Menu

اخبار

اخبار

۱۱ آزمایش مهم که مادران باید پیش از بارداری از آنها اطلاع داشته باشند
 

۱۱ آزمایش مهم که مادران باید پیش از بارداری از آنها اطلاع داشته باشند

همه‌ ما از اهمیت مراقبت‌های پزشکی پیش از تولد به‌منظور اطمینان از سلامت مادر باردار و نوزادش آگاه هستیم. امروزه اکثر متخصصان زنان و مامایی توصیه می‌کنند که زنان پیش از اقدام به بارداری به یک متخصص زنان مراجعه کنند.
ﺳﻪشنبه، 20 خرداد 1399 | Article Rating

اهمیت معاینات و آزمایشات پیش از بارداری

          همه­ ما از اهمیت مراقبت­‌های پزشکی پیش از تولد به منظور اطمینان از سلامت مادر باردار و نوزادش آگاه هستیم. امروزه اکثر متخصصان توصیه می­‌کنند که زنان پیش از اقدام به بارداری به یک متخصص زنان مراجعه کنند.

          ممکن است تصور کنید که این حساسیت شاید بیش از اندازه باشد، و این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چرا باید پیش از بارداری به پزشک مراجعه شود؟ اما پزشک در معاینات نمی­‌تواند، بیماری­‌ها را حتی در سطوح اولیه تشخیص دهد و از سلامت شما برای بارداری اطمینان حاصل کند.  پزشک معمولاَ شما را برای انجام برخی آزمایشات معرفی می‌­کند.

پاسخ این آزمایشات به پزشک کمک می‌کند تا از این‌که شما و شریک زندگیتان هیچ بیماری نهانی ندارید که بعدها بتواند در بارداری شما موثر باشد، اطمینان حاصل کند. همچنین پزشک شما می­‌تواند در زمینه سبک زندگی، ورزش، رژیم غذایی و مصرف اسید فولیک به شما کمک کند. برخی مطالعات نشان می­دهد، که مراقبت­های پیش از بارداری شانس بارداری زنان را افزایش می‌دهد و خطرات سقط جنین و یا نقایص هنگام تولد را کاهش می­دهد.

در طول بررسی­‌های پیش از بارداری باید انتظار چه آزمایشاتی را داشته باشیم؟

          پزشک شما با گرفتن تایخچه‌ای از سلامت شما و شریک زندگیتان، معاینه­های پیش از بارداری را آغاز می‌کند. در ادامه وی از شما درخواست می­کند تا یکسری آزمایشات – مثل آزمایش خون و پاپ اسمیر- انجام دهید تا از سلامت شما و شریک زندگیتان مطمئن شود. پزشک معمولاً آزمایش‌هایی را نیز برای تشخیص عوامل بیماری­زای درخواست می‌کند:

  1. روبلا، یا همان سرخک
  2. آبله مرغان
  3. HIV
  4. هپاتیت B
  5. هرپس
  6. سایر STDها (همچنون کلامدیا، سفلیس و گنوروها)
  7. بیماری­های تیروئیدی (با آزمایش TSH)
  8. سایر بیماری­ها همچون توکسوپلازموزیس و بیماری پنجگانه
  9. کم خونی
  10. تالاسمی
  11. نقص ژنتیکی مثل بیماری تای ساکس

          اگر وقت آن رسیده است که مجددا واکسینه شوید، پیش از بارداری این کار را انجام دهید. چند واکسیناسیون مهم، مانند MMR (سرخک، اوریون، سرخچه)، واریسلا (ویروسی که منجر به بیماری آبله مرغان) یا واکسن هپاتیت A خطر نقص هنگام تولد را افزایش می­‌دهد.

 

پیش از بارداری بیماری‌های خود را مدیریت کنید

         اگر شما به یکی از انواع بیماری­ها همچون صرع، فشار خون بالا، آسم، دیابت، یا اختلالات تیروئید مبتلا هستید، بسیار مهم است که پیش از بارداری با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. درحالی ‌که این بیماری‌­ها باید در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود شما و فرزندتان تحت کنترل باشند، همچنین باید برخی از داروهای رایج برای درمان این بیماری‌­ها نیز در این دوره مورد استفاده قرار ­گیرند -مانند داروهای ضدتشنج و فشار خون- که می­‌توانند اثرات معکوس بر بارداری شما داشته باشند. اگر این موضوع درباره داروهایی که هم اکنون استفاده می­‌کنید صحت داشته باشد، پزشک ممکن است بتواند جایگزین متناسبی با بارداری را برایتان پیشنهاد کند. حتما پیش از انجام هرگونه آزمایشی درباره داروهایی که مصرف می‌­کنید با پزشک خود مشورت کنید.

 

پزشک شما احتمالاً برخی از اقدامات زیر را نیز به شما پیشنهاد خواهد کرد:

  • هر روز 0.4 میلی گرم، اسید فولیک مصرف کنید.
    • اسیدفولیک که به طور طبیعی در سبزیجات سبز و به طور مصنوعی در محصولات غنی شده آرد و برنج وجود دارد، و می­تواند خطر نقایص هنگام تولد را کاهش ­دهد. کارشناسان توصیه می­‌کنند که علاوه بر رژیم غذایی مناسب، از سه ماه پیش از بارداری، روزانه یک مولتی ویتامین حاوی اسیدفولیک مصرف کنید و در طول بارداری خود ادامه دهید. اگر بارداری قبلی داشته‌­اید که در آن جنین دچار نقص هنگام تولد در ناحیه مغز و یا نخاع خود شده، پزشک شما احتمالاً روزانه بیشتر از 4 میلی گرم اسید فولیک را توصیه می­‌کند.
  • از مصرف داروها و الکل خود داری کنید.
    • مصرف مواد مخدر غیر قانونی را متوقف کنید، همچنین درباره ادامه مصرف داروهای دیگر یا مکمل­‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید!
  • سیگار نکشید.
    • سیگار کشیدن می­تواند بارداری شما را با خطر مواجه کند و برای جنین آسیب‌زا باشد. همچنین ممکن است باردار شدن شما را دشوارتر کند.
  • ورزش کنید و تغذیه سالمی داشته باشید.
    • تحقیقات نشان می­‌دهد بیماری­‌های لثوی – عفونت لثه ناشی از پلاک – ممکن است، خطر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد را افزایش دهد.
  • در مورد تغییراتی که در زندگیتان با آمدن بچه به وجود می‌­آید فکر کنید.
    • داشتن فرزند همه چیز را در زندگی شما تغییر می­‌دهد – شغل شما، امور مالی‌تان، روابط شما با همسر یا شریک زندگی‌تان از جمله مواردی هستند که تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. نه ماه ممکن است مدت زمان کوتاهی برای درک این حجم از تغییرات باشد، بنابراین پزشک شما می­‌تواند شما را راهنمایی­ کند، که چطور خود را برای این حجم از تغییرات آماده کنید. همچنین پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که در کلاس­های مراقبت از بارداری و زنان باردار، که در مراکز بیمارستانی برگزار می­‌گردد، شرکت کنید.

 

امیدواریم دوران بارداری را با سلامت طی کنید و با تولد فرزندتان لحظه‌های شاد و فرخنده‌ای را پیش‌رو داشته باشید.

 

دبیرخانه محتوای علمی /

تصاویر
  • ۱۱ آزمایش مهم که مادران باید پیش از بارداری از آنها اطلاع داشته باشند
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.