Menu

اخبار

اخبار

ذخیره سازی بیش از 5 میلیون واحد خون بندناف در بانک های جهانی 
 

ذخیره سازی بیش از 5 میلیون واحد خون بندناف در بانک های جهانی 

تا کنون بیش از 5 میلیون واحد خون بندناف در بانک های جهانی ذخیره سازی شده است که از این تعداد 80 هزار واحد در بانک های خون بندناف عمومی نگهداری می شود. 
چهارشنبه، 11 اسفند 1400 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی ،  بانک خون بند ناف به دلیل نقشی که در پیوند سلول های بنیادی دارد مفید است. سلول‌های بنیادی خونساز توانایی بازسازی هر نوع سلول خونی و پتانسیل درمان بدخیمی‌های مرتبط با خون و بیماری‌های تهدید کننده زندگی را دارند. 
خون بند ناف به عنوان منبع اصلی این سلول‌های بنیادی عمل می‌کند و افزایش تقاضا برای درمان بدخیمی‌ها، هموگلوبینوپاتی‌ها، بیماری‌های متابولیک و نقص ایمنی در دهه گذشته باعث تقاضا برای پیوند خون بند ناف شده است.
انجام بیش از 35000 پیوند خون بندناف در دنیا 
 به گزارش مدیکال لایف ساینس، تقریبا 35000 پیوند خون بندناف تا سال 2020 انجام شده  و تقریباً سه چهارم از این میلیون ها واحد خون بندناف که در سراسر جهان از طریق بیش از 100 بانک خون بندناف ذخیره سازی شده، برای انجام پیوند در دسترس است. 
در مطالعه ای که در فرانسه درباره تأثیر همه‌گیری کرونا و استفاده از واحدهای خون بندناف توسط شبکه بانک‌های خون بند ناف فرانسه ، آژانس زیست‌پزشکی، یوروکورد و انجمن پیوند مغز استخوان و سلول‌درمانی فرانسه انجام شد، به نتایج مهمی دست یافتند. 

همه گیری کرونا لزوم وجود بانک های خون بندناف را بیش از پیش اثبات کرد
بر اساس این مطالعه ، بانک‌های بند ناف منبع ارزشمندی در شرایط اضطراری مانند دوران همه گیری بیماری کرونا یا حملات هسته ای و اپیدمی هستند. در این مدت، شبکه خون بندناف فرانسه، افزایش 15 درصدی واحدهای مستقر برای جمع آوری خون بندناف را تجربه کرده است. در این کشور در سال 2020 تعداد 154 واحد خون بندناف از بانک های خون بندناف فرانسه برای پیوند خارج شده که 96 مورد برای بیماران فرانسوی و 58 واحد نیز برای بیماران خارج از فرانسه ارسال شده است. 
باید توجه داشت که خون بندناف یک منبع ارزشمند سلول های بنیادی به ویژه برای قومیت ها است. این منبع سلولی می تواند در شرایط اضطراری مانند (حوادث هسته ای، اپیدمی...) که بر جمع آوری خون و سلول های خونی و پیوند از خون محیطی تأثیر می گذارد و یافتن نمونه  مغز استخوان مطابق را دشوار می سازد، برای استفاده فوری از اهمیت حیاتی برخوردار باشد.
در همه گیری کووید-19 ، عمدتاً در مرحله اولیه این بیماری، به دلیل قرنطینه در بسیاری از کشورها، بسته شدن مرزهای بین المللی و
فراهم نشدن شرایط مناسب برای اهدا کنندگان بزرگسال که شاید قطعا به بیماری کرونا مرتبط نباشد، وجود  بانک های خون بندناف بسیار کمک کننده بوده است.  
سلول های بنیادی خون بندناف که از ایمنی برخوردارند و در معرض  SARS-CoV-2 قرار نگرفته راه حلی مناسب برای پیوند به بیماران نیازمند پیوند بوده است. 
 همچنین خون بندناف راه حلی عالی برای پشت سر گذاشتن پروسه اعزام اهداکننده بزرگسال به بیمارستان و در نتیجه افزایش پتانسیل قرار گرفتن اهداکننده در معرض آلودگی ویروسی است. البته باید توجه داشت که دسترسی به بیمارستان معمولاً در مواقع بحران، بسیار محدود است. موردی که در حال حاضر با کرونا تجربه می کنیم.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ذخیره سازی بیش از 5 میلیون واحد خون بندناف در بانک های جهانی 
ثبت امتیاز
فایل های پیوست
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.