Menu

اخبار

اخبار

بانک خون بندناف رویان در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی
 

بانک خون بندناف رویان در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی

در چهل و دومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان درباره آخرین دستاوردهای این شرکت گفت: بزرگترین بانک سلولی را در سطح خاورمیانه ایجاد کرده ایم.
ﺳﻪشنبه، 14 بهمن 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعین حرم و شهدای مدافع سلامت گفت: ایام دهه فجر ایام بازخوانی پیشرفت ها و دستاوردهایی است که به واسطه وقوع انقلاب اسلامی داشته ایم. فرصتی است تا به این پیشرفت ها در حوزه پزشکی اشاره داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: این شرکت سال 1384 با همت زنده یاد کاظمی آشتیانی با هدف تامین سلول های بنیادی فعالیت خود را آغاز کرد. دانش سلول های بنیادی از دستاوردهای بسیار مهم پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که با تلاش محققین جوان ما به نتیجه رسید.

وی افزود: هدف آن بود که بتوان سلول های بنیادی را از منابع مختلف استحصال و در درمان بیماری های مختلف از آنها استفاده کنیم. در ابتدا خون بندناف به عنوان یک منبع سلول های بنیادی مطرح بود که این کار شروع شد تا بتوان با جمع آوری خون بندناف، سلول های بنیادی آن را جداسازی کرد و در درمان بیماری های بدخیم به خصوص بیماری هایی که منشا خونی دارند استفاده شود.

جمع آوری سلول های بنیادی از منابع مختلف

دکتر ضرابی با تاکید بر اینکه به تدریج نظر ما به جمع آوری سایر منابع سلول های بنیادی نیز جلب شد گفت: خون محیطی، مغز استخوان، بافت چربی یا حتی خود بافت بندناف هم به عنوان یک منبع سلولی مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: اگر بخواهیم آنچه که امروز در اختیار داریم را به عنوان دستاورد یاد کنیم، در چند زمینه قابل اشاره است. در حال حاضر بانک جامع سلول های بنیادی را داریم. با ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف، خون محیطی، مغز استخوان و بافت بندناف یک منبع ارزشمند از سلول های بنیادی داریم.

واردات هر نمونه سلول بنیادی از خارج 35 تا 40 هزار یورو هزینه دارد

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان ادامه داد: تا کنون بیش از صد و پنجاه هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده که با این ذخیره سازی، بزرگترین بانک سلولی را در سطح خاورمیانه ایجاد کرده ایم. این ذخیره ارزشمند قابل استفاده برای بیمارانی است که نیازمند پیوند سلول های بنیادی خونساز هستند.

دکتر ضرابی تصریح کرد: ذخیره سازی این سلول ها از این جهت ارزشمند است که اگر به این منبع سلولی دسترسی نداشته باشیم و بخواهیم از منابع خارجی استفاده و از سایر کشورها وارد کنیم، هزینه بسیار بالایی باید صرف تامین سلو ل های بنیادی خونساز شود. هر نمونه سلول های بنیادی بین 35 تا 40 هزار یورو هزینه دارد . بنابریان تامین ذخیره سلولی مناسب می تواند منجر به جلوگیری از خروج ارز و همچنین تامین سلول سالم ،مناسب و ارزشمند برای بیماران شود.

استفاده از سلول های بنیادی در بیماری های خونی و غیرخونی

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: دومین دستاورد ما، امکان استفاده از سلول های بنیادی خونساز در بیماری های بدخیم خونی و غیر خونی است. بیماری هایی که زمانی لاعلاج بودند، امروزه بخش قابل توجهی از آنها با سلول های بنیادی خونساز قابل درمان هستند. حتی برخی بیماری های غیرخونی که امروزه با آنها رو به رو هستیم با استفاده از سلول های بنیادی  در کشور درمان می شود .

دکتر ضرابی درباره سومین دستاورد ما این شرکت گفت: سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیش از 70 بیماری را دارند که امکان انجام کارآزمایی های بالینی در فازهای یک و دو در برخی از این بیماری ها را فراهم کرده ایم.

وی گفت: منظور از کارآزمایی بالینی، انجام تحقیقات در مرحله انسانی با سلول های بنیادی است.

دکتر ضرابی درباره نوع بیماری ها گفت: در کشور، کارآزمایی بالینی درباره بیماری فلج مغزی اطفال(cp)، اوتیسم، آرتروز و حتی بیماری کرونا را شروع کرده ایم و بخش قابل توجهی از کارآزمایی های بالینی انجام شده و نتایج آن رضایت بخش بوده و می تواند مبنای انجام کارآزمایی های بعدی قرار گیرد.

وی افزود: آماری که در دنیا برای کارآزمایی های بالینی بیماری های عصبی وجود دارد بسیار حیرت انگیز است.  امیدوارم با تکمیل کارآزمایی های بالینی شاهد انجام سلول درمانی در این بیماری ها باشیم.

بخشی از پالایشگاه ضمائم زایمانی را راه اندازی کرده ایم

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: دستاورد چهارم ما، بحث پالایشگاه محصولات زایمانی و فرآوری محصولات مشتق از ضمائم زایمانی است. این نکته بسیار اهمیت دارد، چیزی که به عنوان زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود در پزشکی قابل استفاده است.

وی افزود: در تلاشیم که از این ضمائم، محصولات ارزشمندی تهیه کنیم.

در حال حاضر از خون بندناف، بافت بندناف و پرده جنینی یا پرده آمنیوتیک، مایع جنینی و جفت محصولات مختلفی را فرآوردی کرده ایم و برای اولین بار در دنیا می توانیم مدعی شویم که بخشی از پالایشگاه محصولات زایمانی را راه اندازی کرده ایم و بخش دیگر هم نیاز به همتی دارد که بتوانیم آن را در ادامه فعالیت های پالایشگاه به بهره برداری برسانیم.

دکتر ضرابی با بیان اینکه سه محصول از این ضمائم قابل استحصال و فرآوری است بیان داشت:  امیدواریم علاوه بر اینکه بتوانیم این محصولات را برای مصرف داخلی فرآوری می کنیم، فرصت صادرات آن را هم فراهم کنیم.

 

پایان مطلب/

تصاویر
  • بانک خون بندناف رویان در چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.