Menu

اخبار

اخبار

طرح پویش همدلی برای کمک به بیماران نیازمند و مراکز پیوند بنیان گذاری شده است
 

طرح پویش همدلی برای کمک به بیماران نیازمند و مراکز پیوند بنیان گذاری شده است

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در پویش همدلی قصد داریم علاوه بر اینکه در تامین سلول‌های بنیادی خونساز به مراکز پیوند کمک کنیم، در تامین بخشی از هزینه‌های مربوط به پیوند نیز خانواده‌ها را حمایت می کنیم.
دوشنبه، 24 آبان 1400 | Article Rating

دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان به مناسبت 24 آبان روز جهانی خون بندناف درباره طرح پویش همدلی گفت: یکی از ماموریت‌های شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تامین ذخایر متنوعی از سلول‌های بنیادی، خصوصا سلول‌های بنیادی خونساز است. این طرح با هدف تقویت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خونساز اجرا می‌شود.  

وی افزود: سلول‌های بنیادی خونساز از منابع مختلف مانند مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف قابل استخراج و ذخیره‌سازی  است. با توجه به اینکه این سلول‌های در درمان بیماری‌های خونی، صعب العلاج و سرطان‌های خون استفاده می‌شود و برخی از بیماران نیازمند حمایت مالی هستند، در پویش همدلی قصد داریم علاوه بر اینکه در تامین سلول‌های بنیادی خونساز به مراکز پیوند کمک کنیم، در تامین بخشی از هزینه‌های مربوط به پیوند نیز خانواده‌ها را حمایت کنیم.
 

حمایت از بیماران نیازمند با طرح پویش همدلی

دکتر ضرابی ابراز امیدواری کرد، با طرح پویش همدلی با جذب کمک‌های مردمی و از طریق خیرین بتوان تعداد نمونه‌های بانک عمومی را که می‌تواند مورد استفاده بیماران قرار گیرد افزایش داد، همچنین کسانی که نیاز به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی خود دارند نیز حمایت شوند.  
او تصریح کرد: این اقدام ما برای افرادی که نیازمند ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی هستند حتی خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری‌های خونی دارند و مادر، بارداری مجدد را تجربه می‌کند و قصد دارد نمونه خون بندناف فرزند متولد شده را ذخیره‌سازی کند هم دربر می‌گیرد. کسانی که شرایط مالی مناسبی ندارند و در آینده ممکن است نیازمند سلول بنیادی باشند را در این طرح مورد حمایت قرار خواهیم داد. تلاش می‌کنیم شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا آنها بتوانند نمونه خون بندنافشان را ذخیره کنند. در طرح پویش همدلی انتظار داریم خیرینی که در حوزه سلامت هستند و مایلند اقدام خیرخواهانه ای در این زمینه انجام دهند کمک‌های خودشان را به حسابی که در آینده از طرف شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان اعلام می‌شود واریز کنند.

همراهی خانواده‌های عضو بانک خون بندناف رویان در پویش همدلی

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان درباره هزینه‌های ذخیره‌سازی گفت: برای ذخیره‌سازی هر نمونه با احتساب هزینه آزمایش‌های HLA نزدیک به 5 میلیون تومان نیاز است. به همین دلیل از خیرین دعوت می‌کنیم به ما در این زمینه کمک کنند. علاوه بر این، از خانواده‌های عضو بانک خون بندناف رویان نیز درخواست داریم تا در این پویش مشارکت و ما را یاری کنند. در حال حاضر بیش از 170 هزار خانواده عضو بانک خون بندناف رویان هستند. اگر هر کدام از این خانواده‌ها حتی مبلغ کمی برای کمک به این پویش در نظر بگیرند، رقم قابل توجهی می‌شود و می‌توانیم ذخیره بانک عمومی را که الان نزدیک به 5 هزار عدد است تا چند برابر افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: با این اقدام همچنین می‌توانیم سلول را به صورت رایگان در اختیار مراکز پیوند قرار دهیم و حتی در تجهیز مراکز پیوند همکاری کرد.

آماده‌سازی نمونه برای پیوند آلوژن و اتولوگ

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: مراجعین ما  بیمارانی هستند که از طرف مراکز پیوند مانند  بیمارستان طالقانی، محک، مفید، مرکز طبی کودکان و سیدالشهدا اصفهان معرفی می‌شوند. با توجه به نوع بیماری و پیوند، نمونه خون محیطی خودشان قبل از رادیوتراپی ذخیره‌سازی می‌شود و بعد از اینکه پروتکل درمانی انجام شد، مجدد نمونه به خودشان تزریق می‌شود( پیوند اتولوگ).برخی نیز بیمارانی هستند که دهنده ای دارد. بیمارستان نمونه را از دهنده می‌گیرد و ما جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی را انجام می‌دهیم. بعد از درمان فرد بیمار، نمونه فرد اهدا کننده به مرکز پیوند منتقل می‌شود(پیوند آلوژن).

بانک خون بندناف رویان تنها بانک ذخیره‌سازی همزمان خون بندناف و خون محیطی

دکتر ضرابی درباره سازمان‌های ارائه دهنده خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خونساز گفت: سازمان انتقال خون به صورت محدود این خدمات را ارائه می‌دهد. بخشی از خدمات مختص خون بندناف است که فقط در کشور بانک خون بندناف رویان ارائه می‌کند. شرکت بن یاخته‌های رویان به عنوان تنها مرکزی است که در کنار ذخیره‌سازی خون بندناف، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی را هم انجام می‌دهد. از طرفی حتی این خدمات برای شهرستان‌ها مثل اصفهان، مشهد، کرمانشاه و اهواز هم انجام می‌شود.

 

ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان؛ به زودی

مدیرعال شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان درباره ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان گفت: فضای جداسازی نمونه، پردازش سلول‌های پالپ دندان و فریز آماده شده و با تکمیل تست‌های کنترل کیفی، خدمات ذخیره‌سازی را شروع خواهیم کرد. پیش بینی می‌کنیم دی ماه امسال همزمان با سالگرد مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی پذیرش نمونه را آغاز کنیم.

 

ذخیره‌سازی بافت بندناف برای خانواده فعلا ضروری نیست

دکتر ضرابی با بیان اینکه درحال حاضر بانک سلول‌های مزانشیم بندناف را در شرکت داریم گفت: برای بیماری‌های مختلف مثل فلج مغزی، آرتروز و اوتیسم کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف در حال انجام است. برای استفاده از سلول‌های مزانشیم بافت بندناف نیازی به تطابق ژنتیکی نداریم. این سلول‌ها می‌تواند از هر بندناف استخراج و تکثیر  و برای افراد مختلف استفاده شود. لذا فعلا ضرورتی برای ارائه این خدمات به عموم  نداریم  چون اگرزمانی افراد نیاز داشته باشند، می‌توانند از بانک سلول‌های مزانشیم بندناف شرکت بن یاخته‌های رویان استفاده کنند.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • طرح پویش همدلی برای کمک به بیماران نیازمند و مراکز پیوند بنیان گذاری شده است
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.