Menu

اخبار

اخبار

آیا زنان باردار مبتلا به کرونا می توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند؟
 

آیا زنان باردار مبتلا به کرونا می توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند؟

تاکنون گزارشات محدودی از شرح حال بالینی بیماران مبتلا به COVID-19 منتشر شده است و بیشتر آن‌ها مربوط به بیماران بستری و مبتلا به ذات الریه هستند. اما تحقیقات کنونی احتمال انتقال ویروس کرونا به جنین را بررسی کرده است.
شنبه، 17 اسفند 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی بانک خون بندناف رویان،  دوره کمون بیماری به طور تقریبی 5 روز تخمین زده شده است ( با ضریب اطمینان 95 درصد بین 2 تا 7 روز). در برخی دیگر از مطالعات دامنه وسیع‌تری برای دوره کمون در نظر گرفته شده است و محدوده 2 تا 14 روز پیشنهاد شده است. 
بیمارانی که دارای علائم بالینی خفیف هستند ممکن است در ابتدا نیاز به بستری نداشته باشند. اما علائم و نشانه های بالینی ممکن است با پیشرفت بیماری در هفته دوم بیشتر شود و دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر کند. همه بیماران باید از نزدیک  کنترل شوند. ممکن است احتمال تشدید بیماری در برخی افراد (مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ، سرطان ، نارسایی قلبی ، بیماری مغزی ، بیماری کلیوی ، بیماری کبد ، دیابت ، نقص سیستم ایمنی و مادران باردار) بیشتر باشد، اما لزوما محدود به این افراد نیست.
علائم و نشانه های متداول گزارش شده شامل تب (%83-98٪) ، سرفه (82٪- 46٪) ، میالژیا یا خستگی (11-44٪) و تنگی نفس (31٪) در شروع بیماری است. گلو درد نیز در بعضی از بیماران در اوایل دوره بالینی گزارش شده است. همچنین تولید خلط، سردرد، هموپتیزی و اسهال در موارد بسیار محدودی گزارش شده است. برخی از بیماران قبل از بروز تب و درگیری دستگاه تنفسی تحتانی، علائم گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع را تجربه کرده اند. لازم به ذکر است که طول دوره تب در بیماران مبتلا به COVID-19 هنوز کاملاً شناخته شده نیست.


آیا زنان باردار در مقایسه با افراد دیگر در جامعه بیشترمستعد ابتلا به عفونت COVID-19 هستند؟
تاکنون گزارشهای علمی معتبری درباره حساسیت زنان باردار به COVID-19 منتشر نشده است. با این وجود، زنان باردار دارای تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی هستند که ممکن است آنها را در برابر عفونت های تنفسی ویروسی، از جمله COVID-19 حساس‌تر کند. زنان باردار همچنین ممکن است در مقایسه با افراد دیگر بیشتر معرض در خطر ابتلا به بیماری‌های حاد قرار گیرند (مانند سندرم حاد تنفسی کروناویروس (SARS-CoV  ) و سندرم تنفسی کورنوویروس خاورمیانه (MERS- CoV) و سایر عفونت های تنفسی ویروسی ، مانند آنفولانزا).


آیا زنان باردار مبتلا به COVID-19 در معرض خطر ایجاد عوارض نامطلوب بارداری هستند؟
در مورد عوارض نامطلوب بارداری در زنان باردار مبتلا به COVID-19 اطلاعاتی در دسترس نیست. در موارد ابتلا به عفونت با سایر کروناویروسهای مرتبط SARS-CoV و MERS-CoV  در دوران بارداری، عوارضی مانند سقط جنین و زایمان زودرس مشاهده شده است. تب بالا در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر بروز نقایص خاص هنگام تولد را افزایش دهد.


آیا زنان باردار مبتلا به COVID-19 می توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند؟
تصور می‌شود ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود ، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌یابد. این که آیا یک زن باردار مبتلا به COVID-19 می‌تواند ویروس COVID-19 را به جنین (در دوران بارداری) یا نوزاد (هنگام زایمان) خود منتقل کند، هنوز مشخص نیست. با این حال، بررسی تعداد محدودی از نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده‌اند، نشان داده که آزمایش COVID-19 برای هیچ کدام از این نوزادان مثبت نبود. علاوه بر این، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر مبتلا تشخیص داده نشده است.


آیا خطر انتقال ویروس از مادر مبتلا به COVID-19 به نوزاد از طریق شیردهی وجود دارد؟
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) راهنمای موقت را در مورد تغذیه با شیر مادر برای مادران مبتلا به COVID-19 تهیه کرده است. در تعدادی از موارد محدودی که تاکنون گزارش شده است، هیچگونه شواهدی مبنی بر امکان انتقال ویروس از طریق شیر مادران مبتلا به COVID-19 یافت نشده است. با این حال ، هنوز مشخص نیست که آیا COVID-19 می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود (یعنی وجود ویروس عفونی در شیر مادر) یا خیر. در هر صورت شیردهی توسط مادر مبتلا باید با هماهنگی پزشکان مراقبت های بهداشتی صورت گیرد. در حال حاضر ، نگرانی اصلی این نیست که آیا ویروس از طریق شیر مادر قابل انتقال است یا خیر، بلکه مسئله این است که یک مادر آلوده می‌تواند ویروس را از طریق قطرات تنفسی در طول دوره شیردهی منتقل کند. مادری که مبتلا به COVID-19 است، باید از اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از انتشار ویروس به نوزاد خود استفاده کند ( از جمله شستن دست های خود قبل از لمس کردن نوزاد و پوشیدن ماسک بخصوص هنگام شیر دادن). در صورتی‌که شیردهی مادر با پمپ دستی یا برقی انجام می‌شود، مادر باید دست های خود را قبل از لمس هر قسمت پمپ یا بطری بشوید و توصیه های مربوط به تمیز کردن مناسب پمپ را بعد از هر بار استفاده رعایت کند.


منابع:

https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Practice-Advisories/Practice-Advisory-Novel-Coronavirus2019
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/clinical-guidance-management-patients.html
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/specific-groups/pregnancy-faq.html
 

تصاویر
  • آیا زنان باردار مبتلا به کرونا می توانند ویروس را به جنین یا نوزاد خود منتقل کنند؟
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.