Menu

اخبار

اخبار

کاهش شنوایی حسی-عصبی (SNHL)
 

کاهش شنوایی حسی-عصبی (SNHL)

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای SNHL وجود ندارد؛ محققان در حال توسعه روش‌های درمانی بالقوه هستند تا بتوان به کودکان تحت تأثیر SNHL اکتسابی کمک کرد. برخی از محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بازیابی عملکرد در ساختار شنوایی کمک کنند.
ﺳﻪشنبه، 23 دی 1399 | Article Rating

 

کاهش شنوایی حسی-عصبی

 

کاهش شنوایی حسی-عصبی (SNHL) نوع خاصی از کاهش شنوایی است که به علت آسیب به گوش داخلی یا اختلال درعملکرد آن (در مقایسه با سایر ساختارهای گوش) ایجاد می‌شود. SNHL اکتسابی می‌تواند در نتیجه تولد زودرس، عفونت یا قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد یا داروهای خاص اتفاق بیفتد و منجر به آسیب غیر قابل جبرانی به سلول‌های شکننده مو (مژه) در گوش داخلی شود.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای SNHL وجود ندارد، محققان در حال توسعه روش‌های درمانی بالقوه هستند تا بتوان  به کودکان تحت تأثیر SNHL اکتسابی کمک کرد. برخی از محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بازیابی عملکرد در ساختار شنوایی کمک کنند.

 

سلول‌های بنیادی خون بند ناف ممکن است مزایای منحصر به فردی داشته باشند.

 

درمان هدفمند: برخلاف سایر روش‌های درمانی مطالعات اولیه آزمایشگاهی نشان داده اند که سلول‌های بنیادی خون بندناف مستقیماً با کمک به بازسازی ساختارهای ظریف گوش داخلی، مشکل اصلی کم شنوایی را برطرف میکنند.

ترمیم خود: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سلول‌های بنیادی توانایی لانه گزینی در محل آسیب دیده را دارند. آن‌ها همچنین ممکن است پتانسیل تحریک مکانیسم ترمیم سایت آسیب دیده را داشته باشند.

ایمن و در دسترس: خون بند‌ناف را می توان به راحتی هنگام تولد جمع آوری و برای استفاده احتمالی در آینده ذخیره کرد.

در یک آزمایش بالینی اثر پیوند اتولوگ خون بند‌ناف در کودکان مبتلا به کم‌شنوایی حسی-عصبی اکتسابی ارزیابی شد. برای اولین بار نتایج فاز اول این کارازمایی بالینی منتشر شد. این مطالعه آزمایشی کوچک نتایج دلگرم کننده‌ای را برای درمان این بیماری لاعلاج ارائه داد. پیشرفت‌های انجام شده در این روش می‌تواند زمینه را برای تحقیقات بیشتر در مورد بررسی خون بند‌ناف به عنوان یک درمان بالقوه برای کاهش شنوایی اکتسابی فراهم کند.

این مطالعه با هدایت دکتر جیمز باومگارتنر، جراح کودکان و نوزادان در بیمارستان کودکان فلوریدا و لیندا باومگارتنر، درمانگر کلامی شنوایی مجاز در Little HEARoes و مدارس شنوایی و گفتاری کلارک انجام شد. در این کارازمایی یازده کودک 6 ماهه تا 6 ساله با SNHL متوسط تا شدید با تزریق داخل وریدی سلول‌های بنیادی خون بند ناف تحت درمان قرار گرفتند. دوز سلول از 8 تا 30 میلیون سلول / کیلوگرم وزن بدن بود. پیوند خون بند ناف به صورت اتولوگ انجام شد و به مدت یک سال پس از تزریق تحت فواصل معینی تحت فالو آپ قرار گرفتند. ایمنی و اثربخشی این روش مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعه همه بیماران زنده مانده بودند و هیچ عارضه جانبی وجود نداشت. نتایج نشان داد تزریق اتولوگ خون بندناف ایمن و بی خطر است. از نظر آماری پیشرفت‌های قابل توجهی مشاهده شد و نتایج نشان داد که تزریق اتولوگ خون بند ناف ممکن است پتانسیل بهبودی در ساختار گوش داخلی و بهبود شنوایی را داشته باشد. در پنج کودک از یازده کودک شرکت کننده در این مطالعه آستانه پاسخ شنیداری ساقه مغز کاهش یافت و قابلیت تشخیص صدا بهبود پیدا کرد.

این نتایج شگفت آور است زیرا SNHL اکتسابی یک بیماری دائمی است و انتظار نمی رود با سایر روشهای درمانی (مانند گفتاردرمانی) یا با افزایش سن بهبود یابد. اگرچه این یک مطالعه کوچک بود و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نتایج دلگرم کننده است و شاید بتوان در آینده با استفاده از این روش کودکان مبتلا به SNHL را درمان کرد و امکان تحقیقات بیشتر برای سایر انواع کاهش شنوایی به وجود آید.

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /

 

منبع:
  • Baumgartner LS, Moore E, Shook D, Messina S, Day MC, Green J, Nandy R, Seidman M, Baumgartner JE. Safety of autologous umbilical cord blood therapy for acquired sensorineural hearing loss in children. Journal of audiology & otology. 2018 Oct;22(4):209.
  • https://www.cordblood.com/stem-cell-research/cord-blood-research/hearing-loss#
تصاویر
  • کاهش شنوایی حسی-عصبی (SNHL)
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.