Menu

اخبار

اخبار

۱۲ آذر روز جهانی معلولین 
 

۱۲ آذر روز جهانی معلولین 

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند.
شنبه، 12 آذر 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است. 
انواع معلولیت‌
معلولیت‌ها بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی در چهار گروه عمده طبقه‌بندی می شوند و هر کدام از این گروه ها شامل معلولیت‌های متعدد و متنوع می باشند:

-    معلولیت‌های حواسی که شامل معلولیت های بینایی و شنوایی هستند. 
-    معلولیت‌های احشایی که شامل معلولیت های قلبی عروقی تنفسی کلیوی و... می باشند. 
-    معلولیت‌های حرکتی که شامل انواع معلولیت های دستگاه حرکتی و اعصاب است. 

 

معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند
طبق آمار بهداشت جهانی حدود 10 درصد از جمعیت جهان دچار نوعی معلولیت می‌باشند. به عبارت دیگر می‌توان گفت معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که بر اساس این آمار در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان جهان به علل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دچار ناتوانی و معلولیت می باشند.
امروزه بسیاری از معلولیت ها را می توان از طریق مراقبت های اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و … همچنین از طریق مراقبت های حرفه ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و … از بین برد. برخی از معلولیت ها در مراحل اولیه، با اقدامات درمانی و ترمیمی، قابل پیشگیری یا درمان هستند. در کشورهای صنعتی پیشرفت های چشمگیری در زمینه پیشگیری از معلولیت حاصل شده است، ولی در اکثر کشورهای در حال رشد میزان اقدامات انجام شده نسبت به آنچه مورد نیاز می باشد، بسیار کمتر است .

آیا افراد دچار معلولیت، جزو گروه پرخطر محسوب می شوند؟
افراد ناتوان و معلول ذاتاً در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن یا ابتلا به بیماری شدید نیستند. با این حال، برخی از افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط پزشکی خاصی که دارند و یا به دلیل اینکه با مراقبانی که از آن ها نگهداری   می کنند در تماس هستند، ممکن است در معرض خطر عفونت یا بیماری شدید قرار گیرند. شواهد نشان می دهد بزرگسالان دارای معلولیت، سه برابر بیشتر از بزرگسالان بدون معلولیت در معرض بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت یا سرطان قرار دارند. اگر در افراد یکی از انواع ناتوانی های ذکر شده در زیر وجود داشته باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلای بیماری کووید 19  قرار داشته باشند و باید در مورد خطر ابتلا با ارائه دهندگان خدمات سلامت صحبت کنند:
1- افرادی که تحرک محدود دارند و به ناچار در تماس نزدیک با دیگران (مانند اعضای خانواده) هستند. 
2-   افرادی که در درک اطلاعات یا انجام اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست ها و رعایت فاصله فیزیکی مشکل دارند.
3- افرادی که ممکن است نتوانند علائم بیماری را درک کنند.
مشاوره ژنتیک سدی در برابر معلولیت
همه افراد در شرف ازدواج به مشاوره های ژنتیک نیاز جدی دارند، درحالی که برخی ها تصور می کنند باید بدون مشاوره ،آزمایش ژنتیک انجام دهند.
زوجین و عموم جامعه توجه داشته باشند مشاوره ژنتیک اهمیت زیادی دارد. و هدف از اجرای آن تشخیص بیماری های ژنتیکی و میزان خطرپذیری اینگونه بیماری ها در خانواده ها است.

دکتر گیتا فاطمی مسؤول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی شهرستان زنجان گروه‌های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک را مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری ذکر کرد.

وی یادآورشد: زوجین دچار نازایی و سقط های مکرر، اختلال در بلوغ و ابهام تناسلی، وجود عفونت در دوران بارداری، بارداری مادر در سنین بالای ۳۵ سال از دیگر گروه‌های هدف برای مشاوره ژنتیک هستند.

مسؤول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی شهرستان زنجان خاطرنشان کرد: اغلب زوج های مراجعه کننده با نسبت فامیلی تصور می کنند که آزمایش ژنتیک باید برای آنان انجام شود در صورتی که اینگونه نیست. و در این میان مشاور با توجه به اطلاعات و دانش خود این مهم را تشخیص می دهد.

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • ۱۲ آذر روز جهانی معلولین 
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.