Menu

اخبار

اخبار

وجود آمادگي براي ارائه خدمات بانك خون بند ناف به كشورهاي حوزه خليج فارس
 

وجود آمادگي براي ارائه خدمات بانك خون بند ناف به كشورهاي حوزه خليج فارس

شنبه، 10 آبان 1393 | Article Rating

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، مسعود رستگار صبح پنجشنبه 8 آبان در نشست مسئولان و رابطان دفاتر بانك خون بندناف واحدهاي جهاددانشگاهي كشور در شيراز،‌ گفت: امروز در عرصه پزشكي بخشي قابل توجهي از خدمات نوين وابسته به فعاليت‌هاي انجام شده در موسسه رويان جهاددانشگاهي است.

رستگار با اشاره به توانمندي‌هاي علمي، پژوهشي نهادجهاددانشگاهي كشور خاطرنشان كرد: ظرفيت مناسبي در بخش‌هاي مختلف تخصصي در جهاددانشگاهي منجمله در استان فارس وجود دارد كه مي‌توان با استفاده از اين ظرفيت‌ها، به ارتقا كيفي و توسعه كمي خدمات در عرصه پزشكي كمك‌هاي شايان توجهي كرد.

رئيس جهاددانشگاهي فارس همچنين به سوابق اين نهاد در زمينه بانك خون بندناف اشاره و ضمن ارزشمند خواندن اين خدمات، گفت: اطلاع‌رساني در خصوص لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي بانك خون بندناف و ارتقا آگاهي‌هاي عمومي در اين حوزه يكي از ضرورت‌ها در عصر حاضر به‌شمار مي‌رود.

رستگار با بيان اينكه دفتر بانك‌خون بندناف جهاددانشگاهي فارس داراي تجارب ارزشمندي در اين حوزه است، گفت: سلول‌هاي بنيادي ابتدايي ترين سلول‌هاي سازنده بدن هستند كه در طول دوره رشد جنيني پرورش يافته و تبديل به سلول‌هاي بالغ و خاصي مي‌شوند و اين سلول‌ها مسئول ساخت انواع بافت‌هاي بدن به‌شمار مي‌روند.

وي ادامه داد: در واقع منشأ كل اعضاء و بافت‌هاي بدن منجمله سلول‌هاي عضله قلب، سلول‌هاي عصبي، گلبول‌هاي قرمز خون، سيستم ايمني، پوست و غيره سلول‌هاي بنيادي است و بعد از كامل شدن اعضاي بدن، سلول‌هاي بنيادي مسئول ترميم بافت‌هاي آسيب ديده بوده و اين نقش بسيار حساس و با اهميت است.

رستگار اضافه كرد: از طرفي خون بند ناف كه به‌عنوان خون جفتي شناخته شده، خوني است كه در جنين در حال تكوين داخل رحم جريان دارد . حال آنكه در شرايط عادي، پس از تولد نوزاد، خون باقيمانده در بند ناف و جفت، كه غني از سلول‌هاي بنيادي است، به‌عنوان يك زباله بيولوژيك دور ريخته مي‌شود.

وي با بيان اينكه بانك خون بندناف ظرفيتي است براي ذخيره‌سازي و نگهداري اين سلول‌ها، گفت: استفاده از اين ظرفيت امكان تحولي را در ترميم بافت‌هاي مختلف بدن داده است و بي‌ترديد در آينده در اين حوزه شاهد رشد بيشتري خواهيم بود.

رستگار با يادآوري اينكه تحقيقات به سمت استفاده از سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف براي درمان بيماري‌هايي از قبيل سكته‌هاي قلبي، آلزايمر، MS، لوپوس، ديابت و ديگر بيماري‌هاي خود ايمني پيش مي‌رود، گفت: در استان فارس دفتر نمايندگي بانك خون بندناف از سال 87 راه‌اندازي شد و اكنون با كوله‌باري از تجربه، آمادگي ارائه خدمات به متقاضيان را دارد.

رئيس جهاددانشگاهي استان فارس گفت: با اتكا به تجارب ارزشمند و توان تخصصي نيروي انساني حاذق و ظرفيت تجهيزاتي موجود، امكان ارائه خدمات به مردم استان فارس، استان‌هاي همجوار و حتي كشورهاي مختلف خصوصا در حوزه خليج فارس را داريم.

رستگار با اشاره به موضوع همكاري در ايجاد بانك خون بند ناف در كشور عمان، از آمادگي جهاددانشگاهي فارس براي ايجاد و توسعه فعاليت‌هاي مراكز بانك خون بندناف در تمام كشورهاي منطقه خليج فارس، منجمله عمان،‌ خبر داد.

رئيس جهاددانشگاهي فارس همچنين با برگزاري نشست مسئولان و رابطان مراكز بانك خون بند ناف كشور در شيراز اشاره و اضافه كرد: چگونگی ادامه کار، بهبود روند خدمت‌رسانی به متقاضيان داخل و حتي کشورهای خارجی به ویژه کشورهای منطقه و بهبود و ارتقا فرآیند کار، از جمله مسائلي است كه در اين نشست مد نظر قرار دارد.

رستگار بر لزوم توجه به اطلاع‌رساني و تبليغ فعاليت‌هاي مرتبط با بانك خون بندناف تاكيد و خاطرنشان كرد: بسياري از مردم هنوز از وجود چنين امكاني در كشور و استان فارس به‌درستي مطلع نيستند لذا بايد با استفاده از بسترهاي اطلاع‌رساني موجود، ظرفيت‌سازي مناسبي در اين حوزه انجام شود.

منبع: ایسنا/ استان فارس
تصاویر
  • وجود آمادگي براي ارائه خدمات بانك خون بند ناف به كشورهاي حوزه خليج فارس
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.