Menu

اخبار

اخبار

رئیس پژوهشگاه رویان :لزوم هم‌پایی قوانین با دانش‌علمی سلول درمانی/ذخیره خون بند ناف در بانک عمومی رایگان است
 

رئیس پژوهشگاه رویان :لزوم هم‌پایی قوانین با دانش‌علمی سلول درمانی/ذخیره خون بند ناف در بانک عمومی رایگان است

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی نیز باید همپای دانش سلول‌های بنیادی به‌روز شود تا خدای ناکرده در این حرکت علمی خللی ایجاد نشود. به کمک قوانین سودجویی‌ها به حداقل می‌رسد.
جمعه، 24 آبان 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالحسین شاهوردی در حاشیه همایش روز جهانی خون بند ناف که امروز ۲۴ آبان در پژوهشگاه رویان برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امروز روز گرامیداشت همه‌ همکارانی است که در حوزه ذخیره خون بند ناف فعالیت کردند. امیدواریم این نشست‌ها برای فرهنگ‌سازی و توسعه این دانش خیر و برکت داشته باشد. در دنیا در حوزه پزشکی تغییرات زیاد و سریعی را مشاهده می‌کنیم. تکنولوژی با پزشکی همراه شده و موجب شده است شناخت بیشتری نسبت به سلول‌ و ارگان‌های مختلف داشته باشیم. امروزه می‌گویند سال ۲۰۵۰ سال تولید قطعات یدکی انسان است و از الان می‌بینیم‌ که با همکاری مهندسان مختلف ارگان‌های مختلفی در حال شکل گرفتن هستند.

وی افزود:  امروز با کمک سلول بیماری‌های زیادی در حال درمان هستند. محور اصلی اتفاقات جدید مثل پزشکی مبتنی بر فرد و یا پزشکی بازساختی سلول است و در دنیا در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌شود. کشوری در آینده می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که بانک‌های سلولی آن ذخیره و تنوع بیشتری داشته باشد. خدا را شکر می‌کنیم که محققان ما در این زمینه فعال هستند و دانش‌ خود را در سطح جهانی انعکاس داده‌اند و باعث ارتقای جایگاه علمی کشور شده‌اند. تمام سازوکارهای این روند باید به خوبی شکل گیرد. قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی نیز باید همپای دانش به‌روز شود تا خدای ناکرده در این حرکت علمی خللی ایجاد نشود. به کمک قوانین سودجویی‌ها به حداقل می‌رسد.

شاهوردی ادامه داد: امیدواریم کارآزمایی بالینی تحقیقاتی که تکمیل شده‌اند، در زمینه‌های مختلف به‌زودی آغاز شود. اخیرا چند مجموعه به همکاران ما پیوسته‌اند که یکی از آن‌ها مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر با تمرکز بر روی دیابت است که با همت یک نیکوکار ایجاد شده و امکان خوبی را برای محققان ایجاد کرده که با نگاه سلول‌درمانی موضوع دیابت را پیگیری کنند. در این مجموعه، آموزش، پژوهش و درمان در کنار هم قرار گرفته‌اند. مرکز تحقیقاتی که در زعفرانیه قرار داشت، به مرکز آموزش‌ کوتاه‌مدت رویان تبدیل شده است.

در بخش دیگری از برنامه روز جهانی خون بند ناف، مرضیه ابراهیمی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه رویان  و اولین مدیر فنی بانک خون رویان در جمع خبرنگاران گفت: اهدای خون بند ناف برای ذخیره در بانک عمومی خون بند ناف رویان رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای فرد ندارد؛ اما فقط یک سوم نمونه‌ها حائز شرایط برای نگهداری هستند.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: هزینه فرآیند پردازش نمونه‌ها بسیار زیاد است و NGOها می‌توانند کمک کنند که بانک عمومی گسترش بیشتری پیدا کند.

در بخش پایانی همایش روز جهانی خون بند ناف، دکتر حسین بهاروند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره اهمیت سلول‌درمانی و شکل‌گیری جنین و سلول‌های بنیادی انسان ایراد سخنرانی کرد. در انتهای مراسم از تعدادی از  پزشکان، اهداکنندگان و مدیران دفاتر نمایندگی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تقدیر شد.

انتهای پیام

تصاویر
  • رئیس پژوهشگاه رویان :لزوم هم‌پایی قوانین با دانش‌علمی سلول درمانی/ذخیره خون بند ناف در بانک عمومی رایگان است
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.