Menu

اخبار

اخبار

مصرف ویتامین D می‌تواند ابتلا به خطر فشار خون بالا را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی به حداقل برساند
 

مصرف ویتامین D می‌تواند ابتلا به خطر فشار خون بالا را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی به حداقل برساند

به نظر می‌رسد كودكانی که مادرشان مبتلا به فشار خون بالا (پره اكلامپسی) هستند، بیشتر در معرض ابتلا به افزایش فشار خون هستند اما بر اساس مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ
شنبه، 16 اسفند 1399 | Article Rating

مصرف ویتامین D می‌تواند ابتلا به خطر فشار خون بالا را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی به حداقل برساند

     

      به نظر می‌رسد كودكانی که مادرشان مبتلا به فشار خون بالا (پره اكلامپسی) هستند، بیشتر در معرض ابتلا به افزایش فشار خون هستند - اما بر اساس مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، این تأثیر نامطلوب ممکن است برای کودکانی که در رحم در معرض سطح بالاتری از ویتامین D باشند کاهش یابد و یا حتی از بین برود.

      تجزیه و تحلیل داده‌ها در این مطالعه که بر روی 754 مادر و کودک در ماساچوست انجام شد، نشان می‌دهد که سطح بالاتر ویتامین D در بارداری ممکن است به محافظت از کودکان متولد شده در زنان مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. فشار خون بالا در دوران کودکی به نوبه خود با فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در بزرگسالی ارتباط دارد.

      نوئل مولر استادیار گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بلومبرگ می‌گوید: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خطر بیماری‌های قلبی عروقی تا حد زیادی در رحم برنامه ریزی می‌شود و اکنون می‌بینیم که ممکن است ویتامین D بتواند این برنامه را به روشی مفید تغییر می‌دهد.

      پره اکلامپسی که می‌تواند منجر به سکته مغزی و / یا نارسایی عضو شود، یکی از دلایل اصلی بیماری و مرگ زنان باردار است و همچنین با خطر تولد نوزاد مرده و زایمان زودرس در ارتباط است. محققان تخمین زده‌اند که پره اکلامپسی در 2-8 درصد از بارداری‌های سراسر جهان رخ می‌دهد. این بیماری با چاقی مادران در ارتباط است.

      مطالعات نشان داده‌اند کمبود ویتامین D مادر با خطر بالاتر ابتلا به پره اکلامپسی مرتبط است و کاهش سطح ویتامین D در بزرگسالی یا حتی در اوایل زندگی خطر ابتلا به فشار خون بالا را بیشتر می‌کند.

      به گفته دکتر مولر: ما می‌خواستیم بدانیم که آیا سطح ویتامین D در رحم با پره اکلامپسی مادر و فشار خون بالا در دوران کودکی ازتباط دارد یا خیر.

      برای بررسی این موضوع تیم دکتر مولر داده‌هایی که از سال 1998 تا 2018 از 754 مادر و کودک جمع آوری شده بود را در یک مطالعه بزرگ اپیدمیولوژیک تجزیه و تحلیل کردند. این مجموعه داده شامل اطلاعاتی در مورد پره اکلامپسی در دوران بارداری، آزمایش خون از بند ناف هنگام تولد و فشار خون کودکان از 3 تا 18 سال بود.

      حدود 62 درصد مادران گروه مورد مطالعه سیاه پوست بودند و 52 درصد از افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بودند. مطالعات قبلی حاکی از آن است که مادرانی که سیاه پوست هستند یا دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر در معرض خطر پره اکلامپسی قرار دارند. افرادی با پوست تیره که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند نیز به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D می‌شوند (ویتامین D یک مولکول مشتق شده از کلسترول که در برخی غذاها وجود دارد اما در پوست نیز با کمک نور ماورا بنفش سنتز می‌شود).

      تقریباً ده درصد از زنان در گروه مطالعه دچار پره اکلامپسی بودند و تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که فشار خون سیستولیک در کودکان آن‌ها به طور متوسط بالاتر از کودکان متولد شده از مادران غیر پره اکلامپسی است.

      نتایج نشان داد که سطح ویتامین D خون بند ناف به وضوح این رابطه را می‌تواند تغییر دهد. كودكانی كه دامنه ویتامین D آن‌ها کمتر از 25 درصد بود، در صورتی كه مادرانشان دچار پره اکلامپسی شده بودند در مقایسه با كودكان متولد شده از مادران غیر پره اكلامپسی حدود 11 درصد فشار خون بالاتر داشتند.

     برای کودکان با سطوح بالاتر ویتامین D  به نظر می‌رسد که اختلاف معنی داری در فشار خونشان وجود ندارد حتی اگر مادر مبتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری بوده باشد. به عبارت دیگر نتایج نشان داد که داشتن ویتامین D نسبتاً بالا در بدو تولد که می‌تواند از طریق مکمل‌های غذایی تأمین شود، ممکن است خطر ناشی از پره اکلامپسی را به طور کامل کاهش دهد.

      به گفته دکتر مولر برای تأیید قطعی ارتباط فشار خون بالا در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی و سطح ویتامین D نیاز به مطالعات بیشتر و آزمایشات تصادفی است.

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

منبع:

  • Zhang M, Michos ED, Wang G, Wang X, Mueller NT. Associations of Cord Blood Vitamin D and Preeclampsia With Offspring Blood Pressure in Childhood and Adolescence. JAMA network open. 2020 Oct 1;3(10):e2019046-.
تصاویر
  • مصرف ویتامین D می‌تواند ابتلا به خطر فشار خون بالا را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به پره اکلامپسی به حداقل برساند
ثبت امتیاز
نظرات
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.