فرد داوطلب اهدا و بیمار نیازمند، با داوطلب تماس گرفته می‌شود و این موضوع به اطلاع وی می‌رسد. در فرآیند اهدا، از سلول بنیادی خون محیطی فرد داوطلب استفاده می‌شود. 

مرکز پذیره نویسی سپاس

با توجه به ماموريت محوله به سازمان انتقال خون ايران در خصوص بانك اطلاعات سلول هاي بنيادي خونسازمردم ايران و بند ناف،‌ مركز پذيرش اهداكنندگان سلول هاي بنيادي خونساز و خون بند ناف به غير خويشاوند، از اول اسفند ۱۳۸۷ در سازمان انتقال ايران تاسيس شد و شامل مركز پذيرش  اهداكنندگان بالغ سلول هاي بنيادي خونساز و خون بند ناف مي باشد كه  تشكيلات خون بند ناف به صورت جداگانه لحاظ مي شود.
هداف اصلي این مرکز، افزايش شانس يافتن اهداكننده  مناسب سلول هاي بنيادي خونساز يا واحد مناسب خون بند ناف در كشور براي بيماران نيازمند كه از طريق پزشك معالج خود و از طریق هماهنگي با مراكز پيوند مورد تاييد مركز پذيرش اهداكنندگان اعلام نیاز نموده اند.
ایجاد تسهیل در يافتن اهداكننده  مناسب سلول هاي بنيادي خونساز يا واحد خون بند ناف از طريق تماس با ساير مراكز ( بين المللي يا كشوري)از دیگر اهداف این سازمان است. 


بانک اهداکنندگان غیر خویشاوند بیمارستان شریعتی
برای عضویت در بانک اهداکنندگان غیر خویشاوند بیمارستان شریعتی از فرد داوطلب يک آزمايش ساده خون گرفته می شود و اطلاعات مورد نياز در اين بانک ثبت مي‌شود.
اگر فردي داوطلب پيوستن به جمع اهداکنندگان است مي‌تواند به دفتر بانک اهداکنندگان سلول هاي بنيادي در بيمارستان شريعتي، مرکز تحقيقات هماتولوژي و آنکولوژي و پيوند سلول هاي بنيادی مراجعه كنند.


سایر مراکز پذیره نوسی سلول های بنیادی خونساز: 

1- تهران ولنجک خیابان یمن بیمارستان آیت الله طالقانی پارکینگ اساتید، آزمایشگاه پیوند شماره تماس 02123031465
2- تهران انتهای بلوار کشاورز خیابان دکتر قریب بیمارستان مرکز طبی کودکان، مرکز تحقیقات ایمونوژی، آسم و آلرژی، ساختمان شماره 3 طبقه 
3- اصفهان خیابان خیام کوی نهر فرشادی بیمارستان حضرت سیدالشهدا(ع) ساختمان اداری طبقه دوم شماره تماس 03132350211 داخلی 2084
4- اهواز بیمارستان شفا بلوار اصلی گلستان جنب بیمارستان گلستان ساختمان اورژانس شفا طبقه همکف شماره تماس 06133743281 داخلی 262
5- تبریز خیابان دانشگاه خیابان گلدشت بیمارستان امام رضا(ع)، مرکز خون و انکولوژی شهید قاضی طبقه همکف روبروی آزمایشگاه شماره تماس 04133343888
6- ساری بیمارستان امام خمینی(ره)، مرکز جامع سرطان، مرکز تحقیقات ایمونوژنتیک، آزمایشگاه HLA-typing شماره تماس 01133374977
7- شیراز میدان نمازی مرکز تخصصی و فوق تخصصی شهید مطهری، شماره 3 طبقه زیرزمین بخش سیتوژنتیک شماره تماس 07136121084
8- کرمان بزرگراه امام خمینی(ره) بیمارستان افضلی پور طبقه ددوم جنب آزمایشگاه تشخیصی بیمارستان شماره تماس 03433222250 و 60
9- کرمانشاه سرخه لیژه بلوار پرستار، بیمارستان امام رضا(ع) طبقه همکف، بخش پیوند سلول های بنیادی شماره تماس 08334272766
10- مشهد خیابان امام خمینی(ره) خیابان گلستان مقابل سالن همایش های صدا و سیما، بیمارستان منتصریه طبقه دوم مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی شماره تماس 05132291976

 

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
  • 17 سپتامبر؛ روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز 2022
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.