Menu

اخبار

اخبار

10 واقعیت شگفت انگیز درباره جفت
 

10 واقعیت شگفت انگیز درباره جفت

جفت خط و ارتباط حیات و زندگی بین مادر و نوزادش است . این اندامی است که ارتباط بین آنها برای اولین بار شکل می گیرد و برقرار می شود .
ﺳﻪشنبه، 20 آبان 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دانشمندان بر این باورند که جفت یکی از اندامهای بشر است که کمترین مقدار درباره آن دانسته و شناخته شده است و با این وجود از مهمترین اندام ها در بدن است . آن بر سلامت مادر و نوزادش در طول و حتی بعد از زایمان تاثیر می گذارد . به احترام چنین اندام شگفت انگیز و غیرقابل باوری ، ما 10 واقعیت جالب و شگفت آور را درباره جفت به ترتیب زیر بیان می کنیم.
 
1- کوچک اما توانا و قدرتمند: با شکلی شبیه به چتر ، جفت یک اندام فوق العاده ویژه است که به پشتیبانی و حمایت از رشد و نمو نوزاد شما کمک می کند . یک جفت به طور میانگین 9 اینچ پهنا ، 1 اینچ ضخامت و عموما به اندازه فقط یک پوند وزن دارد . هم خون مادر و هم خون نوزاد از میان جفت عبور می کند اما هرگز مخلوط نمی شوند. در حداکثر میزان خود ، حدود 20 اونس از خون مادر در هر دقیقه از درون جفت عبور می کند . این واقعیت خود به تنهایی بسیار شگفت انگیز است .
2- یک اندام ، عملکرد چندگانه : نوزاد رو به رشد و در حال تکامل شما غذا نمی خورد و تنفس نمی کند و برای به دست آوردن مواد غذایی و اکسیژن به مادر متکی است . جفت به عنوان ریه های نوزاد عمل می کند تا اکسیژن را برای آن تامین و دی اکسید کربن را دور سازد . همچنین آن به عنوان کلیه های نوزاد عمل کرده تا مواد زائد را از جریان خون دور سازد و تصفیه کند . 
3- جفت یک اندام مادرانه نیست: در واقع جفت از تخم لقاح یافته رشد و نمو می کند که بدان معنی است که درست شبیه به نوزاد ، جفت از لحاظ ژنتیکی نیمی از مادر و نیمی از پدر می باشد . جفت درست بعد از جانمایی شدن و لانه گزینی شدن تخم در دیواره رحم در حدود 6 الی 7 روز بعد از عمل لقاح شکل می گیرد و همراه با نوزاد شما شروع به رشد و تکامل می کند تا نیازهای او را تامین کند. 
4- جفت همچنین یک غده است : جفت همانند یک غده عمل می کند که در طول حاملگی هورمون هایی را ترشح می سازد که نقش بسیار حیاتی در حمایت از نوزاد رو به رشد شما ایفاء  نموده و بدن شما را برای دوران مادری آماده می سازد.
5- جفت یک عامل و واسطه ایمنی می باشد : جفت به سیستم های ایمنی مادر و نوزاد کمک می کند تا با یکدیگر بدون مجادله ارتباط برقرار کند . در طول حاملگی جفت این گونه عمل می نماید که از بدن مادر در شناسایی نوزاد به عنوان یک عامل خارجی و در نتیجه حمله به آن جلوگیری به عمل آورد . در طول سه ماهه سوم ، جفت به آنتی بادی های مادر اجازه می دهد تا وارد بدن نوزاد شده و به بدن نوزاد شما آغاز یک سیستم ایمنی را می دهد و این حمایت برای 6 ماه بعد از تولد ادامه می یابد.
6- دو قلوهای همسان ممکن است یک جفت را به اشتراک گذارند : دو قلوهای غیریکسان از دو تخم بارور شده مجزا رشد می کنند و همواره دارای دو جفت می باشند . اما تعداد جفت های بین دو قلوهای همسان توسط این امر مشخص می گردد که آیا تخم بارور شده قبل یا بعد از شکل گیری جفت جدا شده باشند .
7-  شما سلولهای بنیادی نوزاد خود را حمل می نمایید: سلولهای بنیادی نوزاد شما می توانند از جفت عبور نمایند و به نظر می رسد که محل هایی که مادر دارای زخم می باشد را مورد هدف قرار می دهند . حتی سالها بعد ، تعداد کمی از سلولهای به جا مانده از حاملگی پیشین در پوست مادر اندامها و مغز استخوان می توانند یافت شوند. این پدیده فتوماترنال میکرو چیمریزم نامیده می شود.
8- تنها اندام قابل بازیافت : یک جفت در هر حاملگی رشد می نماید تا رشد نوزاد شما را حمایت کند. زمانی که ماموریت آن کامل گردید جفت بعد از تولد نوزاد ارائه می شود و بدین دلیل است که آن به عنوان بعد از تولد شناخته می شود .
9- جفت بدن شما را برای دوران شیردهی آماده می سازد: جفت هورمونی را تولید می کند که از تولید شیر در سینه ممانعت یه عمل می آورد . زمانیکه جفت آزاد می شود بدن مادر علامتی را ارسال می دارد بدان معنی که هم اکنون زمان تولید شیر است.
10- جفت می تواند به ما کمک نماید با سرطان بجنگیم : جفت قابلیت و توانمندی منحصر به فردی دارد که بدن مادر را بدون  آنکه توسط سیستم ایمنی بدن مورد تهاجم قرار گیرد پرورش داده و به آن ملحق شود . این توانایی در دوری گزیدن از سیستم ایمنی شدیدا تنظیم می شود و جفت می داند که تبدیل شدن به عنوان عضوی از بدن را متوقف سازد و پیش از آنکه به بدن مادر آسیب برساند . محققین امیدوارند که درک بهتری از اینکه چطور جفت این کار را انجام می دهد به ما کمک نماید تا با سرطان بجنگیم که سیستم ایمنی را مختل می سازد.
جفت نه تنها در طول دوران حاملگی اندام شگفت انگیزی است بلکه مزایای آن تا بعد از دوران حاملگی نیز تداوم یافته و می تواند امیدهایی را فراهم سازد که برای تمام طول عمر ادامه یابد . اگر شما تصمیم نگیرید که سلولهای بنیادی جفت خود را اهدا نمایید ، آن به عنوان یک ماده زائد و زباله بیولوژیکی هدر رفته و دور ریخته خواهد شد .

 

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • 10 واقعیت شگفت انگیز درباره جفت
ثبت امتیاز
نظرات
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.