Menu

اخبار

اخبار

نیاز سالانه کشور به 2000 پیوند سلول‌های خون‌ساز
 

نیاز سالانه کشور به 2000 پیوند سلول‌های خون‌ساز

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی گفت: نیاز ما سالانه نزدیک به 2000  پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای افراد مبتلابه بیماری‌های خونی است که می‌تواند با خون بندناف، مغز استخوان و یا خون محیطی فراهم شود اما اکنون سالانه 1000 پیوند انجام می‌شود.
یکشنبه، 14 مهر 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی روز شنبه در نشست خبری در استان خراسان رضوی که در محل هتل پارس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی گفت: سلول بنیادی سلولی است که دو ویژگی را همزمان دارد؛ یکی اینکه قدرت خودنوزایی دارد یعنی می‌تواند سلول مشابه خود را برای مدت طولانی تولید کند و دوم اینکه می‌تواند به سلول دیگر تمایز پیدا کند یا اصطلاحا تخصصی شود.
وی افزود: سال‌هاست استفاده از سلول‌های بنیادی خصوصا در بیماری‌های خونی مطرح است و درمان افراد مبتلا به سرطان خون انجام گیرد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی، ادامه داد: راه‌های به دست آوردن سلول بنیادی از مغز استخوان، خون محیطی و خون موجود در بندناف است. بند ناف مجرای ارتباطی بین مادر و جنین در دوره بارداری بوده که ‌مواد غذایی را از مادر به جنین منتقل می‌کند. نزدیک به 80 تا 200 میلی لیتر خون در بندناف و جفت جریان دارد که به عنوان زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود، در حالی که این خون دارای سلول‌های بنیادی است که اگر جمع‌آوری شود می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف و انواع سرطان های خون استفاده شود.
وی اضافه کرد: زمانی می‌توانیم این سلول‌ها را جمع‌آوری کنیم که نوزاد متولد شده و بلافاصله بعد تولد نوزاد خون موجود در بندناف و جفت جمع‌آوری می‌شود. ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای انجام این کار داریم. نمونه‌گیری از بند ناف صدمه‌ای به مادر و نوزاد وارد نمی‌کند و روش بسیار امنی است.


سلول‌های بنیادی خون بند ناف بین 20 تا 25 سال قابل نگهداری است

وی با اشاره به شناسایی سلول های بنیادی از سال 1978 میلادی و امكان ذخیره سازی آن از سال 1989، خاطرنشان كرد: نخستین پیوند غیر خویشاوند در سال 1993 انجام و اولین نمونه خون بند ناف برای بالغان در سال 2005 و از این رو دانش سلول های بنیادی در دنیا تا حدوی جدید است.
ضرابی افزود: کاری که در بانک خون بندناف انجام می‌گیرد این است که نمونه خون بندناف جمع‌آوری شده، بعد از آن بلافاصه در شرایط زنجیره سرما به آزمایشگاه منتقل و سلول‌های بنیادی آن جداسازی می‌شود، در نهایت در تانک‌های ذخیره نیتروژن مایع در منهای 196 درجه، حجم 80 تا 200 میلی لیتر به حجم حدودا 20 تا 25 میلی لیتر تبدیل می‌شود و برای مدت طولانی، بین ۲۰ تا 25 سال قابل نگهداری است. ما نمونه‌هایی داریم که بیش از ۱۲ سال است در بانک خون بندناف نگهداری می‌شود.

بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی خون بندناف را در خاورمیانه داریم

وی بیان کرد: در ایران بانک عمومی و خصوصی بند ناف را داریم. بانک عمومی بند ناف در رویان، بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون است که مجموعا ۱۵ هزار نمونه ذخیره‌سازی کردیم، اما در بانک خصوصی خون بند ناف، بیش از ۱۱۵ هزار نمونه وجود دارد. 
در کل کشور دفاتر نمایندگی بانک بند خون ناف وجود دارد که دفتر استان خراسان رضوی جزو دفاتری است که بیش از یک دهه فعالیت می‌کند و از دفاتر بسیار فعال ما در کشور است. بانک‌های خون بند ناف برخی کشورها دو تا سه مورد و در برخی کشورهای اروپایی تا 15 بانک بوده و ما در کشور تنها بانک خون بند ناف رویان را در بخش خصوصی داریم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان جهاد دانشگاهی، افزود: در 31 استان دفاتر نمایندگی داریم. دفتر نمایندگی خراسان رضوی در مرکز بوده، اما در خارج مرکز استان مانند نیشابور، سبزوار و یا حتی شهرهای دیگر نیز نمونه جمع‌آوری می‌کند. دفاتر نمایندگی ما کارشناسان خون‌گیر آموزش دیده دارند که به صورت 24 ساعته می‌توانند در هر بیمارستانی که زایمان داشته باشد این نمونه‌گیری را انجام دهند و در کمتر از ۲۴ ساعت نمونه به تهران می‌رسد.

ماهانه 200 نمونه خون بند ناف از استان خراسان رضوی جمع‌آوری می‌شود

وی ادامه داد: بیشترین نمونه در سطح استان‌های مختلف از تهران بوده که بیش از ۴۵۰ نمونه در ماه از تهران ذخیره‌سازی می‌کنیم، دومین استان اصفهان و سومین استان خراسان رضوی است که متوسط در ماه ۲۰۰ نمونه خون بندناف از خراسان رضوی در بهترین شرایط جمع‌آوری می‌شود. دفتر استان خراسان رضوی جزو دفاتر فعال ما بوده، چندین دوره کارشناسان برتر از این استان بودند. این دفتر بالاترین استاندارد را در جذب مشتری و رضایتمندی آنها داشته است. پیش‌بینی می‌شود این دفتر بتواند تعداد نمونه‌ها را افزایش دهد.

ضرابی خاطرنشان کرد: در کل کشور از ۱.۵ درصد زایمان‌هایی که انجام می‌شود، نمونه‌های خون بندناف را ذخیره‌سازی می‌کنیم. سالانه ۲۰ هزار نمونه از کل کشور ذخیره‌سازی می‌شود، سال گذشته حدود 18 هزار نمونه را ذخیره‌سازی کردیم و پیش‌بینی این است که امسال علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی، ذخیره‌سازی به بیش از ۲۰ هزار نمونه در کل کشور برسد.

درمان فلج مغزی در کودکان و اوتیسم تا ۵ سال آینده با سلول‌های بنیادی ‌
مدیرعامل فناوری‌های بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه در بیماری فلج مغزی تا پنج سال آینده سلول‌های بنیادی وارد کار می‌شوند، گفت: بسیاری از افراد توانستند نمونه خون بند ناف خود را برای خود استفاده کنند.
وی تصریح کرد: همچنین بهبود برخی بیماری‌ها مانند فلج مغزی در کودکان و اوتیسم توسط سلول‌های خون بند ناف پیش‌بینی می‌شود، در بیماری فلج مغزی تا پنج سال آینده  سلول‌های بنیادی وارد کار می‌شوند، بسیاری از افراد توانستند نمونه خون بند ناف خود را برای خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: در صورت استفاده از سلول خون بند ناف برای بیماری فلج مغزی، می‌توان آن را برای کودکان چهار تا 14 سال استفاده کرد، تاکنون 200 پیوند بیماری‌های خونی توسط سلول‌های بنیادی در کشور انجام شده که اغلب آن در بیمارستان شریعتی صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: 120 بیمار در طرح فلج مغزی هستند و در صورت اخذ مجوز می‌توان در این زمینه اقدامات مطلوبی انجام داد، دانش ما کاملاً بومی است و بسیاری از کشورها خواستار همکاری با ما هستند، 15 مرکز پیوند در کشور وجود داشته که این تعداد از استفاده بیشتر از این روش جلوگیری می‌کند.

پایان مطلب/

تصاویر
  • نیاز سالانه کشور به 2000 پیوند سلول‌های خون‌ساز
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.