Menu

اخبار

اخبار

 معجزه «پرده جنینی» در ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها/ دستاوردی جدید در جراحی‌های چشم  
 

 معجزه «پرده جنینی» در ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها/ دستاوردی جدید در جراحی‌های چشم  

مسئول پروژه پرده آمنیوتیک پژوهشگاه رویان در خصوص موارد استفاده از این پرده در ترمیم زخم ها و انواع جراحی ها توضیح داد.
شنبه، 09 تیر 1397 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان (از شرکت های توابع پژوهشگاه رویان) با کلینیک پوست پژوهشگاه رویان در درمان بیماران پروانه‌ای، برای درمان بیماران سوختگی درجه 2 و سه با بیمارستان شهید مطهری، برای درمان زخم پای دیابتی  با بیمارستان مدرس، برای درمان آسیب‌های چشمی با بیمارستان لبافی نژاد همکاری‌های می کند.

گروه تحقیق و توسعه بانک خون بند ناف بر آن داشت تا به تاسیس بانک پرده آمنیوتیک اقدام کند.

 رکسانا زواری مسئول پروژه پرده آمنیوتیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پرده آمنیوتیک و کارهایی که در این راستا در بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان انجام شده است، اظهار کرد: پرده آمنیوتیک داخلی‌ترین لایه مجاور مایع آمنیوتیک و جنین است، تاریخچه استفاده از این پرده در تحقیقات و درمان به طور ویژه در انواع جراحی‌ها به بیش از صد سال پیش باز می‌گردد.

این مسئول پروژه بیان کرد: امروزه این ماده زیستی که عمدتا در داخل کشور به صورت یک زباله زیستی دفع می‌گردد، جایگاه خود را آن گونه در طب ترمیم تثبیت کرده است که شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا اقدام به فرآوری و عرضه انبوه این ماده زیستی می‌کنند.

 

 

زواری ادامه داد: امکان دسترسی به محصولات زایمانی به واسطه وجود بانک خون بندناف رویان، گروه تحقیق و توسعه این بانک را بر آن داشت تا به تاسیس بانک پرده آمنیوتیک اقدام کند، پرده آمنیوتیک دارای ویژگی‌های خاصی است، یکی از این ویژگی‌ها شامل  فاکتورهای رشد و سایتوکین‌هایی است که منجر به اپیتلیال سازی می‌شود.

وی تشریح کرد: یکی دیگر از این ویژگی‌ها خواص ضد میکروبی و ویروسی بوده است که سبب کاهش عفونت در موضع زخم می‌شود؛ پرده آمنیوتیک خاصیت ضد التهابی دارد که مانع تشکیل اسکار به‌دنبال ترمیم جای زخم شده یکی دیگر از ویژگی‌ها این است که ماتریکس مناسبی را برای مهاجرت و تکثیر سلول‌ها فراهم می آورد.

مسئول پروژه پرده آمنیونیک رویان افزود: پرده آمنیوتیک سبب کاهش درد در محل زخم شده همچنین از ایمنی زایی پایینی برخوردار است و توسط افراد به سادگی پذیرفته می‌شود.

زواری با اشاره به اینکه پرده آمنیوتیک در روند درمان طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی و جراحی‌ها کاربرد دارد، گفت: از جمله کاربردهای پرده آمنیوتیک ترمیم زخم‌های مزمن و حاد شامل زخم‌های دیابتی، سوختگی‌های درجه 2 و سه، زخم‌های بستر، زخم‌های ایجاد شده پس از جراحی یا پس از برخورد ضربه، زخم‌های پوستی ایجاد شده در بیماران EB (Epidermolysis Bullosa) است.

وی ادامه داد: این پرده در جراحی‌های چشم شامل زخم قرنیه، سوختگی‌های شیمیایی و حرارتی و بازسازی کره چشم موثر است،  همچنین در جراحی عروق و جراحی‌های عمومی، جراحی پلاستیک، پیوند عروق، ستون فقرات، ارتوپدی و پزشکی ورزشی، جراحی ستون فقرات، التهاب تاندون و التهاب غلاف کف پا، گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی، ترمیم پرده گوش، ترمیم سپتوم بینی، جراحی و ترمیم لثه تاثیر گذار است.

پایان مطلب/

تصاویر
  •  معجزه «پرده جنینی» در ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها/ دستاوردی جدید در جراحی‌های چشم  
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.