Menu

اخبار

اخبار

روش جدید و موثرتر پیوند سلول‌های بنیادی، می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند
 

روش جدید و موثرتر پیوند سلول‌های بنیادی، می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند

محققان در UCL روشی جدید برای پیوند سلول‌های بنیادی موجود در خون بند‌ناف ایجاد کرده‌اند. نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که این روش می‌تواند درمان طیف وسیعی از بیماری‌های خونی در کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشد
شنبه، 08 خرداد 1400 | Article Rating

روش جدید و موثرتر پیوند سلول‌های بنیادی، می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند

          محققان در UCL روشی جدید برای پیوند سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف ایجاد کرده اند. نتیجه تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان می‌دهد که این روش می‌تواند درمان طیف وسیعی از بیماری های خونی در کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشد.

 

          سلول‌های بنیادی خون که به سلول‌های بنیادی خون ساز (HSC) نیز معروف هستند، قابلیت تولید هر نوع سلولی را دارند (گلبول های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها) و مسئول حفظ تولید خون در طول زندگی هستند. در روند درمان برخی از سرطان‌ها و اختلالات خونی ارثی، گاهی لازم است مغز استخوان را با پیوند آلوژنیک سلول‌های بنیادی جایگزین کنید - که نیاز به استفاده از سلول‌های بنیادی از یک اهدا کننده سالم دارد.

          خون بند ناف منبع ارزشمندی از سلولهای بنیادی است و پیوند خون بند ناف عوارض ایمنی طولانی مدت کمتری از پیوند مغز استخوان دارد. اگرچه در 30 سال گذشته، از پیوند خون بند ناف در درمان کودکان خردسال استفاده شده است، اما بیشتر واحدهای خون بند ناف حاوی تعداد HSC کافی نیستند و بنابراین استفاده از آن برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان مشکل است.

          یک مطالعه که نتایج آن در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از پروتئینی به نام NOV / CCN3  که به طور معمول به مقدار پایین در خون یافت می‌شود، برای افزایش سریع تعداد HSC ها در واحدهای خون بند ناف استفاده کرد. این یافته به طور بالقوه دریچه‌ای برای استفاده از واحدهایی از خون بند ناف باز می‌کند که به علت حجم پایین یا تعداد سلول کم دور ریخته می‌شوند و امکان ذخیزه سازی آن‌ها وجود ندارد.

          "تلاش برای افزایش تعداد واقعی سلول‌های بنیادی خونساز در خون بند ناف هم گران است و هم چالش برانگیز است. تحقیقات نشاد داده‌اند که همه HSC های موجود در یک واحد خون بند ناف در پیوند استفاده نمی‌شوند، این نشان می‌دهد که واحدهای خون بند ناف پتانسیل استفاده نشده‌ای دارند." دکتر راجئیف گوپتا، دانشیار بالینی در موسسه سرطان UCL و اولین نویسنده مطالعه در این مورد توضیح داد:

          "ما یک روش جایگزین برای برطرف کردن این مشکل ارائه کردیم که در آن عملکرد HSC ها را  - و نه تعدادشان را- افزایش دادیم و بنابراین توانایی واحدهای خون بند ناف را برای پیوند افزایش می‌دهیم.

          "قبلاً کشف کرده بودیم که یک پروتئین تنظیمی معروف به NOV برای عملکرد طبیعی HSC های انسانی ضروری است و بنابراین پرسیدیم که آیا ممکن است از NOV بسیار خالص برای دستکاری HSC های خون بند ناف استفاده کرد تا بتوان قابلیت پیوند آنها را بیشتر کرد؟"

          تیم تحقیقاتی موسسه سرطان UCL با استفاده از کشت‌های سلولی و مدل‌های موشی در آزمایشگاه دریافتند که واحدهای خون بند ناف در معرض NOV به طور قابل توجهی پتانسیل پیوند بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند. در حقیقت، فراوانی HSC های عملکردی در نمونه شش برابر افزایش یافته است.

          "با استفاده از NOV، ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم سلول‌های بنیادی خون را به سرعت دستکاری کنیم تا وضعیت آنها را تغییر دهیم - تغییر HSC های غیرفعال به HSC های عملکردی - که باعث افزایش قابلیت پیوند خون بند ناف می‌شود. این یافته استراتژی جدیدی را برای بهبود پیوند خون ارائه می دهد.

          پروفسور الخاندرو مادریگال، مدیر علمی انستیتوی آنتونی نولان و دانشمند برجسته جهان در زمینه پیوند سلول های بنیادی، در مورد این مطالعه اظهار داشت: استفاده از خون بند ناف به عنوان منبع سلول های بنیادی، روند پیوند را بهبود می‌بخشد و نتیجه بهتری را برای بسیاری از بیماران فراهم می‌کند اما متاسفانه تعداد سلول‌های بنیادی در بسیاری از واحدهای خون بند ناف برای پیوند بهینه کافی نیست.

 

"این تحقیق بسیار دلگرم کننده است، زیرا با افزودن ساده پروتئین NOV / CCN3 ، عملکرد سلول‌های بنیادی موجود افزایش می یابد"

 

          "این راه حل عملی می تواند تعداد بیشتری از واحدهای خون بند ناف را که تعداد محدودی از سلول‌های بنیادی دارند، برای پیوند در دسترس قرار دهد و امیدهای بیشتری را برای بسیاری از بیماران ایجاد کند."

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

منابع:

تصاویر
  • روش جدید و موثرتر پیوند سلول‌های بنیادی، می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.