Menu

اخبار

اخبار

مقاله " درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف " منتشر شد
 

مقاله " درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف " منتشر شد

مقاله کارآزمایی بالینی درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف در نشریه Bmc Neurology  منتشر شد.
یکشنبه، 21 فروردین 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مقاله کارآزمایی بالینی فاز یک درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف سال گذشته توسط تیم محققان بانک خون بندناف رویان به این نشریه ارسال شده و 8 فروردین ماه سال 1401 در آخرین شماره این نشریه منتشر شد.

این مطالعه‌ی چند مرکزی، تصادفی و دوسوکور، به منظور ارزیابی بی‌خطری و اثربخشی سلول‌های تک هسته‌ای خون بندناف (UCB-MNC) در کودکان مبتلا به فلج مغزی (CP) انجام شد. این پژوهش، با همکاری مرکز طبی کودکان تهران، ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان صورت پذیرفت.

در این مطالعه، 72 کودک 4 تا 14 ساله مبتلا به CP اسپاستیک وارد مطالعه شدند. در گروه تست، یک دوز سلول خون بندناف در مایع مغزی نخاعی پیوند شد. این شرکت‌کنندگان برای آنتی‌ژن لکوسیت انسانی (HLA) مورد آزمایش قرار گرفتند و افراد کاملاً سازگار با UCB-MNCs  تحت درمان قرار گرفتند. افراد گروه کنترل سلول دریافت نکردند. هر دو گروه شرکت‌کنندگان، در طول مطالعه تحت توانبخشی حرکتی قرار گرفتند.

شرکت‌کنندگان از نظر معیارهای بروز عوارض جانبی، تغییرات عملکرد حرکتی درشت (GMFM-66) ، میانگین تغییرات در مقیاس اصلاح شده اشورث (MAS)، تست PEDI،  MRIو کیفیت زندگی از ابتدای شروع تا یک سال پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه، حاکی از ایمن و موثر بودن این روش درمانی است؛ به طوریکه، بعد از گذشت یکسال نمره معیارهای حرکتی افزایش نشان داده است.

 

دستیابی به روش موثر درمانی برای خدمت رسانی به بیماران بیشتر مستلزم انجام فازهای تحقیقاتی و بالینی بعدی و دریافت مجوزهای لازم از سازمان های ذیصلاح خواهد بود.

دکتر محمودرضا اشرفی از دانشگاه علوم پزشکی تهران محقق اصلی، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان نویسنده اول این مقاله، دکتر معصومه نوری، دکترسعید آبرون، دکتر انسیه دهقان، سلاله صمیمی ، منیره محمد و مونا غلامی نژاد از بانک خون بندناف رویان در این مقاله مشارکت داشته است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • مقاله " درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی خون بندناف " منتشر شد
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.