Menu

اخبار

اخبار

14 دی ماه؛ شانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی
 

14 دی ماه؛ شانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی

دانش فراوان، هوش سرشار، توان مديريتي بالا از يك سو و تعهد،‌ اخلاص و ايمان هميشگي او به خداوند متعال از سويي ديگر سبب شد تا در دوران حيات كوتاه دکترکاظمی آشتیانی در دو حوزه مديريتش موفقيت هاي چشمگيري همچون گسترش روشهاي پيشرفته درمان ناباروري، ‌توليد و تكثير و انجماد سلولهاي بنيادي جنيني و همانند سازي (كلونينگ) ‌حيوانات را رقم بزند.
ﺳﻪشنبه، 14 دی 1400 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، شانزده سال پیش در عصر روز چهارشنبه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ دکتر سعید کاظمی آشتیانی، رییس پژوهشکده رویان – مرکز علمی پیشتاز تحقیقات سلول‌های بنیادی و شبیه سازی در ایران و از بزرگترین مراکز درمانی تحقیقاتی پزشکی تولیدمثل در کشور – در کمال ناباوری حین انجام تست ورزش در بیمارستان بقیه الله (عج) تهران در چهل و چهار سالگی درگذشت.

وی دارای درجه دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران نقش بسزایی داشت. 

 

فقدان ناگهانی زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی از موسسان و رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی که به واسطه اقدامات موثر این پژوهشکده در ارائه هر چه بهتر خدمات درمان ناباروری و دستاوردهای بزرگ ملی آن نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در کشور در سال ۱۳۸۲ و تحقیقات گسترده در زمینه سلول درمانی بیماری های مختلف از قبیل ضایعه قرنیه و عوارض سکته قلبی، راه اندازی نخستین بانک خون بند ناف خصوصی کشور در سال ۸۳ و پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیه سازی شده خاورمیانه – که چند ماه پس از درگذشت دکتر کاظمی به ثمر نشست – چهره علمی شناخته شده ای بود، فراتر از دایره همکاران و جامعه علمی و پژوهشی این حوزه، تاسف و تاثر عمومی را نیز در پی داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتی به شخصیت و عملکرد دکترکاظمی آشتیانی پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند:«اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم، عبارت است از: ترکیب علم، ایمان، تلاش. هم علم را جدی گرفتند، هم ایمان و پایبندی و تقوا را؛ نه به صورت یک سربار، بلکه به شکل یک عنصر اصلی در بافت مجموعه و در بافت کار. و هم خستگی را فراموش کردند، که به گمان من مرحوم کاظمی جان و سلامت خودش را هم سر همین کار گذاشت؛ یعنی این دنبالگیری و این اهتمام‌ها و خسته نشدن‌ها. لذا رویان در چشم من بسیار گرامی است و عزیز است.»

متن کامل این بیانات، خاطرات، نماهنگ دکتر کاظمی آشتیانی با نام «دکتر کاظمی آشتیانی؛ فرزند صالح انقلاب»  از سایت khamenei.ir قابل دسترسی است.

پایان مطلب/

تصاویر
  • 14 دی ماه؛ شانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.