Menu

اخبار

اخبار

12 اردیبهشت روز جهانی نوزاد// مراقبت از نوزاد
 

12 اردیبهشت روز جهانی نوزاد// مراقبت از نوزاد

نوزاد به شیرخواری گفته می‌شود که در ۲۸ روز اول زندگی (از بدو تولد تا ۴ هفته پس از تولد، کمتر از یک‌ماهه)خود باشد. کلمه «نوزاد» شامل نوزاد زودرس، نوزادان دیررس (از ۱ هفتگی تا ۹ ماهگی) می شود.
ﺳﻪشنبه، 12 اردیبهشت 1402 | Article Rating

۱۲ اردیبهشت «روز جهانی نوزاد» است. علت نام‌گذاری این روز این است که نسل جوان بزرگتر آگاهانه‌تر با نوزادان برخورد داشته باشند. «روز جهانی نوزاد» روزی قابل تقدیر است. روزی است که باید به کودک اهمیتی ویژه دهیم و دنیا را از نگاه نوزادان ببینیم.

نوزاد به شیرخواری گفته می‌شود که در ۲۸ روز اول زندگی (از بدو تولد تا ۴ هفته پس از تولد، کمتر از یک‌ماهه)خود باشد. کلمه «نوزاد» شامل نوزاد زودرس، نوزادان دیررس (از ۱ هفتگی تا ۹ ماهگی) می شود. کودک شما بعد از چهار هفته اول پس از تولد، دوران نوزادی خود را تمام می‌کند و وارد مرحله شیرخوارگی خواهد شد که تا یک سالگی او ادامه دارد.

شیردهی به کودک در دو هفته اول تولد

فرقی نمی‎کند که شیر خودتان را می‌دهید یا شیر خشک، نوزادان باید هر یک تا سه ساعت تغذیه شوند به طوری که در ۲۴ ساعت ۸ تا ۱۲ بار غذا بخورند. وعده‌های غذایی مکرر به نوزادان کمک می‌کند وزنی را که پس از تولد از دست داده اند دوباره به دست آورند. هرچه کودک بزرگتر شود در هر وعده غذای بیشتری می‌تواند بخورد و به مرور وعده‌های او کاهش می‌یابد. 

حتما بعد از شیردهی آروغ نوزاد را بگیرید حتی اگر زمان زیادی صرف گرفتن آروغ بشود حتما این کار را انجام دهید. اما اگر کودک شما بعد از شیر خوردن آروغ نمی‌زند، نگران نشوید. این نکات آروغ زدن را برای آروغ زدن نوزاد امتحان کنید:

ضرورت گرفتن آروغ نوزاد

کودک خود را در حالت عمودی نگه دارید و سر او را روی شانه خود قرار دهید. با دست دیگر خود پشت کودک را به آرامی نوازش کنید( به شکل دایره‌ای و حالت ماساژ دادن)

کودک خود را رو به شکم روی پاهای خود بخوابانید. سر کودک را نگه دارید، مطمئن شوید که سر بالاتر از سینه  قرار دارد و به آرامی به پشت او ضربه بزنید یا مالش دهید.

تاثیر لالایی برای نوزادان

موسیقی تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز ما از دوران کودکی تا بزرگسالی دارد. در چند ماه اول پس از تولد مغز، موسیقی را در نواحی تخصصی پردازش می کند. و به کودک کمک می کند تا آرامش و ارتباط برقرار کند و حرکت با موسیقی داشته‌باشد و هماهنگ شود و احساس لذت کند. لالایی های کودکانه نیز کودکان را آرام می کند و به خواب راحتشان کمک میکند.

لالایی نوزادان

لالایی‌یک موزیک آرامش بخش است که برای آرام سازی کودکان و خواباندن آنها استفاده می شود. این آهنگ ها میتوانند ریشه های باستانی متفاوتی داشته‌باشند و یا برگرفته از اشعار و موسیقی مدرن باشند و سالهاست که والدین لالایی را در برنامه قبل و حین خواب کودک خود قرار داده اند. در حین لالایی اشعار تکرار میشوند تا کودک به آن عادت کند. لالایی ها به طور کلی بر اساس امضای ۶/۸ زمان با ملودی ملایم و ریتمیک هستند.

آواز خواندن برای نوزاد چه فوایدی دارد؟

نوزادان از همان مراحل اولیه یاد می گیرند که چگونه بین صداها و ملودی ها تمایز قائل شوند. آنها به مرور یاد میگیرند که موسیقی ها و شخصیت های مختلف یک ویدیو را تشخیص دهند.

لالایی‌خواندن برای نوزاد فواید زیادی دارد، چند مورد از رایج ترین آنها عبارت است از:

۱- کودکان را آرام می کند و به راحتی می خوابند لالایی ها باعث آرامش نوزادان در حال گریه می شوند. آنها به کودک کمک می کنند تا به جای عصبانیت، احساسات خود را بهتر بیان کند. وقتی کودک یا نوزاد خواب خوبی داشته‌باشد، شاد، فعال است و در روز بیشتر درگیر فعالیت می شود و کمتر بی قراری دارد.

