Menu

اخبار

اخبار

5 روش برای کنترل کمر درد در بارداری
 

5 روش برای کنترل کمر درد در بارداری

دوران بارداری پر از لحظات زیبا و هیجان انگیز است. با بزرگتر شدن کودک تغییرات را مشاهده کرده و لحظاتی مانند شنیدن ضربان قلب کودک و احساس حرکت برای اولین بار را تجربه خواهید کرد. با این حال، مواردی مانند کمردرد نیز در دوران بارداری ایجاد می‌شود.
ﺳﻪشنبه، 07 بهمن 1399 | Article Rating

نکاتی برای کنترل درد کمر بارداری

     

        دوران بارداری پر از لحظات زیبا و هیجان انگیز است. با بزرگتر شدن کودک تغییرات را مشاهده کرده و لحظاتی مانند شنیدن ضربان قلب کودک و احساس حرکت برای اولین بار را تجربه خواهید کرد. با این حال، مواردی مانند کمردرد نیز در دوران بارداری ایجاد می‌شود. بارداری از چند جهت می‌تواند باعث کمردرد شود اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید تا حدودی درد خود را تسکین دهید.

 

چرا کمردرد ایجاد می‌شود؟

        دلایل زیادی در ارتباط با ایجاد کمردرد در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا برخی از دلایل بالقوه ذکر شده است:

  • افزایش وزن:

        یکی از وظایف ستون فقرات شکل دادن و پشتیبانی ساختار بدن است. افزایش وزن در دوران بارداری می‌تواند باعث ایجاد فشار بر ستون فقرات و رگ‌های خونی و اعصاب لگن و کمر شود.
  • وضعیت بد بدن:

        وزن ناشی از کودک در حال رشد، می‌تواند باعث ایجاد وضعیت بد در بدن مادر شود. تمام وزن اضافی جلو بدن (شکم)، جهت ایجاد تعادل شما را به سمت جلو می‌کشد. لذا، برای خنثی کردن تغییر حاصل از تعادل وسوسه می‌شوید که عضلات کمر را خم کنید.
  • هورمون ها:

            برای کمک به تولد نوزاد در زمان زایمان، بدن هورمونی به نام ریلکسین تولید می‌کند. این هورمون باعث شل شدن مفاصل و رباط‌های لگن می‌شود تا مادر زایمان راحت‌تری داشته باشد.علاوه بر این  ترشح این هورمون سبب شل شدن رباط‌های اطراف ستون فقرات مادر شده و در نتیجه از پشت بدن و کمر حمایت کمتری می‌شود.
  • استرس:

            استرس نه تنها باعث تنش عاطفی می‌شود، بلکه تنش جسمی نیز ایجاد می‌کند. هنگامی که بدن تحت فشار قرار می‌گیرد، آدرنالین و کورتیزول آزاد می‌کند که هر دو در تنش عضلانی تأثیر دارند.

 

چگونه می‌توان از کمردرد رهایی یافت؟

       برای کاهش درد یا جلوگیری از بروز درد کمر به موارد زیر توجه کنید:

  1. ورزش:

           با شروع درد، ورزش کمک چندانی نخواهد کرد، اما می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند. ورزش باعث تقویت عضلات و انعطاف‌پذیری شما می‌شود که این امر باعث می‌شود هنگام کشیدن یا حرکت دادن چیزی درد کمتری داشته باشید.
  2. به پهلو بخوابید:

            در دوران بارداری بهترین وضعیت خوابیدن، خوابیدن به پهلو (به ویژه سمت چپ) شما است؛ زیرا شکم را از روده‌ها و رگ‌های خونی دور نگه می‌دارد. برای راحتی بیشتر، بالش‌ها را بین زانوها، زیر شکم و پشت خود قرار دهید.
  3. از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید:

            فرایند استفاده متناوب از کمپرس سرد و گرم به کنترل کمردرد کمک می‌کند. گرما گردش خون و تحرک عضلات سفت را بهبود می‌بخشد (از استفاده بیش از 10 دقیقه از آن خودداری کنید چرا که ممکن است درجه حرارت بدن شما افزایش یابد) و کمپرس آب سرد می‌تواند به التیام التهاب، تورم و بی حسی عضلات کمک کند.
  4. کفش مناسب بپوشید:

            ما معمولا کفش‌ها را به عنوان یک لباس اضافی درنظر می‌گیریم. گاهی وقتی یک جفت کفش زیبا می‌بینیم، مناسب بودن و کاربردی بودن آن را در نظر نمی‌گیریم. درحالیکه باید توجه داشت که  مخصوصاً هنگام بارداری کفش‌های پاشنه بلند تعادل و وضعیت بدن را بهم می‌ریزند و کفش‌های کاملا تخت و نامناسب نیز درد کمر را بدتر می‌کنند. بنابراین باید از کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه یا کفش‌های تخت با قوس استفاده نمائید.
  5. مراقب وضعیت بدن خود باشید:

            می‌دانیم که وضعیت نامناسب بدن باعث ایجاد کمردرد می‌شود. بنابراین مهم است که شما به صورت دوره‌ای بررسی کنید که از وضعیت بدنی خوبی برخوردار هستید یا نه. صاف بنشینید و در هنگام راه رفتن شانه‌ها را عقب برانید و پشت خود را صاف کنید و آرام راه بروید. به مدت زیاد درحالت ایستاده قرار نگیرید و اگر کار شما به صورت ایستاده است، هر چند وقت یکبار بنشینید. هنگام نشستن مطمئن شوید که صندلی شما از پشتی خوبی برخوردار است (بهتر است در این حالت یک بالش کوچک پشت کمر خود قرار دهید).

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

 

 

منابع:

 

  • WebMD. Back Pain in Pregnancy. https://www.webmd.com/baby/guide/back-pain-in-pregnancy#1
  • UTSouthwestern Medical Center. Easy tips to relieve stress-related neck and back pain. https://utswmed.org/medblog/stress-back-pain/
  • American Pregnancy Association. Best Sleeping Positions During Pregnancy. https://americanpregnancy.org/pregnancy-health/sleeping-positions-while-pregnant-1012#:~:text=Sleeping%20on%20your%20left%20side,the%20stress%20on%20your%20back.
  • Mayo Clinic. Back pain during pregnancy: 7 tips for relief. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/pregnancy-week-by-week/in-depth/pregnancy/art-20046080
  • Medical News Today. Can you use a heating pad while pregnant? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322216
  • Medical News Today. Benefits of heating pads. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322216#benefits-of-heating-pads
  • WebMD. Acupuncture Helps Relieve Pregnancy's Low Back Pain. https://www.webmd.com/back-pain/news/20000706/acupuncture-pregnancy-lower-back-pain#1
  • https://www.viacord.com/blog/?p=tips-for-managing-pregnancy-back-pain

 

تصاویر
  • 5 روش برای کنترل کمر درد در بارداری
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.