Menu

اخبار

اخبار

 مروري بر فعاليت‌هاي بانك خون بند ناف جهاد دانشگاهي خوزستان
 

مروري بر فعاليت‌هاي بانك خون بند ناف جهاد دانشگاهي خوزستان

شنبه، 01 آذر 1393 | Article Rating
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان، پس از شروع به كار اين مركز، با هدف ايجاد شرايط مناسب براي استفاده هرچه بهتر از ذخيره بانك خون، كارشناساني در شهرستان‌هاي استان خوزستان مورد آموزش قرار گرفتند و به اين ترتيب امكان استفاده از خدمات بانك خون در همه شهرهاي استان فراهم شد. در حال حاضر در مجموع 15 نفر کارشناس خون‌گیری و یک نفر پرسنل دفتری در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

 اين مركز، ارتباطي مستمر و مفید با بسياري از بيمارستان‌هاي استان از جمله بيمارستان‌هاي آريا، نفت، مهر و اروند در اهواز، بيمارستان صنعت نفت ماهشهر، گنجويان و آيت‌الله نبوي در دزفول، بيمارستان تامين اجتماعي بهبهان و بيمارستان حاجيه نرگس معرفي ماهشهر دارد.

 در حال حاضر با توجه کاهش رشد جمعیت و افزایش تک‌فرزندی در خانواده‌ها، لزوم نگهداری از سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیش از پیش اهمیت دارد، چرا که فرزاندان این خانواده‌ها شانس استفاده از بیوندهای خویشاوندی (sibling) را نخواهند داشت. همچنین با توجه به شیوع بالای برخی بیماری‌های خونی در خوزستان از جمله مبتلایان به تاسمی ماژور و درصد بالای ناقلان مینور، سندرم داسی شکل و انواع سرطان‌های خون، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت آشنایی هر چه بیشتر خانواده‌ها از همه‌ی اقشار با بانک خون بند ناف در برنامه‌های این دفتر قرار دارد.

دكتر محمود هاشمي‌تبار مسئول فني آزمايشگاه جنين‌شناسي مركز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي خوزستان و عضو شبكه سلول‌هاي بنيادي كشور با اشاره به اهميت وجود بانك خون بند ناف در استان، اظهار كرد: با توجه به اينكه با استفاده از سلول‌هاي بنيادي و ذخيره بانك خون مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را درمان كرد، ايجاد شرايط ذخيره‌سازي سلول‌هاي خون بند ناف در استان ضروري است.

وي با اشاره به همكاري بانك خون بند ناف جهاد دانشگاهي خوزستان با مركز رويان، افزود: اين مركز با همكاري و استفاده از تجربيات مركز رويان تهران در اهواز راه‌اندازي شد و در حال حاضر در اهواز نمونه‌گيري انجام و نمونه‌ها به تهران منتقل مي‌شوند، ولي با توجه به توسعه مركز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي خوزستان و استفاده از روش درماني IVF در اين مركز، اكنون به دنبال ايجاد شرايط ذخيره‌سازي در اهواز هستيم و نظر  به اهمیت نگهداری سلواهای بنیادی خون بند ناف از نژادها و قومیت‌های مختلف با توجه به تنوع و گستردگی طیف HLA  امید است که در آینده امکان فریز در اهواز نیز فراهم شود.

 هاشمي‌تبار با اشاره به اينكه بسياري از بيماران استان براي درمان به تهران مراجعه مي‌كنند، تصريح كرد: با توجه به فعاليت مراكز درماني جهاد دانشگاهي خوزستان از جمله مركز درمان ناباروري و همچنين فعاليت ديگر مراكز از جمله بيمارستان شفا اهواز در زمينه‌هاي درماني مختلف و همچنين امكان انجام پيوند براي درمان بسياري از بيماران، توسعه فعاليت بانك خون در استان ضروري است و با توسعه اين مركز مي‌توان بسياري از بيماران را در استان درمان كرد.

دکتر ساره امیرزاده متخصص زنان و  زایمان و از پزشكان فعال در بانك خون نيز در خصوص اولويت خانواده‌ها براي عضویت در بانک خون بند ناف، گفت: خانواده‌هایی با سابقه بیماری‌های مختلف خونی یا ژنتیکی خصوصا مادرانی که فرزند قبلی مبتلا به بیماری‌های خاص داشته باشند براي عضويت در اولويت هستند.

وي با اعلام رضايت از روند ارائه خدمات بانک خون خصوصا در روز زایمان و فرایند خون‌گیری، مواردي از جمله جلب اعتماد پزشکان توسط کارشناسان خون‌گیری با حضور به موقع در بیمارستان، رعایت شرایط استریل‌فیلد عمل، سرعت عمل در نمونه‌برداری و عدم ایجاد اخلال در روند کار اتاق عمل و پزشک را داراي اهمیت دانست.

 

اميرزاده نمونه‌گیری به روش داخل رحمی در شرایطی که مادر خونریزی بیش از حد معمول نداشته باشد و نکات استریل رعایت شود را بلامانع دانست و افزود: بهبود کیفیت نمونه خون دریافتی از نظر حجمی و کاهش احتمال لخته و آلودگی از مزاياي اين روش است.

بر اساس اين گزارش، مرکز تحقیقات و درمان‌های ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان نيز در سال 91 با زیربنایی بيش از 3 هزار متر مربع و با هدف پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های نازایی زنان و ناباروری مردان فعاليت خود را آغاز كرد. انجام مطالعات در زمینه سلول‌های بنیادی بافت بند ناف و ژل وارتن و ترمیم بافت به‌وسیله سلول‌های بنیادی توسط محققان و متخصصان این مرکز و تجهیز ۳ آزمایشگاه تحقیقاتی و استفاده از نیروی متخصص، بستر بسیار مناسبی جهت تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی و نگهداری خون بند ناف در استان خوزستان را فراهم كرده است.

 

تصاویر
  •  مروري بر فعاليت‌هاي بانك خون بند ناف جهاد دانشگاهي خوزستان
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.