۲- لالایی رشد زبان کودک را تحریک می کند. کودک شما گوش می دهد و زبان های مختلف و کلمات جدید را از لالایی ها یاد می گیرد. این امر مهارت های زبانی و کلامی کودک را  قوی می کند.  همچنین ممکن است کودک زود شروع به صحبت کند.

۳- لالایی کمک به پیوند بهتر بین والدین و کودک میکند. اگر در برنامه خواب کودکتان برای او لالایی می خوانید، بهتر است خودتان آهنگی بسازید.

آهنگ بهتر است شامل اشعاری باشد که  احساسات و ارتباط یک به یک با کودک شما را نشان می دهد.  گوش‌دادن منظم به یک لالایی شخصی به کودک کمک می کند بیشتر به شما نزدیک شود.

۴- همچنین لالایی موجب افزایش درک فضایی هوش برای حل پازل های پیچیده و عملکردهای بالاتر مغز مثل ریاضی، موسیقی و شطرنج می شود.

۵- لالایی حتی بر رشد نوزادان نارس هم تاثیر مثبتی دارد و در برخی بیمارستانها از ماساژ درمانی و موسیقی درمانی برای نوزادان نارس استفاده میشود و کمک به رشد بهتر این نوزادان و تغییر وضعیت از رژیم غذایی شیر با گاواژ به سینه مادر میکند. باعث آرامش آنها بعد از تنش های زیاد در محیط درمانی میشود.

۶- در دوران جنینی نیز میتوانید یک لالایی را برای کودکتان پخش کنید و یا بخوانید زیرا جنین بعد از تولد با صدا والدین خودش آشنا است و راحت تر به خواب میرود و آرامش را از صدای آنها میگیرد.

فعالیتهایی مناسب برای تکامل نوزادان در۰-۳ماهگی

با انجام اقدامات زیر در می توانید قدمی مثبت در راستای تكامل هیجانی و اجتماعی نوزادان خود بردارید:

می توانید صورتک های متحرک درست کرده و بالای تخت شان آویزان کنید.

قسمت های مختلف بدن آنها را نوازش  کرده و ماساژ دهید تا ببینید که آنها خیلی دوست دارند که لمس شوند.

به آرامی با آنها صحبت کنید و از اسمشان هنگام صحبت استفاده کنید.

برای آنها آواز بخوانید و آهنگ پخش کنید.

نوزادان را زیاد بغل کنید (منظور از نوزاد کودک زیر ۲۸ روز است.)

هنگامی که با آنها صحبت میکنید طوری آنها را نگهدارید که صورت شما را ببینند.

ژستها و شکلک های آنها را تقلید نمایید.

با حرکات لرزشی و گهواره ای ملایم به آرامی آنها را تکان دهید .

آنها را به خوبی تغذیه کرده و بخوابانید.

چگونه می توان مراقب بند ناف نوزاد بود؟

در زمان بارداری، غذا و اکسیژن از طریق بند ناف به بدن جنین منتقل می شود. اما بعد از زایمان این بند ناف با گیره ای مسدود می شود و ارتباط جنین با بدن مادر جدا می شود و بند ناف به شکل پوست سیاه و خشکی دیده می شود.

وجود بند ناف در ابتدای تولد به این علت که عصبی به آن متصل نیست به نوزاد آسیبی نمی رساند. اما باید از این بند ناف مراقبت نمود و آن را تمیز و خشک نگه داشت تا عفونی نشود. اگر تا افتادن بند ناف قرمزی یا ترشح موادی را در این ناحیه مشاهده کردید، به نزد پزشک بروید زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.

در این حالت نوزاد را زیاد حمام نکنید تا این قسمت از پوست، کاملاً خوب شود و زایده بند ناف کاملاً از بین برود. بهبودی بند ناف در کودکان متغیر است و معمولا تا دو هفته بطول می انجامد. در روز اول و دوم خشک شدن بند ناف نوزاد آغاز می شود و رنگ آن ابتدا زرد و بعد قهوه ای می شود.

هنگام پوشک نمودن نوزاد پوشک را پایین تر از بند ناف او ببندید تا جریان هوا بند ناف را سریعتر خشک کند. برای سریعتر افتادن بند ناف هرگز از الکل استفاده نکنید و فقط کافی است این قسمت را خشک و تمیز نگه دارید.

چگونه می توان کودک را ماساژ داد:

ماساژ به طور کلی برای نوزادان انجام می شود تا استخوان ها و ماهیچه هایشان را قوی تر کنند، اولین قاعده این است که قبل یا بعد از غذا آن را انجام ندهید، برای ماساژ دادن موفق نوزاد، این مراحل را دنبال کنید:

کودک خود را روی یک حوله یا ملافه در یک سطح راحت، مثل یک تخت خواب دراز کنید و شروع به ماساژ دادن او با یک روغن گیاهی بکنید، از پاها شروع کنید، سپس بازوها و سپس سینه و در نهایت کمر او، ماساژ دادن نه تنها ناراحتی ها را تسکین می دهد بلکه کودک را نیز تقویت می کند، یک پاداش اضافه شده این است که در طول ماساژ روزانه با کودکتان پیوند خوبی ایجاد می شود.

پایان مطلب/

تصاویر
  • 12 اردیبهشت روز جهانی نوزاد// مراقبت از نوزاد
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.