Menu

اخبار

اخبار

ایجاد نمایندگی بانک خون بندناف در 23 استان کشور
 

ایجاد نمایندگی بانک خون بندناف در 23 استان کشور

چهارشنبه، 16 اردیبهشت 1394 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در آیین افتتاح بیست و سومین نمایندگی بانک خون بندناف کشور در شهرکرد، با بیان اینکه تاکنون در 23 استان کشور نمایندگی بانک خون بند ناف ایجاد شده است، تصریح کرد: ضروریست در استان‌ به خانواده‎ها اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود که خون‎گیری بندناف با روشی استاندار انجام و نمونه در تهران ذخیره سازی می‎شود.


وی خاطرنشان کرد: خون بندنافی که به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‏‌شد امروزه به عنوان یک منبع به راحتی قابل استفاده است و با جمع‌آوری آن و بررسی سلول‎های بنیادی آن در تانک‏های نیتروژن با دمای 196- برای 10 تا15 سال نگهداری کرد و به عنوان منبع سلولی برای درمان بیماری‎های بدخیم استفاده کرد.

ضرابی جمع‌آوری خون بندناف را مهم‎ترین قدم برای این بانک برشمرد و افزود: هرچند جمع‌آوری خون بندناف با روش آموزشی ساده بلافاصله بعد از زایمان انجام می‎شود اما این پروسه دقت خیلی زیادی لازم دارد چراکه اگر در این مرحله غفلت شود بقیه فرآیندها بیهوده خواهد بود.

وی با بیان اینکه خون‏گیری بندناف تنها یک بار آن هم بلافاصله بعد از تولد قابل انجام است، افزود: این امر اهمیت جمع‎آوری را بالاتر می‎برد.

به گفته وی، اگر بتوانیم تا پایان امسال ذخیره سلولی مناسبی از چهارمحال و بختیاری داشته باشیم می‎توانیم در مراحل بعدی پیوند زمینه سلولی مناسبی فراهم کنیم.

ضرابی با بیان اینکه در بانک عمومی بند ناف 4000 نمونه و در بانک خصوصی بیش از 50 هزار نمونه خون بندناف ذخیره است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سلول‎های جمع‌‏آوری شده خون ساز هستند، برای بیماری‎های خونی چون تالاسمی، سرطان خون و بیماری نقص سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین خاطرنشان کرد: نمونه‎های خون بندناف از قومیت‏‌های مختلف جمع آوری شده با این هدف که برای درخواست کنندگان نقاط مختلف کشور احتمال پیدا کردن شانس نمونه بالاتر باشد.


ضرابی با بیان اینکه مغز استخوان مملو از سلول‎های بنیادی است و از آن به عنوان منبع سلول‎های بنیادی استفاده می شود، افزود: این امر بسیار دردناک بوده و نیاز به بیهوشی دارد و دراتاق عمل انجام می‏‌شود. بین 3 تا 5 ماه زمان نیاز است تا اهدا کننده شناسایی شود اما در بانک خون بندناف در چند دقیقه نمونه مناسب پیدا می‌‏شود.

وی با اشاره به اینکه نگهداری هر نمونه یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد، گفت: با توجه به وضعیت اعتبارات در این بخش می‏‌طلبد اعتبار استانی نیز برای ذخیره‎سازی خون بند ناف در بانک عمومی در نظر گرفته شود.

پایان مطلب/

تصاویر
  • ایجاد نمایندگی بانک خون بندناف در 23 استان کشور
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.