Menu

اخبار

اخبار

به بهانه روز جهانی محیط زیست
 

به بهانه روز جهانی محیط زیست

براساس گزارش بنیاد جمعیت جهانی "دی اس دبلیو" در آلمان، در هر ثانیه به طور متوسط ۲.۶ نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود و از ابتدای سال 2020 میلادی تا لحظه نگارش این گزارش، حدود 60 میلیون کودک در دنیا متولد شده‌اند. این یعنی 60 میلیون جفت، بندناف و بقایای زایمانی به‌جای می‌ماند که بخش عمده این ضایعات دور ریخته می‌شوند. 
جمعه، 16 خرداد 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی، با افزایش جمعیت کره زمین، هر روزه نگرانی ها نسبت به آسیب‌های زیست محیطی بیشتر می‌شود. از نگاه محققان، کارشناسان و فعالان محیط زیست، پسماند دشمن شماره یک انسان است. آنها معتقدند دانش دفع و بازیافت که هم اکنون در خدمت بشر قرار گرفته است، اگر به درستی به‌کار برده شود، به حل این معضل کمک شایانی خواهد کرد.
زباله های بیمارستانی؛ تهدیدی برای محیط زیست!
در میان همه پسماندهایی که هر روزه تولید و طبیعت را به چالش می کشند، زباله های بیمارستانی از خطرناک ترین پسماندها به شمار می‌آیند. پسماندهای بیمارستانی بسیار متفاوتند. برخی از آن‌ها عفونی و بیماری‌زا هستند مانند پسماندهای عفونی، پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، دارویی، سرطان‌زا، شیمیایی، کپسول‌های حاوی گازهای پرفشار و پسماندهای حاوی فلزات سنگین. برخی دیگر از این ضایعات نه تنها خطرناک نیستند بلکه می‌توانند به حفظ زندگی بشر نیز کمک کنند اما به دلیل عدم آگاهی شهروندان و بی توجهی مقامات و مسئولان کشورها، به پسماندهایی خطرناک برای طبیعت و انسان تبدیل می‌شوند. جفت، بندناف، خون بندناف و پرده آمنیوتیک از جمله زباله‌های بیولوژیکی هستند که اگر بازیافت و وارد چرخه تولید و زندگی شوند می‌توانند جان بسیاری از انسان را از مرگ حتمی نجات دهند. 
ضمائم زایمانی زباله نیستند!
اخیرا با رشد علم در زمینه بازیافت زباله ها بیولوژیکی و فرآوری آنها به منظور مصارف درمانی، دانشمندان توانسته‌اند خدمات ارزنده‌ای به طبیعت و نسل بشر ارائه دهند.  جفت، بندناف، خون بندناف، مایع جنینی و پرده آمنیوتیک که بخشی از ضمائم جنین است و تا سال‌های اخیر به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، با فرآوری، به یک عنصر حیات بخش تبدیل شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 
این ضمائم زایمانی هم اکنون در سراسر دنیا در بانک های خون بندناف و بانک‌های ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی، وارد چرخه بازیافت شده‌اند و امیدهای فراوانی را برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج فراهم کرده‌اند.
شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان نیز با راه اندازی 32 دفتر نمایندگی در سراسر کشور گام مهمی برای بازیافت این زباله‌های بیولوژیک در ایران و کشورهای همسایه برداشته است. بانک خون بندناف رویان موفق شده است تاکنون مانع از دور ریخته شدن بیش از 128 هزار نمونه خون بندناف شود و توانسته آنها را برای استفاده در درمان بیماری‌هایی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارند ذخیره‌سازی کند.
بیش از 100 بیماری پتانسیل درمان با خون بندناف را دارند
در حال حاضر بیش از 100 بیماری پتانسیل درمان به کمک سلول‌های بنیادی خون بندناف را دارند و عمده استفاده این سلول‌ها در حال حاضر برای درمان بیماری هایی با منشاء خونی است. پرده آمنیوتیک نیز که پیش از این یک زباله بیولوژیک بوده است، اکنون به همت متخصصان ما به محصولی ارزشمند تبدیل شده وبه عنوان یک پانسمان زیستی برای سوختگی یا زخم‌های دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی
همچنینن لازم به ذکر است که شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از سال ۱۳۹۹ درصدد است با راه‌اندازی پالایشگاه فرآوری ضایعات زایمانی بتواند تمامی ضمائم زایمانی را به محصولات قابل استفاده در مصارف درمانی تبدیل کند.

پایان مطلب/

تصاویر
  • به بهانه روز جهانی محیط زیست
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.