Menu

اخبار

اخبار

آوریل ماه آگاهی از اوتیسم
 

آوریل ماه آگاهی از اوتیسم

اوتیسم یک ناتوانی است که به طیف گسترده ای از شرایط اشاره دارد و در آن فرد مبتلا، چالش‌های مرتبط با مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری، گفتار و ارتباطات غیرکلامی را تجربه می‌کند.
ﺳﻪشنبه، 31 فروردین 1400 | Article Rating

آوریل ماه آگاهی از اوتیسم 

        هر سال ماه آوریل، طرفداران اوتیسم به گسترش دانش در مورد آن و ایجاد جهانی که در آن افراد اوتیسم می‌توانند به تمام توانایی‌های خود برسند، می‌پردازند.

تصویر مقاله بررسی اوتیسم

 

درک اوتیسم

       اوتیسم یا ASD به اشکال مختلف وجود دارد. اوتیسم یک ناتوانی است که به طیف گسترده ای از شرایط اشاره دارد و در آن فرد مبتلا، چالش‌های مرتبط با مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری، گفتار و ارتباطات غیرکلامی را تجربه می‌کند. از آنجا که این اختلال به طور متفاوت و در درجات مختلف شدت بر افراد تأثیر می‌گذارد، از آن به عنوان یک اختلال طیفی یاد می‌شود. افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند دارای مشکلات حسی، اختلالات دستگاه گوارش، تشنج یا اختلالات خواب باشند. همچنین اوتیسم می‌تواند با مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی همراه باشد. در حالی که برخی از افراد مبتلا به اوتیسم بسیار عملکردی و مستقل هستند برخی دیگر نیاز به پشتیبانی و مراقبت دارند. اگر ویژگی‌های اوتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ممکن است تعجب کنید که چگونه پزشکان می‌توانند آن را تشخیص دهند. اوتیسم به طور معمول در 3 سال اول زندگی کودک توسط متخصص اطفال از طریق ارزیابی رفتار و نقاط عطف رشد تشخیص داده می‌شود. برخی از تاخیرهای تکاملی مرتبط با اوتیسم در کودکان 18 ماهه شایع است.

        دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که عامل ایجاد اوتیسم چیست، اما آن‌ها می‌دانند که این اختلال درنتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی به وجود می‌آید. بررسی‌های بیشتر برای کمک به محققان در کشف دلایل دقیق آن بسیار مهم است. از آنجا که هیچ درمان قطعی وجود ندارد، پزشکان به دنبال روش‌های مختلفی برای کمک به درمان اوتیسم هستند.

 

درمان اوتیسم

       تاکنون درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد، با این وجود مداخلات به موقع و انواع روش‌های درمانی برای کمک به بهبود زندگی روزمره برای افراد مبتلا از جمله: گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتار درمانی طراحی شده است. از آنجا که چالش‌های مرتبط با اوتیسم متغیر است، در مورد درمان "یک روش مشخص برای همه" وجود ندارد. صرف نظر از نوع برنامه درمانی که برای هر فرد در نظر گرفته میشود، لازم است که بدانید مداخله به موقع نقشی اساسی در بهبود یادگیری، ارتباطات و مهارت های اجتماعی در افراد مبتلا به اوتیسم دارد. در سال های اخیر، دانشمندان و محققان یک درمان بالقوه را با استفاده از خون بند ناف و سلول‌های بنیادی بافت بند ناف آغاز کرده‌اند.

 

تحقیق در مورد سلول‌های بنیادی خون و بافت بند ناف برای درمان اوتیسم

        چرا استفاده از خون بند ناف و سلول‌های بنیادی بافت بند ناف در درمان اوتیسم، برای محققان جالب توجه است؟ این سلول‌ها توانایی بهبود و ترمیم بافت آسیب دیده را دارند. امروزه طب ترمیمی بسیار مورد توجه دانشمندان است. در طب ترمیمی، از سلول‌های بنیادی برای کمک به ترمیم یا جایگزینی بافت‌ها و اندام های آسیب دیده داخل بدن استفاده می‌شود. محققان امیدوارند که خون بند ناف و سلول‌های بنیادی بافت بند ناف بتواند دلایل تحلیل رفتن و اختلال عملکرد مرتبط با اوتیسم را برطرف کند.

 

تصویر بررسی شیوه‌های درمانی اوتیسم با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف

تاکنون چه تحقیقاتی انجام شده است؟

        دانشگاه پزشکی دوک در راس بسیاری از تحقیقات جالب توجه با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف و بافت بند ناف است. بیایید نگاهی به آنچه اتفاق افتاده است بیاندازیم:

 

تحقیقات خون بند ناف

        در سال 2017، نتایج حاصل از مرحله I آزمایش بالینی نشان داد که تزریق سلول های بنیادی خون بند ناف به کودک مبتلا به اوتیسم ، ایمن است.

        از زمان انتشار نتایج، دانشمندان با استفاده از نشانگرهای زیستی الکتروانسفالوگرافی متوجه شدند که تزریق خون بند ناف ممکن است در برخی از پیشرفت های بالینی در کودکان اوتیسم نقش داشته باشد.

        فاز دوم این آزمایش بالینی اواخر سال 2019 به پایان رسید و داده ها در حال تجزیه و تحلیل هستند. نتایج منتشر شده تعیین می‌کند که آیا تزریق اتولوگ یا آلوگراف خون بند ناف به کودکان مبتلا به اوتیسم در درمان این اختلال اثربخش است یا خیر؟

 

تحقیقات بافت بند ناف

        علاوه بر تحقیق در مورد استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف، دانشگاه دوک همچنین در حال مطالعه چگونگی تأثیر سلول‌های بنیادی بافت بند ناف در کودکان مبتلا به اوتیسم است. نتایج فاز 1 یک آزمایش بالینی که در آن هر دو ماه یکبار تزریق سلول‌های بنیادی بافت بند ناف را در کودکان مبتلا به اوتیسم انجام می‌دادند، نشان داد که این روش بی‌خطر است. فاز II یک کارآزمایی بالینی هم با هدف تعیین تأثیر سلول‌های بنیادی بافت بند ناف در بهبود توانایی‌های ارتباطی در کودکان اوتیسم، در پاییز سال 2019 آغاز شد.

        نتایج این تحقیقات امید جدیدی در استفاده از سلول‌های بنیادی خون و بافت بند ناف برای درمان اوتیسم می‌دهد. اگر می‌خواهید درباره اوتیسم و نحوه استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف و بافت در درمان آن بیشتر بدانید، به وب سایت Clintrials.gov مراجعه کنید.

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

منابع:

  • Autism Speaks. What is Autism? https://www.autismspeaks.org/what-autism
  • CDC. What is Autism Spectrum Disorder? https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/facts.html
  • https://www.viacord.com/blog/?p=autism-awareness-month-1

 

تصاویر
  • آوریل ماه آگاهی از اوتیسم
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.