Menu

اخبار

اخبار

بیماری کووید-19 چه تاثیری بر فصل آنفلوآنزا دارد؟
 

بیماری کووید-19 چه تاثیری بر فصل آنفلوآنزا دارد؟

با نزدیک شدن به فصل زمستان، نگرانی از تأثیر همزمان کووید-19 و آنفولانزای 2020-2021 روز به روز بیشتر می‌شود. این در حالی است که هنوز درباره پیامدهای عفونت همزمان آنفلوانزا و کووید-19 مطالعه کاملی انجام نشده است . . .
شنبه، 15 شهریور 1399 | Article Rating

بیماری کووید-19 چه تاثیری بر فصل آنفلوآنزا دارد؟

دانشمندان در تلاش برای یافتن سرنخ‌ها

     با نزدیک شدن به فصل زمستان، نگرانی از تأثیر همزمان کووید-19 و آنفولانزای 2020-2021 روزه به روز بیشتر می‌شود. پیامدهای عفونت همزمان آنفلوانزا و کووید-19 به طور کامل مطالعه نشده است. در ماه آوریل، یک تیم در دانشگاه استنفورد مشاهده کرد که در میان 116 نفر مبتلا به ویروس کرونا در شمال کالیفرنیا، 24 نفر حداقل به یک عفونت تنفسی دیگر نیز مبتلا بودند. اغلب این عفونت‌ها ناشی از رینوویروس[1] و انترو ویروس‌ها[2] بودند که باعث ایجاد علائم سرماخوردگی می‌شوند. بنجامین پینسکی، پاتولوژیست، در دانشگاه استنفورد بیان کرد که در این میان فقط یکی از بیماران مبتلا به آنفلوانزا بود. البته باید توجه داشت زمان انجام مطالعه در فصل شیوع آنفوانزا در امریکا نبود. نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوتی بین بیماران مبتلا به کووید-19 به تنهایی و بیمارانی که مبتلا به کووید-19 و یک عفونت تنفسی دیگر به طور همزمان بودند، وجود نداشت. اما بر اساس این نتایج نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد زیرا گروه مورد مطالعه بسیار کوچک بود.

     طبق مطالعات تیم تحقیقاتی دکتر نیکبخش در دانشگاه گلاسگو، احتمال ابتلای همزمان به آنفلوانزا و سایر عفونت‌های تنفسی بسیار کم است به طوریکه بین ویروس آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی دیگر اثرات محافظتی مشاهده شد. به طور مثال، ابتلا به یک نوع آنفلوانزا (آنفلوانزای نوع A)، احتمال ابتلا به عفونت رینوویروس را پایین می‌آورد.

     دکتر نیکبخش بیشتر نگران رابطه ویروس کرونا و RSV است. نتایج مطالعات آن‌ها نشان داده است که افراد مبتلا به کووید-19 حساسیت بیشتری نسبت به ویروس [3]RSV دارند و برعکس. برای پیدا کردن اثرات متقابل ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی نیاز به انجام مطالعات بیشتری است.

     دکتر گرگوری متخصص بیماریهای عفونی و مدیر گروه تحقیقات واکسن کلینیک مایو، می‌گوید در حالی که پیش بینی اینکه در زمستان 2020-2021 دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد دشوار است، اما بر اساس اطلاعاتی که از نیمکره جنوبی، جایی که فصل آنفولانزا به پایان می‌رسد به دست می‌آید می‌توان بررسی‌های دقیق‌تری را انجام داد.

     جالب اینجاست  با توجه به آنچه در نیمکره جنوبی مشاهده می‌شود، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی باعث شده است که بار آنفولانزا نسبت به سال‌های پیش بسیار کاهش یابد. بنابراین روش استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری‌های تنفسی مهم و تأثیرگذار است. همچنین توصیه می‌شود افرادی که قصد استفاده از واکسن آنفلوانزا دارند، زودتر از حالت نرمال این اقدام را انجام دهند چراکه آنفلوانزا به خودی خود می‌تواند مشکلات پزشکی زیادی ایجاد کند و باعث افزایش تقاضا در سیستم پزشکی شود.

واکسن ها در دوران بارداری

     اگرچه فعلا هیچ واکسنی برای محافظت در برابر ویروس ناشی از کووید-19 در دسترس نیست، اما واکسن‌های روتین بارداری در محافظت از سلامت مادران باردار مهم هستند. دریافت برخی واکسن‌ها در دوران بارداری مانند واکسن‌های آنفولانزا و Tdap[4] می‌تواند به ایمنی مادران باردار و کودک آن‌ها در برابر برخی بیماری‌ها کمک کند. توصیه می‌شود مادران باردار تزریق واکسن‌های پیشنهادی خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز مربوطه انجام دهند.

 

واحد تضمین کیفیت بانک خون بندناف رویان /.

 

منبع:

https://www.sciencemag.org/news/2020/08/how-will-covid-19-affect-coming-flu-season-scientists-struggle-clues

 


[1]  رینو ویروس یا ویروس سرماخوردگی رایج ترین عامل عفونی ویروسی در انسان و علت اصلی سرماخوردگی است. رینوویروس در دمای 33-35 درجه سانتیگراد (91-95 درجه فارنهایت) ، دمای موجود در بینی تکثیر می‌یابد.

[2]  انتروویروس‌ها گروهی از ویروس‌ها هستند که باعث ایجاد تعدادی بیماری عفونی می‌شوند که معمولاً خفیف هستند. اما اگر سیستم عصبی مرکزی را آلوده کنند، می‌توانند بیماری جدی ایجاد کنند. دو مورد رایجانتروویروس‌ها،  اکوویروس و کوکساکی ویروس است.

[3] ویروس انسدادی تنفسی (RSV) یک ویروس رایج و بسیار مسری است که بیشتر دستگاه تنفسی  کودکان کمتر از یک سال را آلوده می کند. البته برای بیشتر نوزادان و کودکان خردسال، عفونت چیزی بیشتر از سرماخوردگی ایجاد نمی‌کند.

[4] واکسن سه گانه Tdap در برابر این بیماری‌ها ایمنی ایجاد می‌کند · کزاز · دیفتری · سیاه‌سرفه

تصاویر
  • بیماری کووید-19 چه تاثیری بر فصل آنفلوآنزا دارد؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.