Menu

اخبار

اخبار

مدیرعامل بانک خون بند ناف موسسه رویان مهمان شبکه العالم
 

مدیرعامل بانک خون بند ناف موسسه رویان مهمان شبکه العالم

دکتر «مرتضی ضرابی»، مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان، مهمان برنامه «صباح جدید» در شبکه العالم بود.
پنجشنبه، 21 بهمن 1400 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی؛ برنامه «صباح جدید» میزبان دکتر «مرتضی ضرابی»، مدیرعامل بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان بود و در این گفت و گو اطلاعات آخرین دستاوردهای علمی، پزشکی و درمانی این پژوهشگاه به مخاطبان عرب زبان شبکه العالم ارائه شد. 

دکتر ضرابی با اشاره به اینکه ایران جزء 10 کشور برتر دنیا در دانش سلول های بنیادی است گفت؛ دانش سلول های بنیادی کشور ما بومی است و بیش از چهار نوع فعالیت را شامل می شود. ازجمله؛ جمع آوری سلول های بنیادی از منابع مختلف، تبدیل سلول های بنیادی به سلول های تخصصی قلبی، عصبی و غیره، استفاده از سلول های بنیادی در بیماری های خونی و غیر خونی، ذخیره سازی سلول های بنیادی به مدت 20 تا 30 سال.

وی افزود؛ این بانک بزرگترین مرکز ذخیره سازی سلول های بنیادی در خاورمیانه با 180 هزار نمونه خون بند ناف است و توانسته با استاندارد سازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه های خون بندناف و همچنین مراکز پیوند علاوه بر درمان بیماری های بدخیم و نجات جان انسان ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور، از خروج ده ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر کشورها جلوگیری کند.

دکتر مرتضی ضرابی همچنین عنوان کرد؛ برخی کشورها که متقاضی راه اندازی بانک خون بند ناف هستند، خواهان عقد قرارداد هایی با ایران برای تاسیس این بانک هستند و ما نیز علاوه بر اینکه اعلام آمادگی کردیم و از انتقال این دانش به کشورها نیز استقبال می کنیم. 

وی در ادامه ضمن اشاره به انجام همه روش های ناباروری دنیا در پژوهشگاه رویان افزود؛ ما بیش از 10 هزار روش پیشرفته درمانی داریم و علاوه بر درمان بیماری های خونی، تالاسمی، سرطان و غیره در حال کارآزمایی و استفاده از سلول های بنیادین برای درمان فلج مغزی، اوتیسم، آرتروزهای شدید و غیره نیز هستیم.  

 مدیرعامل «بانک خون بند ناف» پژوهشگاه رویان از تاسیس و تجهیز پالایشگاه محصولات زایمانی، ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: محققان رویان به علم کاربری تمامی محصولات زایمانی از جمله خون بند ناف، بافت بند ناف و پرده های جنینی بعد از تولد نوزاد دسترسی پیدا کردند. به طوریکه از پرده های جنینی به عنوان زخم پوش در سوختگی ها، درمان زخم بیماران دیابتی و جراحی های قرنیه چشم می توان استفاده کرد که این موفقیت و نوآوری در نوع خود منحصر به فرد است و هیچ مدل خارجی ندارد.   

 دکتر ضرابی در آخر عنوان کرد: کارآزمایی بالینی در خصوص درمان بیماری های فلج مغزی، کبدی، سکته های قلبی، اوتیسم، آرتروز و غیره در این پژوهشگاه آغاز شده است و خبرهای خوبی در این رابطه در راه است و بسیار خرسندم که از طریق شبکه العالم این اخبار به بیماران اطلاع رسانی شد و امیدوارم روزی برسد که بیماری های لاعلاج درمان شود و شیرینی علم و دانش را بیماران ما بچشند. 

«صباح جدید» به تهیه کنندگی محمد فهمی و اجرای علا قاسمی، 20بهمن ماه به طور زنده از شبکه العالم پخش شد.

پایان مطلب/

تصاویر
  • مدیرعامل بانک خون بند ناف موسسه رویان مهمان شبکه العالم
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.