Menu

اخبار

اخبار

درمان بیماری قلبی ایلیا با خون بندناف خودش
 

درمان بیماری قلبی ایلیا با خون بندناف خودش

ایلیا اولین نوزادی بود که عمل قلب باز با خون بندناف خود را داشت . اکنون 10 سال از آن ماجرا می گذرد و ایلیا یک کودک سالم طبیعی است .
دوشنبه، 09 دی 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی به نقل از  پرنتزگاید، در سال 2009، اسویتلنا شفچنکف در حال آماده شدن برای زایمان اولین نوزاد خود در اوکراین در شهر کری ری بود که پزشکان تشخیص دادند نوزاد او دچار یک نقص مادرزادی در عملکرد قلب می باشد .او نمی خواست باور کند که این موضوع صحت دارد .او در اولین هفته بارداری بود . اما پزشکان به او گفتند که از این بابت مطمئن هسند و قویا به او پیشنهاد کردند که بارداری را متوقف سازد .
اسویتلنا این موضوع را به خاطر می آورد و می گوید : “من حتی نمی خواستم چیزی درباره آن بشنوم . چطور می توانید از دست بچه ای خلاص شوید که هر ثانیه داخل بدنتان آنرا احساس می کنید ، به حرکت آن گوش می دهید و بیش از هر چیر دیگری در دنیا به آن عشق می ورزید."

اسویتلنا به منظور دریافت کمک بیشتر به شهر خرسون رفت و از آنجا بلافاصله به بیمارستانی در پایتخت یعنی شهر کیف اعزام شد .
تمامی پزشکان از نقص عملکرد قلب صحبت می کردند . در مرکز مشکلات قلبی کودکان در پایتخت تشخیص نقیصه مادرزادی عملکرد قلب مانند یک حکم اعدام بود: نقص در ونتری کولار سپتال و جابجایی رگهای اصلی .
بنابراین زمانی که به اسویتلنا درباره احتمال انجام عمل جراحی بر روی قلب پسرش بلافاصله بعد از تولد و با استفاده از خون بندناف گفته شد او برای لحظه ای درنگ نکرد و دچار و شک و تردید نشد .
در تاریخ 25 سپتامبر سال 2009، ایلیا را در مرکز زایمان کیف یعنی جایی که متخصصین موسسه سطح بالایی از مراقبت را برای نوزاد او فراهم آورده بودند به دنیا آورد. این نوزاد پسر بلافاصله به مرکز قلب کودکان فرستاده شد . جایی که او چند روز بعد عمل قلب باز داشت . در طول عمل ، خون بندناف خود ایلیا از طریق دستگاه جریان خون مورد استفاده قرار گرفت، به جای اینکه به یک اهدا کننده متکی باشند . عمل جراحی به خوبی انجام شد . مادر و نوزاد خیلی زود از بیمارستان مرخص شدند . ایلیا دوره بهبود را خیلی سریعتر از کودکان دیگر که عمل مشابهی را داشتند طی نمود .


هم اکنون در اوکراین برای هر 1000 نوزاد تازه به دنیا آمده 7 الی 14 نوزاد بامشکل نواقص مادرزادی عملکرد قلبی مواجه هستند که نیمی از آنها در اولین روزهای زندگی به مداخلات جراحی نیاز دارند.
 متخصصین مرکز قلب در مرکز متخصصین بیوتکنولوژی همافاند ، اولین افرادی در جهان بودند که خون بندناف را در طول جراحی بر روی قلب نوزادان مورد استفاده قرار دادند . ایده و پیشنهاد استفاده از خون بندناف خود نوزاد به جای استفاده از خون اهدایی به طور مشترک از جانب جراح قلب ایلیا یعنی دکتر ایمیتزو موسس شرکت همافاند یعنی آقای یاروسلاف ایساکف ارائه شد . در مقایسه با خون اهدایی بزرگسالان خون بندناف نوزادان بسیار غنی از مواد شیمیایی اضافی و سلولهای بنیادی است و با اکسیژن بسیار زیاد غنی شده و بار اضافی بر روی سیستم ایمنی بیمار تحمیل نمی کند .
امروزه این تکنیک برای جراحان قلب نوزادان در سرتاسر جهان به عنوان برنامه همافاند شناخته شده است و توسط وزارت بهداشت اوکراین به عنوان یک پروتوکول تایید شده است .
هم اکنون ایلیا 10 ساله است . این پسر بسیار شاد و فعال است . مادر او اسویتلنا با خنده می گوید : "به قدری سرزنده و فعال است که گاهی اوقات باعث اذیت و آزار من می شود ."
معاینات پزشکی ایلیا را از انجام ورزش های حرفه ای بازداشته اند . اما ایلیا دوچرخه سواری و اسکیت بورد را با لذت و اشتیاق بازی می کند و علاقه بسیار به فوتبال دارد . هر سال خانواده شفچنکف پسر خود را برای انجام آزمایشات دوره ای به مرکز قلب کودکان در کیف می برند . نتایج باعث آرامش خاطر والدین می گردد و ایلیا مجذوب زیبایی پایتخت یعنی کیف می شود و آرزو می کند که روزی از شهر خود به آنجا نقل مکان نماید .
اسویتلنا می پذیرد و بیان می دارد که : "هم اکنون حتی نمی  خواهم درد و ترسی را که تحمل نموده بودیم به خاطر بیاورم. من فقط به هر کسی که می شناسم پیشنهاد می کنم که خون بندناف را ذخیره سازد تا از کودکانشان مراقبت نمایند . زیرا من فراموش نمی کنم که سپاسگزار پزشکان مرکز قلب و متخصصین موسسه همافاند باشم که کمک کردند تا جان پسرم را نجات دهیم ."

پایان مطلب/
 

تصاویر
  • درمان بیماری قلبی ایلیا با خون بندناف خودش
ثبت امتیاز
نظر جدید
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.